Nieuw en zoveel vragen!

16-04-2022 om 14:29 uur

Hai allemaal,

Ik ben Noëlle, 43 jaar oud en mama van 4 kindjes. Na een jaar lang kriebelhoest te hebben en allerlei medicijnen te hebben gehad om het te stoppen, in december een verwijzing gehad naar de longarts. Foto gemaakt, longfunctieonderzoek en een histamine provocatie test verder, heb ik gisteren te horen gekregen dat ik een lichte vorm
van Astma heb en ook allergisch ben voor pollen en gras en bepaalde bomen. Ik heb het middel
Alvesco voorgeschreven gekregen om te inhaleren. Ik heb beetje gezocht op de bijwerkingen en lees dat je er flink van kunt aankomen. Ik ben na mn laatste zwangerschap al 34 kilo aangekomen en ben druk bezig geweest om dat kwijt te raken, nu ben ik bang om
Weer aan te komen want heb ook slaapapneu en hoe meer ik aankom hoe meer last ik snachts krijg. Ik vraag me
Af wat jullie ervaringen zijn en advies hierin aangezien ik echt blanco ervaring heb en alles nieuw voor me
Is.

Login of registreer om te reageren
16-04-2022 om 14:57 uur

Welkom op dit forum!
Fijn dat je nu weet waar je klachten vandaan komen. Nu kun je ze gerichter behandelen.

Alvesco is een corticosteroïd, dus een ontstekingsremmer.
Zelf ben ik van geen enkele cortico-puffer ooit aangekomen. Ongeacht de dosering.
Of jij dat wel als bijwerking krijgt, zul je moeten ervaren. Dat kan niemand je vertellen helaas.
Gelukkig zijn er tegenwoordig heel veel puffers op de markt. Dus als je met Alvesco teveel bijwerkingen ervaart, dan zijn er altijd andere mogelijkheden.
Voor iedere puffer geldt wel dat je pas na ongeveer 6-8 weken echt kunt zeggen of het middel voor jou werkt. Sommige bijwerkingen trekken ook weer weg namelijk. En soms werkt een puffer onvoldoende. Ook dat heeft tijd nodig om daar achter te komen.

Een cortico-puffer is de basis van je astma-behandeling. Die laten staan is geen optie. Daar kun je in de toekomst nog veel meer last van ondervinden.

Dus ja, eigenlijk kan ik alleen maar adviseren om te starten, en kijken wat er gebeurt.

Succes en fijne paasdagen!

Login of registreer om te reageren
16-04-2022 om 17:16 uur

Hoi, wat jammer dat je astma hebt. Hopelijk is t met medicatie snel onder controle!

Je vraag of je kunt aanlomen van alvesco.
Ja, dat kan. Maar komt niet vaak voor. En komt t voor dan meestal met hoge doseringen. Dus ik zou me daar niet teveelzorgen over maken.

Afvallen is idd belangrijk. Ik zou kiezen om dat met een dietiste met kennis van astma/longziekte te doen. Zij kan je goed adviseren om veilig af te vallen.

Succes!

Login of registreer om te reageren
16-04-2022 om 21:13 uur

Super lief dat jullie de moeite genomen hebben om te antwoorden, mijn dank!

Ja ik heb met name last van hoesten en snachts al helemaal, dus ben blij dat het beestje nu een naam gekregen heeft.

Ik zal idd eens gaan kijken naar een diëtiste die bekend is met astma. Ik weet zelf echt nog weinig van astma; hoe kan ik aanvallen ontwijken of voorkomen, hoe en wanneer moet ik de medicatie innemen (overdag of beter voor het slapen etc), maar mijn grootste zorg was toch het aankomen.

Dit is wat in het beleid staat: start alvesco 160 da met ac
co 3 maanden. Is dat een hoge dosering? Ik moet dat 1 keer per dag doen.
Daarnaast heeft de longarts de astma beschreven als de hoestvariant.

Heel erg bedankt voor jullie adviezen!

Login of registreer om te reageren
16-04-2022 om 21:19 uur

Alvesco 160 1xdgs is een normale dosering.
Je kan het s ochtends if s avonds nemen, dat maakt niet uit.

Login of registreer om te reageren
16-04-2022 om 22:13 uur

Dank je wel voor je reactie! Ik ga het gewoon proberen, hopelijk kom ik niet aan!

Login of registreer om te reageren
17-04-2022 om 01:52 uur

Mee eens dat 1x per dag normaal is. Maar Alvesco bij voorkeur 's avonds innemen.
Dat staat in het farmaceutisch Kompas, bij Alvesco:
Volwassenen en kinderen ≥ 12 jaar 1×/dag 160 microg, bij sommige patiënten is de dosering te verlagen tot 1×/dag 80 microg.
Bij voorkeur ’s avonds toedienen.

De hoestvariant van astma zegt mij niet zoveel.
Iedereen heeft zijn eigen astma. Hoesten is één van de mogelijke klachten.

Grasduin maar eens rond op het forum. Dat geeft al veel informatie. Hou er wel rekening mee dat op dit forum relatief veel mensen zitten met ernstig astma. Dat komt zelden voor, maar de verhalen kunnen soms heftig zijn. Laat je er niet door afschrikken.

Het is logisch dat je nog weinig weet van astma. Dat zul je gaandeweg je leven leren. Aan de hand van jouw ervaringen en gesprekken met je arts en/of longverpleegkundige.
Heb je eigenlijk een longverpleegkundige? Zo niet, dan is het de moeite om daar tijdens je controle eens naar te informeren. Zij kunnen je heel veel tips en adviezen geven.
Schrijf die ook op. Al in de spreekkamer. Dan maak je vanaf het begin je eigen astma actieplan. Al het dan een keer minder goed gaat, kun je daarop kijken hoe je kunt handelen.

Je huisarts kan astma doorgaans prima behandelen. Dus als je longarts het verantwoord vindt, dan zal hij je terugverwijzen.

Een belangrijke stap om een aanval te voorkomen of vermijden is therapietrouw. Verder is het handig om een jaar lang (alle seizoenen), je astma tecleren kennen. Dat wil zeggen: al je prikkels in kaart brengen. Als je die goed kent, kun je steeds beter preventief handelen. Rust of je tempo vertragen is vaak een uistekende preventieve handeling.
Naast veel sport en beweging. Dat zorgt voor een betere longconditie. Dagelijks fietsen of wandelen is prima. Denk ook aan Nederland In Beweging. Of gewoon alle sport en beweging die je maar kunt bedenken. Hoewel je met 4 kinderen vaat geen gebrek aan beweging hebt, vermoed ik zomaar.

Succes!

Login of registreer om te reageren
17-04-2022 om 09:26 uur
Reactie op Suus01

Mee eens dat 1x per dag normaal is. Maar Alvesco bij voorkeur 's avonds innemen.
Dat staat in het farmaceutisch Kompas, bij Alvesco:

Succes!

Mooie extra info Suus01

in mijn bijsluiter van de alvesco 160 lees ik dat je het middel of s ochtends of s avonds mag nemen ;-)

Login of registreer om te reageren
17-04-2022 om 18:04 uur

@emsepems
Waarom weet ik ook niet, Alvesco 's avonds. Ik ken het alleen van Alvesco, waarbij dat staat. Gek hè?
Met 1-3 x per dag zou ik wel de avond kiezen. Pas 4-6 pufs ochtend en avond.

Login of registreer om te reageren
17-04-2022 om 19:38 uur
Reactie op Suus01

@emsepems
Waarom weet ik ook niet, Alvesco 's avonds. Ik ken het alleen van Alvesco, waarbij dat staat. Gek hè?
Met 1-3 x per dag zou ik wel de avond kiezen. Pas 4-6 pufs ochtend en avond.

t zijn altijd leuke discussies Suus01 :-)
tja, ik denk maar dat de alvesco een laagje moet leggen in de longen zodat de hyperreactiviteit verminderd. Wanneer je dat pufje neemt maakt dan niet uit, als je het maar altijd op dezelfde tijd neemt.
Zo zegt de bijsluiter ook, zag ik later.

En als je wel meer pufs nodig hebt, is het de arts die beslist wanneer je wat moet nemen. ik heb bv 2x dgs alvesco, dus een puf s morgens en een s avonds, op advies van de arts.

Login of registreer om te reageren
17-04-2022 om 20:16 uur

Haha, @emsepems
Ja, gaan we weer, met onze discussie.

Soms zijn de processen van hormonen en andere stoffen in je lijf van invloed op hoe goed een medicijn opgenomen wordt in je lichaam. En daarom "moet" je dan iets juist in de ochtend of avond innemen.
Net zoiets als dat je sommige medicijnen vlak voor of na het eten "moet" innemen.

Maar net de bijsluiter gelezen. Bij Alvesco staat inderdaad dat het in de ochtend en avond kan. Gek dat het dan anders staat in het Kompas.
En ja, de arts zet het gebruik gewoon op het recept. Dat staat dus ook op het etiket.

Login of registreer om te reageren