longfunctietest met of zonder onderhoudsmedicatie?

15-04-2022 om 10:45 uur

Nadat het door corona lange tijd niet mocht, mag ik nu weer een longfunctietest laten afnemen bij de huisarts. Hierbij werd gezegd dat ik minimaal 24u vooraf geen serevent mag gebruiken en minimaal 12u geen ventolin. Ik doe mijn hele leven al longfunctietesten en tot nu toe was altijd het doel om te meten of mijn medicatie goed was ingesteld/ de astma daarmee goed onder controle was. Dat kun je niet meten als je die medicatie moet onderbreken.

Slechts 1x eerder heb ik dit verzoek gehad. Ik vond het toen vreemd, maar heb de aanwijzingen opgevolgd. Resultaat: veel slechtere uitslag (logisch). Daar trok men toen de conclusie uit dat mijn astma niet goed onder controle was. Ik heb aangegeven dat dat niet juist is, omdat men dan moet meten mét de gebruikelijke medicatie. Ik moest toen terugkomen voor een nieuwe test, met de gebruikelijke medicatie, en die test paste weer in mijn normale patroon.

Wat is nu wijsheid voor deze nieuwe test?
Waarom vraagt men de laatste tijd om te meten zonder medicatie, terwijl dat juist alles in de war schopt? (dan heb je geen zinnig resultaat ook, dus ik wil dat niet, los van de klachten waar ik door medicatiestop mee word opgezadeld).

Login of registreer om te reageren
15-04-2022 om 12:02 uur

Volgens mij is hier geen ander advies mogelijk dan dit met je behandelaar te bespreken en na te vragen.
Je hebt mijns inziens een goed punt, tis t navragen waard! Wie weet heeft de arts een verklaring die je toch mee kunt maken na uitleg en wellicht ook niet. Gewoon bespreken lijkt me! Succes

Login of registreer om te reageren
15-04-2022 om 12:48 uur

Eens met Edelweiss.
Er zijn verschillende longfunctietesten. Voor zover ik weet moet je bij sommige testen inderdaad x uur vooraf stoppen met bepaalde medicatie.
Dus zeker met je behandelaar bespreken.

Login of registreer om te reageren