Werkt Salbutamol van Sandoz niet goed genoeg voor mij?

16-04-2022 om 06:44 uur

Ik gebruik al jaren medicijnen tegen mijn astma. Symbicort als ontstekingsremmer en Salbutamol als luchtwegverwijderaar.
Ik heb voor de salbutamol altijd het merk Mylan gehad, maar blijkbaar heeft de zorgverzekeraar nu besloten om het merk Sandoz preferent te maken. Ik ben ca. 3,5 week geleden begonnen met dit nieuwe merk, maar ik had meteen het gevoel dat dit niet goed werkte bij mij. Ik bleef benauwd gedurende de hele dag, ook als ik een extra pufje nam. Ik heb de apotheek gebeld en dit aangegeven. Ze zeiden dat dit niet mogelijk was omdat het dezelfde medicijn is als het merk Mylan. Ze mochten geen ander merk meegeven omdat de zorgverzekeraar dit niet voorschrijft (rare regel trouwens). Ik heb een nieuwe voorzetkamer (vortex) gekregen want die was aan vervanging toe.
Ik zag dat ik de puffer te ver doorduwde in de voorzetkamer, en ik ben daar op gaan letten. ik dacht dat het toen iets beter ging. Maar het blijft aanmodderen. Ik ben benauwd bij wandelen, trappen lopen, blokfluiten (mijn hobby) en vooral 's nachts en 's ochtends.
Ik heb ook hooikoorts en ik dacht dat het daar aan lag, maar normaal gesproken als ik in deze hooikoortsperiode last had van benauwdheid, nam ik een pufje salbutamol en dan ging het direct beter, nu merk ik helemaal niet dat het beter gaat na een pufje salbutamol.
Mijn fitbit geeft aan dat ik 's nachts soms met mijn zuurstof op 93% zit, terwijl ik voorheen gemiddeld op 95-96% zat.
Wat is er aan de hand, doe ik iets niet goed met deze medicijnen?

Login of registreer om te reageren
16-04-2022 om 08:54 uur

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat ik met atrovent van Sandoz weinig profijt heb en van boehringer ingelheim wel veel effect!
Het klopt dat het medicijn erin hetzelfde is, maar soms zitten er andere hulpstoffen bij waardoor je meer bijwerkingen hebt of het minder goed werkt.
En dit heb ik met meer medicatie overigens

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
19-04-2022 om 09:20 uur

Het klopt dat zorgverzekeraars kunnen bepalen van welke fabrikant een medicijn komt. In dit geval gaat het om hetzelfde medicament (salbutamol) in dezelfde dosis toegediend via hetzelfde device (een dosis-aerosol of spuitbusje). Dat wordt meestal wel verdedigbaar geacht. Als het gaat om een compleet ander soort inhalator is switchen in elk geval ongewenst en feitelijk ook in strijd met de afspraken.
Eigenlijk zouden er geen verschillen mogen zijn in de ervaren effecten maar toch zijn er patiƫnten die wel degelijk verschil merken. Een andere inhalator en dus een andere inhalatietechniek, een andere samenstelling van het medicament of andere hulpstoffen of alleen al het gebrek aan vertrouwen of minder therapietrouw kunnen bijdragen aan verlies aan controle van het astma.
Van verschillende kanten is erop aangedrongen om niet te switchen tussen inhalatoren, omdat bekend is dat dat kan leiden tot ongewenste nadelige effecten.
Door op het recept de opmerking "medische noodzaak" te schrijven kan de dokter helpen om het gewenste medicament afgeleverd te krijgen, maar in de praktijk wordt dat toch vaak genegeerd.
Een enkele patiƫnt is bereid om het verschil tussen het preferente middel van de zorgverzekeraar en het medicament van eigen voorkeur bij te betalen, maar niet iedereen kan zich dat permitteren en bovendien is het onzinnig. het gaat al met al om betrekkelijk weinig geld en de schade die door dit preferentiebeleid wordt aangericht is vaak groter dan de kleine winst in Euro's die wordt geboekt.
Misschien is het een idee om toch eens salbutamol uit een poederinhalator die wel volledig wordt vergoed te proberen. Dan moet er wel weer een nieuwe techniek worden aangeleerd.

Login of registreer om te reageren
25-04-2022 om 21:18 uur

Heel herkenbaar, ik kan niet tegen de salbutamol van Sandoz, precies zoals piratejacqie ook aangeeft. Het helpt niet als ik benauwd ben, en hoe vaker ik het nam, hoe benauwder ik uiteindelijk werd. Uiteindelijk was ik het zat en ben de merkventolin zelf gaan betalen bij de apotheek. Vervolgens declareerde ik de kwitantie bij VGZ, en kreeg het dan gewoon vergoed. Inmiddels is Ventolin gelukkig preferent bij VGZ, dus ben ik van het gezeur af.

Login of registreer om te reageren