astma

02-03-2022 om 10:58 uur

Hallo, ik ben een man van 38 jaar en heb in december de diagnose gekregen dat ik een astmatische bronchitis had en rook nog steeds enkele sigaretten.

In november vorig jaar heb ik een virusje/ bacterie wss van mijn zieke vriendin gekregen en had opeens een zware bronchitis na 3 verschillende antibioticakuren en inhalatie cortisonen was het probleem nog niet van de baan uiteindelijk naar de longarts moeten gaan blaastest gedaan en een huidpriktest. Uit de priktest bleek dat ik discreet allergisch was voor honden en katten en uit de blaastest bleek dat ik licht astmatisch was (men uitblaas was wat te laag) . Nu ik heb 2 honden die binnen leefden(nu is de grootste buiten) van de arts kreeg ik te horen 3 maanden 4 pufjes inuvair per dag te moeten gebruiken en daarna aftebouwen en Bellozal voor de allergie (later bleek uit een bloedtest dat ik niet allergische was???). Nu ondertussen ben ik terug gaan werken in januari (chemische operator kom vaak in contact met chemische stoffen) en merkte toch dat ik nog geregeld last had van wat moeilijker te ademen maar niet echt storend en dat ik altijd als ik mij minder voelde een bepaalde pijn in mijn rug had. Ik heb dit meermaals aan mijn huis arts gemeld maar daar kreeg ik te horen spierpijn. nu vorige week ben ik 2 keer op het spoed beland omdat ik een bepaalde aanval kreeg van wat tot nu toe nog niet achterhaald is als het nu van mn longen of mn hart was. Het enigste wat ze konden vinden is een heel hoge bloeddruk en daarvoor krijg ik nu betablokkers. Nu opeens begon het wat beter te worden en pijn in de rug ook minder. Maar vandaag weer hetzelfde dadelijk na het opstaan uit bed een heel beklemmend gevoel als of ik amper adem krijg als of er iets mijn luchtwegen blokkeert het valt me op dat deze aanvallen tot nu toe altijd thuis gebeuren en altijd smorgends ?? Zou mijn astma erger aan het worden zijn of zou ik zwaarder beginnen te reageren op mijn honden ? Heb het ondertussen al X aantal keer met mijn huisarts besproken maar hier krijg ik altijd het antwoord u blaastest was niet zo slecht en u bent maar discreet alllergisch.... en moet nog 3 maand wachten vooraleer ik bij de longarts terecht kan en deze voorvallen zijn echt mn leven lam aan het leggen. Herkent iemand van u dit ??

Bedankt

Login of registreer om te reageren
02-03-2022 om 12:54 uur

Wat vervelend, dat je (nog) zoveel last hebt.

Wat je vertelt klinkt voor mij normaal. Ik ben geen arts, maar op mij komt het dus niet zorgelijk over.
Maar: als je serieus twijfelt, dan altijd opnieuw overleggen met je arts. Eventueel kun je het ziekenhuis bellen om te vragen of je afspraak eerder kan? Misschien valt er iemand uit en heb je geluk.

Na een zware longaanval (grofweg met antibiotica en prednisolon) mag je 6-8 weken hersteltijd uittrekken. Als je je piekflow meet, dan tel je vanaf de dag van je laagste piekflow. Meet je die niet, dan hou je de dag aan dat je je het slechtste voelde.
In november was je zo ziek. Dan mag je er vanuit gaan dat je in januari voldoende hersteld bent. Dat lijkt onvoldoende te zijn, maak ik uit je verhaal op. Als dat klopt, is contact met een fysiotherapeut een goede vervolgstap. Heb je al contact gehad met zo iemand? Een fysio kan samen met jou een verantwoord beweegprogramma samenstellen. Dan bouw je je kracht en conditie op, en merk je vanzelf dat de gewone dagelijkse dingen steeds makkelijker gaan. Hij kan je ook helpen met het verbeteren van je ademhaling en je diverse ademhalingstechnieken leren.

Met astma kan het zeker voorkomen dat je in de ochtend slechter bent dan in de loop van de dag. Simpelweg omdat je lijf nog moet opstarten.
Nog wat extra tips. Misschien pas je ze al toe, dat weet ik natuurlijk niet:
- meer tijd uittrekken voor opstaan/wassen/aankleden/ontbijt
- voldoende tijd nemen voor je nachtrust
- de inname van je luchtwegverwijder op andere tijden: vlak voor het slapen en direct na het opstaan puffen met je luchtwegverwijder (formoterol in Inuvair is de luchtwegverwijder; beclometason is de ontstekingsremmer)
- de huisdieren een week uit logeren laten gaan en ervaren wat dat met je luchtwegen doet
- paracetamol nemen tegen de pijn. Vermoedelijk is de pijn spierpijn, als gevolg van een onjuiste ademhaling en/of meer moeite met ademen omdat je luchtwegen voller zitten. Je longen zelf bevatten geen pijnreceptoren, dus die kunnen geen pijn doen.
- kijk de bijwerkingen van al je medicatie eens na: staat daar iets bij wat je herkent? In overleg met je huisarts kun je dan misschien een medicijnwissel doen van iets.

Succes en sterkte!

Login of registreer om te reageren
03-03-2022 om 08:13 uur

Bedankt voor deze uitgebreide reactie :) . ik ga u tips zeker meenemen met te beginnen dat ik mn puffer op andere tijdstippen ga gebruiken het tijd nemen voor ontbijt is vaak niet weggelegd voor mij omdat ik in posten werk . En morgen maar weer naar de huisarts voor een ziektebriefje want ga dit weekend wss weer niet aan het werk geraken en er op aandringen dat ik zo vlug mogelijk bij de longarts een uitgebreid onderzoek wil hebben zodat ik de reden weet wat dit triggerd en wat ik er aan kan doen . Want ik ga eigenlijk van lichte klachten naar ergere klachten terwijl ik medicatie pak dat kan toch niet normaal zijn en gewoon tussen mn oren zitten.....

Zit hier weer te proberen me beter te voelen zelfs na de puffer de eerste 2/3uur moeite moeten doen om rustig te ademen terwijl ik zo een rare schraaphoest heb. Ook heb ik nu een lichte keelpijn ik vermoed door het hoesten of allergie en mn borstkast en rug voelt eerder verstijft aan .... leuk is anders ook merk ik dat alles dadelijk verzuurd, verkrampt zoals benen armen .

Een vraagje want daar heb ik ook nog geen duidelijk antwoord op gekregen is het normaal als je je slechter voelt (door de astma en niet allergisch bent )dat je wat dikkere oogleden hebt die roder zijn ? Heeft iemand al ooit last gehad van een zoute smaak in zijn slijm? (dit heb ik sinds ik in november een paar weken ziek was en is niet meer weggetrokken )

Alvast Bedankt

Login of registreer om te reageren