Symptomen RADS

22-04-2022 om 18:56 uur

Beste,

Na massieve blootstelling aan een silostof meer dan een maand geleden heb ik nog heel veel klachten.

- moeilijk ademen, gevoel van vernauwde luchtwegen
- luide ademhaling door neus
- pijn borststreek
- pijn keel
- stemproblemen
- constant buiten adem
- pijn in de keel, borstkas en rug bij diep ademhalen.

Longonderzoeken waren heel goed. Voordien geen gekende astmaklachten

Kan dit RADS zijn? Wat zijn de symptomen van RADS.

Kan dit nog genezen? Zo ja, is het normaal dat er na een meer dan een maand geen verbetering is

Login of registreer om te reageren
22-04-2022 om 19:03 uur

PS: ik neem symbicort 2 maal daags. Helpt niet bij de ademhaling maar als ik het niet neem doet borstkas meer pijn

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-05-2022 om 12:29 uur

hallo
over RADS staat een mooi overzicht elders op de site van het longfonds. kort gaat het om akute astmaklachten na een beroepsmatige blootstelling. wat er na een hevige expositie kan gebeuren hangt erg af van het soort fijnstof dat wordt ingeademd. toxische dampen kunnen longschade geven, organsische deeltjes kunnen een allergische longontsteking geven. Qua astmaklachten kan RADS optreden, of er kan zelfs een persisterend astma ontstaan bijvoorbeeld door bepaalde harsen en dampen zoals in de chip industrie en leerspray. ik weet niet waaruit de stof heeft bestaan die je hebt ingeademd. als daar grotere deeltjes bij zaten zou er strict genomen nog een rest in de luchtwegen kunnen zitten. astma zou met longfunctie aantoonbaar moeten zijn en RADS dus eigenlijk ook. longweefselschade is zichtbaar op een longfoto of scan. een of meerdere kleine vreemdlichamen in de luchtwegen zijn mogelijk alleen met een endoscopisch onderzoek te zien. ik weet niet of dit allemaal reele opties zijn. de 2 laatste vragen zijn zonder harde diagnose moeilijk te beantwoorden vrees ik.

Login of registreer om te reageren