Ik ben Frederiek

26-04-2022 om 05:50 uur

Dit bericht is verplaatst van: Aspiratie longontsteking

Login of registreer om te reageren
18-04-2022 om 16:19 uur

Ik ben Frederiek, ben 72 jaar, in 2014 werd begin van COPD vastgesteld met mij en ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen.
In juni 2021 heb is nog een blaastest ondergaan en mijn diffusiecapaciteit was toen 24 %. COPD categorie 4 (Vlaanderen). In oktober 2021 werd door de cardioloog vastgesteld dat in een vernauwing van 70 % een hartslagader had. In 2012 werd reeds eerder een stent geplaatst. Aangezien de vernauwing net onder de vorige stent was, was het een speciale ingreep en moest ik een drietal weken wachten vooraleer de stent kon geplaatst worden. Ondertussen mocht ik niet wandelen, fietsen, trappen doen.
Uiteindelijk na het plaatsen van de stent en een fietscardiogram bleek alles in orde. Helaas was mijn conditie erg achteruit gegaan. Tijdens het fiets kon ik een maximum van 50 Watt bereiken, wat zeer weinig is.
Voorheen had ik zeer veel beweging fietsen, wandelen en toch nog war karweien opknappen. In juli, augustus heb ik nog alle mortel met een molen gemaakt om bij de dochter een zwembad te bouwen. Ook de technische installatie heb ik gemaakt.
Helaas, in november, december ging het niet goed, blijkbaar een opstoot COPD. Ademnood, benauwdheid, fluimen geel-groen, hoesten. Werd erger en erger in januari 2022 een kuur met Medrol. Na enkele dagen ging het veel beter, kon terug behoorlijk fietsen en wandelen. Dit duurde echter niet lang. In februari 2022 op spoed opgenomen. Kon werkelijk niets meer, mijn lieve vrouw moest mij 's morgens wassen en aankleden. Met de rolstoel op spoed binnen, kon geen vijf stappen gaan.
Blaastest wees uit dat diffusiecapaciteit nog 20 % was.
4 Dagen hospitalisatie, 24 u. zuurstof 2% en 12 u. zuurstof 1%. Langzaam ging het beter. Ik kon bij ontslag zelfstandig naar de parking stappen, 300 m.
Daarna heb ik zowel fysiek, als fysisch heel was problemen gekend.
Op dit ogenblik 18 april 2022 voel ik mij een stuk beter.
Mijn herstel is vooral met vallen en opstaan gegaan.
Ik zou graag iedereen willen waarschuwen: als men snel wenst te herstellen zal het herstel echter zeer traag verlopen. Vergelijkbaar met de processie van Echternacht.
Gisteren het ik een tweetal km gewandeld (traag tempo). Daarna nog een 10-tal km gefietst. Vandaag een 20-tal km gefietst.
Waaruit bestond mijn revalidatie?
Kinesitherapie, aanvankelijk te moeilijke oefeningen, daarna enkel nog massage van de rug - ademhalingsspieren. Blijf dit nog een tijdje verder doen.
Heb mij een loopband (eigenlijk een wandelband) gekocht. Aanvankelijk te lang gebruikt (10 minuten) Daarna 2 minuten wandelen aan 1.5 km/u 1 minuut rusten en weer 2 minuten wandelen en alweer een minuut rusten. In het begin 10 minuten in totaal en uiteindelijk 25 minuten.
Heb mij een hometrainer gekocht op de laagste stand (15 Watt) 1 minuut fietsen halve minuut rust. In totaal maximum 20 minuten.
Bij het goede weer is de wandelband en de hometrainer naar de kelder verhuisd en doe ik alles buiten.
Ik heb ervaren dat koude lucht inademen niet ideaal is voor mij. Wandel nu buiten maximum 2 km (zal het trachten uit te breiden). Met de cardioloog heb ik overlegd om een rolstoel te kopen. Deze enkel en alleen te gebruiken om te revalideren. Wij doen nu vanaf mooi weer graag uitstappen. Bijvoorbeeld Kanne bij Riemst is mijn lievelingsoord. Het is echter niet fijn om met de auto 50 km te rijden om daar 2 km te gaan wandelen. Nu is het de bedoeling dat ik 1 km wandel en dan in de rolstoel ga zitten. Dan weer 1 km te wandelen, rusten en weer 1 km in de rolstoel. Zo kunnen we er waarschijnlijk toch een mooie uitstap van maken met regelmatig een terrasje.
Meestal doe ik ook drie maal per week oefeningen om de ademhalingsspieren te versterken en te oefenen. Deze oefeningen vragen zeer weinig inspanning en duren aanvankelijk 12 minuten men kan het zelf verlengen. Men kan ze terugvinden op Youtube wanneer men de zoekterm "respiratory muscle exercises" intikt. Neem de oefeningen die 12.. minuten duren.
Als medicatie neem ik nu enkel: Spiolto Respimat.
Medrol vind ik een zeer goede herstelmedicatie, maar ik tracht er alleen gebruik te maken wanneer het echt niet anders kan. Heeft zeer slechte bijwerkingen op korte en lange termijn (longgeneesheer).
AANDACHTSPUNTEN;
Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen: ik beweer niet dat dit voor iedereen geldt.
Fietsen vraagt voor mij minder inspanning dan wandelen. De fiets draagt het lichaamsgewicht, bij wandelen moet je zelf uw lichaamsgewicht dragen.
Een elektrische fiets met een rotatiesensor is voor mij het meest geschikt. Bij een dergelijke fiets hoef je enkel de trappers rond te draaien, je hoeft er geen kracht op te zetten. Bij een fiets met een rotatiesensor Ik had eerst een fiets met een trapkrachtsensor. Hier kon ik niet mee fietsen, je moet toch kracht op de pedalen zetten en na 100 m was ik buiten adem.
Het is ook belangrijk uw gewicht goed in het oog te houden, ik tracht mijn gewicht zo laag mogelijk te houden, elke kilo die je moet meeslepen is er eentje te veel.
Ik heb niet overdreven veel geld uitgegeven aan toestellen, er zijn meerdere sites waar tweedehands toestellen te koop zijn aan aanvaardbare prijzen.
Gouden regel: rustig opbouwen, beter te traag dan te snel.
Helaas een heel lang verhaal maar ik heb dit graag geplaatst, vaak ben ik zelf geconfronteerd geweest met onwetendheid betreffende......, daar deel ik graag dit verhaal. Iemand die het toch nog kan aanvullen, heel, heel graag.

Login of registreer om te reageren
Moderator
26-04-2022 om 05:54 uur

Hi Frederiek

Welkom op het forum!!

Login of registreer om te reageren
27-04-2022 om 14:32 uur

Welkom ik heb recent een longontsteking doorgemaakt en wil weer aan de gang
Ik word door iedereen terug gefloten. Bedankt dat je je verhaal deelt. Ik doe het stap voor stap

Login of registreer om te reageren