Herkenbaar?

12-03-2022 om 09:36 uur

Al een lange tijd benauwd. Ik ben met roken gestopt, omdat ik het zo benauwd had en natuurlijk om nog veel meer redenen. Ik ging tijdens mijn rookperiode alleen naar de dokter, als ik niet anders kon. Meerder malen luchtweginfectie, prednison en antibiotica. Toen ik stopte met roken,bleef ik benauwd Natuurlijk begrijp ik dat het niet meteen weg gaat. Maar na een tijdje toch maar eens naar de huisarts, COPD dachten we beide aan. Een longfunctie gehad en die was niet goed, maar er kwam niet duidelijk COPD uit. Dus doorverwijzing naar de longarts. Daar allerlei testen gehad, ook de provecatietest, bloedonderzoek en nog een doorverwijzing naar de KNO arts. Uiteindelijke diagnose late onset eosinofiele, allergische astma met ernstige bronchiale hyperreactiviteit, mogelijk met gefixeerde obstructie. sterk verhoogd IgE en chronische rhinitis. Neusspray en tabletten voor de allergieën, Na wat pufjes uitproberen nu de alvesco en de spiolto-respimat. Ik kwam op de wachtlijst voor de longrevalidatie. Dit is even de achtergrond, waar het nu om gaat, ik heb zelf een peakflow en ik blaas zoals vanmorgen 183. Hoogste wat ik ooit geblazen heb is 340. Mijn saturatie is 92. Ik voel mij zeker kortademig, maar het is wel te doen. Als ik ergens kom, vind iedereen mij kortademig. Terwijl ik dan zeg, het valt wel mee. Herkent iemand dit? Zou het zo zijn dat het voor mij normaal is geworden? Wanneer trek ik aan de bel?

Login of registreer om te reageren
12-03-2022 om 11:49 uur

Beste Jojo,

Herekenbaar dat anderen vinden dat je heel kortademig bent, en jij vindt dat het wel gaat. Je went inderdaad gedeeltelijk aan kortademigheid. Wanneer je aan de bel moet trekken, is nogal persoonsafhankelijk. Een saturatie van 92 is laag en voor de meeste mensen een reden om aan de bel te trekken, maar wat is hij normaal bij jou? En je piekflow lijkt ook wel significant verlaagd tegenover je bestwaarde, wat voor de meeste mensen ook een reden zou zijn om toch terug contact te zoeken met je arts. Neem je extra medicatie op dagen zoals vandaag? Ik zou met je behandelende arts bespreken wanneer hij vindt dat je echt contact moet zoeken, zodat je beter weet wanneer je het nog veilig kan aankijken en wanneer je echt hulp moet zoeken.

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
12-03-2022 om 13:09 uur

Wat goed dat je gestopt bent met roken.

Je kunt inderdaad wennen aan kort zijn en het dus zelf minder snel signaleren.

Je zit met je piekflow dus in rood (< 60% van je personal best).
Als je saturatie met wat metingen over de dag < 93% blijft, lijkt me dat zeker reden om met je arts te overleggen.
Wat Tamia ook al zegt: met je behandelaar een stappenplan schrijven wat je wanneer kunt doen.

Heb je al een zelftest gedaan? Want kortademig zijn, het niet in de gaten hebben, en een lage saturatie kan ook corona zijn.

Beterschap!

Login of registreer om te reageren