gebruik puffers

30-03-2022 om 09:36 uur

wat is de beste volgorde en tijdstip op de dag en tussenpauzes : Spririva res.,salmeterol/fluticason, berodual
meningen lopen nogal uiteen ook bij longartsen

Login of registreer om te reageren
30-03-2022 om 10:11 uur

Wat zijn de doseringen hoe je het neemt? De spiriva is 1x per dag dus die of in de ochtend of in de avond nemen en ik weet niet hoe de rest is voorgeschreven, dat hangt er nogal vanaf hoelaat en in welke volgorde je wat inneemt. Maar zou gewoon met je eigen longarts overleggen en de wetenschap erachter vragen

Login of registreer om te reageren
30-03-2022 om 10:21 uur

doseringen: spiriva 1 x pd 2 p,salmeterol 2xpd 2 puf, berobual 1 tot 4 keer pd 2 puf. het belangrijkste voor mij is te weten wanneer en op welk tijdstip.Alles s'morgens of verdelen over de dag?

Login of registreer om te reageren
30-03-2022 om 11:38 uur

Je spiriva neem je of in de ochtend of in de avond en 20 minuten later je combinatiepuf met fluticason zodat die beter binnenkomt en in de avond ook die
En je berodual zo nodig tussendoor, mocht je ‘s avonds de berodual ook willen nemen eerst die en daarna na 20 minuten de combinatiepuffer met fluticason

Die combinatiepuffer werkt als het goed is ook langer, en de spiriva werkt 24 uur. Als je benauwd bent kan je tussendoor over de dag de berodual dus 1-4x extra nemen.

Zelf nam ik de spiriva en die combinatiepuffer in de ochtend zodra ik wakker was en voor het slapen gaan de combinatiepuffer en tussendoor de berodual je mag hem 1-4x dus ben je minder benauwd neem je hem bijvoorbeeld halverwege de dag, ben je meer benauwd dan probeer je het zo goed mogelijk te verdelen zodat je er zoveel mogelijk profijt van hebt. Merk je dat je na een half uur na je combinatiepuffer nog te benauwd bent dan kan je dan alsnog de beroduak nemen en is dit dagelijks dan zou ik het omgooien en eerst de berodual, dan 20 minuten laten inwerken, dan de spiriva en die laten inwerken en dan je combinatiepuffer. Doordat je eerst de luchtwegverwijders neemt komen de ontstekingsremmers beter binnen en kunnen deze effectiever hun werk doen.

Is het schema zo een beetje duidelijk? En heb je een longverpleegkundige? Die kan je hier heel goed mee helpen, ook hoe te verdelen wanneer jij in jouw geval wat moet ophogen en hoe het dan te verdelen. Die kunnen mooie schema’s maken met tijden erbij voor verschillende situaties. Schroom niet om ze om hulp te vragen, daar krijgen ze tenslotte voor betaald en ze zijn altijd blij als ze iemand kunnen helpen.

Login of registreer om te reageren
30-03-2022 om 20:21 uur

Wat Nckiie zei klopt wel. Een aanvulling van mij, voor wat betreft de wetenschap erachter.
Longartsen kunnen inderdaad van mening verschillen. De ene zal ook wat strikter in de leer zijn dan de andere.

Spiriva
Langwerkende luchtwegverwijder. Werking start na ongeveer 30 minuten. Maximale werking wordt op de derde dag bereikt. Werkt ongeveer 24 uur.

Salmeterol/fluticason
Salmeterol
Langwerkende luchtwegverwijder. Werking start na ongeveer 10-20 minuten. Werkt ongeveer 12 uur.
Fluticason
Corticosteroid (ontstekingsremmer). Werking start na 4-7 dagen.

Berodual
Bestaat uit fenoterol en ipratropium.
Fenoterol
Luchtwegverwijder. Werking start na enkele minuten. Werkt ongeveer 3-5 uur.
Ipratropium
Luchtwegverwijder. Werking start binnen 15 minuten en is na 1-2 uur maximaal. Werkt ongeveer 3-6 uur.

Met deze gegevens, is mijn idee:
Ochtend
- berodual
- 20 minuten later Spiriva
- 15 minuten later salmeterol/fluticason
Hele dag
Zo nodig berodual
Avond
salmeterol

Hoe beter je luchtwegen open staan, hoe beter de ontstekingsremmer zijn werking kan doen.
Spiriva liever in de ochtend dan in de avond. Want in de nacht merk je minder van de afnemende werking dan overdag.

Hopelijk heb je voldoende informatie en kun je ermee vooruit!
Succes.

Login of registreer om te reageren
31-03-2022 om 08:30 uur

Dankje suus voor de aanvulling! Jij hebt het duidelijker opgesomd en uitgeschreven🥰 ontbrak mij even aan het duidelijk overbrengen naar mijn mening:p

Login of registreer om te reageren
31-03-2022 om 09:25 uur

maar als je twijfelt wat je wanneer moet nemen, toch maar weer terug naar de arts (of huisarts). Wij weten als ervaringsdeskundigen goed wat medicatie doet, wanneer het wat doet en wat algemeen wordt gegeven. Maar verder is t aan de arts.

Login of registreer om te reageren