Alternatief voor Symbicort

08-03-2022 om 15:37 uur

Hoi,

Momenteel zit ik in een 'van het kastje naar de muur' gevecht met de apotheek en verzekeraar over de vergoeding van Symbicort.
Volgens de verzekeraar krijg ik de Symbicort vergoed als ik minstens 2 alternatieven gebruikt heb, die niet werken of waarbij de bijwerkingen de overhand krijgen.
De apotheek en de huisarts moeten dit dan medisch noodzakelijk achten. Daarnaast moet de rekening door de apotheek ingediend worden bij de verzekeraar.
Dat laatste wil de apotheek niet doen, maar als ik de rekening zelf indien, krijg ik sowieso niets vergoed....
Waarschijnlijk moet ik dus van medicatie gaan wisselen, omdat de alternatieven voor Symbicort (DuoResp en AirBuFo) geen optie zijn. Daar voel ik me niet goed bij.

Ik puf niet graag met een voorzetkamer (mede ook omdat ik bij de apotheek elke keer maar wat mee krijg... ze wisselen te vaak van type). Ook vind ik die te groot om mee te nemen steeds.

Kennen jullie andere combimedicatie die je zonder vzk kan innemen?
En wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik neem die info graag mee naar de huisarts als ik ga overleggen over de wijziging van behandeling.

Groetjes

Login of registreer om te reageren
08-03-2022 om 17:56 uur

Foster nexthaler onder andere. Beviel mij goed.

Krijg je bij de poli apotheek in het ziekenhuis ook niet de originele symbicort?

Login of registreer om te reageren
08-03-2022 om 19:27 uur
Reactie op Daantje

Krijg je bij de poli apotheek in het ziekenhuis ook niet de originele symbicort?

Dat is misschien nog eens een optie om na te gaan...

Login of registreer om te reageren
21-03-2023 om 11:42 uur

Ik zit nu met hetzelfde dilemma! Krijg geen symbicort meer. Het alternatief Bufoler krijg ik het stik benauwd van, veel te lage saturatie en een hele hoge hartslag. Wat is een goed werkend, vergoed, alternatief???

Login of registreer om te reageren
21-03-2023 om 12:45 uur

Foster zou kunnen

Tis echt per persoon verschillend hoe je op Puffers reageert. Is kwestie van uitproberen maar natuurlijk waardeloos als je iets goeds gevonden had en je dus niet wilt switchen maar t noodgedwongen moet…

Login of registreer om te reageren
25-11-2023 om 17:36 uur

Hopelijk heeft je huisarts er geen probleem van gemaakt je weer aan Symbicort te helpen. Mijn huisarts gaf me gelukkig op mijn dringende verzoek een nieuw recept waarop stond dat het persé Symbicort moet zijn. Want de Duoresp spiromax die ik ineens van de apotheek had gekregen werkte bij mij erg slecht. Ik had er dubbel zoveel van nodig als ik gewend was, en was dan na een paar uren alweer benauwd. Het is erg vervelend om daar met je apotheker over te moeten discussieren. Nu ik weer Symbicort gebruik gaat het weer prima, zoals ik het daar al jaren prima mee doe.

 

Login of registreer om te reageren