Symbicort dosisaerosol

23-03-2022 om 21:40 uur

Hallo allen,

Ik gebruik om mijn Astma te onderdrukken symbicort dosisaerosol en voor men inspanningsastma ventolin.

Maar nu vertelde de longarts mij laatst dat ik ook het smart principe kan toepassen maar heb het gevoel dat ventolin bij een aanval sneller reageert.

Weet iemand van jullie wat het smart principe eigenlijk en de meerwaarde er van is en wat dit is?

Want voor de symbicort moet je toch steeds erna spoelen maar dat is heel moeilijk als je geen water bij de hand hebt dan en bij ventolin is dit niet echt nodig dacht ik om te spoelen na gebruik?

Groetjes,
Jens

Login of registreer om te reageren
24-03-2022 om 06:33 uur

Geen idee wat het smart-principe is, bij het gebruik van puffers.
Enige smart wat ik ken is altijd eerst je luchtwegverwijder nemen. Die werkt na 20 minuten maximaal. Dus staan je luchtwegen maximaal open, en is de oppervlakte van je longblaasjes dus het grootste. Als je dan je ontstekingsremmer neemt, werkt die dus ook maximaal. Of dit de smart-methode is weet ik dus niet. Maar ik vind het wel smart om te doen ;-)

Altijd spoelen, na iedere puffer. Het laatste wat je wil is een schimmel in je mond doordat je niet of slecht spoelt.
Astma is echt altijd je luchtwegverwijder en water bij je hebben (of leeg flesje wat je kunt vullen). Dat is geen discussie en smoesjes zijn er niet.
En ja, de praktijk soms anders, dat weet ik natuurlijk ook. Dus als je echt geen water bij de hand hebt, kun je ook een hapje eten van iets wat je bij je hebt.
Heb je wel water bij je, en kun je het niet uitspugen? Dan spoel je extra goed en slik je het door en herhaal je dat.
Geen water en niks te eten bij je? Tja, dan toch puffen en er nuchter onder blijven.
Maar: de basis bij astma buiten de deur, is dus altijd je puffer en je water meenemen.

Succes!

Login of registreer om te reageren
24-03-2022 om 11:54 uur

Nog nooit gehoord van het smart principe. Ik weet alleen dat met elk type astma onderhoudsmedicatie als in inhalatiecortico de basis zijn tegenwoordig en uit onderzoek is gebleken dat astma dan veel stabieler blijft bij consequent gebruik dan maar alleen aan symptoombestrijding doen op het moment dat je last hebt. Daarnaast wel dat je natuurlijk ook moet ingrijpen als je last hebt!

En verder wat Suus schrijft inderdaad! En bij een inhalatiecortico is spoelen belangrijker dan bij een luchtwegverwijder, maar ik spoel altijd. Of ik nou puf of vernevel en als ik het niet kan uitspugen dan drink ik wat extra of eet wat erbij inderdaad. Ik ga de deur niet uit zonder medicatie en dopper gevuld met water, zelfs niet als het even naar de supermarkt is op 5 minuten loopafstand

Login of registreer om te reageren
24-03-2022 om 12:24 uur

Smart principe houdt in dat je bij klachten niet bij puft met een kortwerkende luchtwegverwijder maar met een combinatie medicijn zoals symbicort. Het idee erachter is dat je dan niet alleen je luchtwegen verwijdt maar ook de ontsteking aanpakt. Ik heb dat ook lang gedaan totdat ik standaard op de maximale dosering zat.

Login of registreer om te reageren
24-03-2022 om 12:40 uur

@Daantje
Dank voor de uitleg. Helder.

Login of registreer om te reageren
24-03-2022 om 12:46 uur

Ja het is precies zoals daantje zegt
Daarmee pak je dus ook de oorzaak van je benauwdheid aan en doe je niet alleen aan symptoombestrijding
Symbicort en Foster lenen zich daar goed voor!!

Login of registreer om te reageren
28-03-2022 om 15:13 uur
Reactie op Edelweiss

Ja het is precies zoals daantje zegt
Daarmee pak je dus ook de oorzaak van je benauwdheid aan en doe je niet alleen aan symptoombestrijding
Symbicort en Foster lenen zich daar goed voor!!

Zo doe ik t ook altijd 🙂 de smartmethode 👍

Login of registreer om te reageren
28-03-2022 om 15:33 uur

Dus de smartmethode kan alleen als je een combinatiepreparaat hebt van een ontstekingsremmer en een luchtwegverwijder.
Als je zo'n combi-puffer hebt, neem je dus die. En niet alleen de luchtwegverwijder. Is zeker slim.

Login of registreer om te reageren
28-03-2022 om 16:02 uur

maar t klopt idd dat veel mensen voelen dat ventolin sneller werkt, als je arts het goed vindt mag je dit heus nemen naast de smartmethode

Login of registreer om te reageren
28-03-2022 om 21:16 uur
Reactie op Suus01

Dus de smartmethode kan alleen als je een combinatiepreparaat hebt van een ontstekingsremmer en een luchtwegverwijder.
Als je zo'n combi-puffer hebt, neem je dus die. En niet alleen de luchtwegverwijder. Is zeker slim.

Het kan ook alleen bij een combinatie preparaat met een snelwerkende luchtwegverwijder. Met seretide kan het bijvoorbeeld niet.

Login of registreer om te reageren