Klachten vermoeidheid

25-04-2022 om 12:18 uur

Ik loop nu 2,5 jaar met klachten maar in het ziekenhuis kunnen ze geen verklaring vinden. Ik heb onder mijn linkerborst het gevoel alsof iemand constant mijn long fijn knijpt, waardoor ik erg vermoeid ben en soms tijdens een gesprek even moet stoppen omdat ik het gevoel heb geen lucht meer te krijgen (klinkt alsof ik stotter). De klachten zijn ineens erg begonnen en in die tijd niet veranderd. Ik ben een vrouw van 42, 1,81 lang en 62 kg. Ik heb scoliose maar daar geen klachten van en ik rook niet. Ik heb diverse onderzoeken gehad, longfunctie test, inspanningstest incl. bloedgas prikken vóór de test (erna lukte niet), PCO2: 44, PO2: 99, O2 sat 98,2., MRI longen en hart, CT, histaminetest enz maar zonder verklaring van klachten. Ook heb ik een puffer gekregen, maar dit hielp ook niet.
Het gekke is alleen dat als ik op wintersport geen klachten meer heb en zonder probleem hele dagen kan skiën en zodra ik terug ben in NL de klachten weer binnen 1 a 2 dagen terug zijn. En mijn klachten worden erger als het weer omslaat van warm naar koud.
Nu denk ik dat het met mijn bloed / hoogte / luchtdruk te maken heeft maar volgens het ziekenhuis kan dit niet.
Heeft u misschien een idee?

Login of registreer om te reageren
28-04-2022 om 18:40 uur

Hoi!
Klachten die je beschrijft bij wisselingen van weer en klimaat enzo, zijn helemaal niet vreemd. Tis wellicht niet eens overdreven te zeggen dat eigenlijk elke astma patiënt dat ervaart. Natuurlijk in meer of mindere mate maar dat t zkh zegt dat t niet kan, klopt niet. Tenzij u natuurlijk totaal geen astma zou hebben. Maar lijkt toch wel beetje uit uw verhaal op basis van de klachten
Maar tis vreemd dat t nergens uitkomt (alleen van bloedgas zou k zeker niet zomaar conclusie trekken dat alles met longen in orde is).
Kortom; k weet t helaas ook niet, maar mij komt wat u beschrijft niet vreemd voor….

Login of registreer om te reageren
29-04-2022 om 14:03 uur

Hoi,
ik heb geen astma, heb wel histamine test en longfunctie test gehad, die waren normaal.
Heb wel daarna een puffer voor astma gekregen om te kijken of dit hielp maar hielp niet dus ben daarmee gestopt. Ik hoest ook niet.
Toen ik een jaar of 15 was allergietest gehad in ziekenhuis: ben allergisch voor huisstofmijt maar heb daar eigenlijk geen klachten van.

Login of registreer om te reageren
30-04-2022 om 06:29 uur

Ik sluit me aan bij Edelweiss. Nou weet ik wel dat ook de histamineprovocatietest niet met 100% zekerheid astma uitsluit.
En mijn eerste puffers die ik kreeg deden helemaal niks, pas toen ik een andere puffer kreeg ging ik daadwerkelijk wat ervan merken.
Je hoeft ook niet te hoesten btw. Bij iedereen uit het zich anders.

En weet je zeker dat je geen last hebt van huisstofmijt? Ik weet dat in de bergen huisstofmijt minder goed gedijt. Boven de 1500 meter en in heel koude gebieden komt het niet tot nauwelijks voor.
Daarbij je klachten die je beschrijft met weersomslag klinken wel typisch als astmaklachten.
Nou wil ik je geen astma aanpraten hoor, ik zou willen dat niemand de aandoening heeft!
Ik ben benieuwd wat de deskundige hier zegt en ondertussen succes met je klachten!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-04-2022 om 06:30 uur

Beste Sabine

Dit vind ik heel moeilijk. Er zijn al zoveel onderzoeken gedaan en er is nog geen diagnose uitgekomen. Ik denk niet dat het met de luchtdruk te maken heeft. Ik ken geen aandoeningen die daaraan gerelateerd zijn. Een optie is een second opinion bij een andere arts, als u dat nog niet gehad heeft. Kan ook gewoon in hetzelfde ziekenhuis.

Verder heb je ook poli's voor lichamelijk onverklaarde klachten. Met aandacht voor de psychische kant, hoe ga je om met klachten die niet verklaard kunnen worden en de onzekerheid die dat geeft. Veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
03-05-2022 om 18:57 uur

Bedankt voor het antwoord. Ik ben nog niet zover dat ik voor mezelf accepteer dat er geen oorzaak gevonden kan worden dus ga waarschijnlijk second opinion vragen.
Zou u nog kunnen aangeven of mijn bloedgas waarden normaal zijn?

Login of registreer om te reageren
03-05-2022 om 20:01 uur

Een longarts reageert niet een tweede keer in zelfde topic dus dan moet je even een nieuwe aanmaken

Maar zover ik het kan interpreteren zit je binnen de grenswaarden, dus zijn er geen afwijkingen in je bloedgaswaarden.
Maar vraag t gerust nog nader na!

Login of registreer om te reageren
03-05-2022 om 21:25 uur

Ik denk even met je mee. Want zoeken naar SOLK vind ik best een heftig antwoord. Dat kan altijd nog.

Je schrijft over een gevoel dat iemand je long fijn knijpt en dat je soms moet stoppen tijdens een gesprek omdat je het gevoel hebt geen lucht meer te krijgen.
Heb je al behandelingen bij een longfysio en/of logopedist en/of zangtherapeut gehad?
Mogelijk is er nog winst te behalen met ademhalingstechnieken, rekken en strekken of op de juiste momenten ademen tijdens spreken.

Daarnaast kan het helpen om een en ander een poosje te laten rusten. Dus het medische circuit even laten woor wat het is. En dan kijken wat er gebeurt.

En gezien de allergietest waar huisstofmijtallergie uitkwam, kun je een second opinion in een ziekenhuis met een expertisecentrum astma overwegen. Of bij een allergoloog.
Een goede anamnese is bij (eventueel) astma en/of allergie minstens de helft van de diagnose.

Succes!

Login of registreer om te reageren
05-05-2022 om 10:34 uur

Bedankt voor jullie reacties:
Ik ga een second opinion aanvragen.
Ik denk niet dat het astma is, bij histamine provocatie test was het een heel ander gevoel dan waar ik last van heb. En bij longfunctie test was conclusie van arts: "Geen restrictie. Wel verhoogd RV passend bij airtrapping, echter juist lage weerstand en geen verbetering na ventolin. Dus niet passend bij astma. Dd slappe luchtwegen ?? ""

Login of registreer om te reageren