No meting

06-04-2022 om 19:01 uur

Hallo, vandaag ben ik bij mijn longarts geweest en een nieuwe blaastest moeten doen . De waardes waren redelijk goed volgens hem. Maar de no meting was 60 veel te hoog volgens hem...
Nu dus na 4 maanden ventolin en inuvair is er nog steeds ontsteking in m'n longen. Maar wat ik niet gevraagd heb wat zijn de gevolgen als dit getal niet verbeterd... En wat is dan de normale waarde ?

Bedankt

Login of registreer om te reageren
06-04-2022 om 19:58 uur

Hier wat info erover:
https://nederland-davos.nl/feno-meting-wat-is-dat-eigenlijk/
Volgens mij hoort je FeNO (NO-meting is de afkorting eigenlijk) onder de 20 te zijn, maar bij mensen met astma wordt 25 ook nog wel goedgerekend vaak en het verschilt ook wel per patiënt en arts. Mijn longarts vindt bij mij boven de 20 verhoogd, aangezien ik altijd onder de 10 blies en nooit hoger kwam tot 2020.

Dit is ooit eens op het longforum door een arts gedeeld die hier toen nog vrijwilligerswerk deed in 2007!:
“Normaalwaarden: verschillen met de gebruikte methode. met de meeste gebruikte methode is dat:

0-25 ppb (part per billion): normaal
25-45 ppb licht verhoogd, kan passen bij astma, maar meestal wel acceptabel
boven 45 ppb: past bij astma, hierbij moet je verhogen van de medicatie overwegen.”

Uw eigen longarts weet ook wat normaal is en wat te hoog en zal waar mogelijk medicatie aanpassen ook op basis van de klachten.
Ik kan alleen zeggen dat er bij mij gekeken is naar andere medicatie om mijn FeNO omlaag te brengen en astma te stabiliseren. Bel gerust nog eens met uw vragen en heeft u ook een longverpleegkundige waarbij u terecht kunt? Die kunnen ook veel van dit soort vragen beantwoorden en wat er bij u persoonlijk aan gedaan wordt.

Login of registreer om te reageren