Sporten met Astma

09-02-2022 om 19:42 uur

Hoi allemaal,

Ik loop al sinds ik mij herinneren kan met problemen bij sporten. Sinds de zomer is dus uitgekomen dat ik oa inspanningsastma en ‘reguliere’ astma heb.

Nu wil ik heel graag mijn conditie op pijl houden, maar na 2 of 3 keer ben ik er weer helemaal klaar mee. De reden? Zodra ik ook alleen maar een beetje doorstap als ik naar het werk loop, begint het probleem al, laat staan sporten. Ik kan het niet beter uitleggen als dat het voelt alsof mijn longblaasjes knappen en dat het voelt of mijn keel brand en ik bloed proef. Ik weet dat ze niet echt knappen, maar ik weet ook niet wat het wel doet. Het is in ieder geval heel vervelend en houd mij echt tegen om te sporten, ook al wil ik graag skeeleren en hardlopen enzo. Ik heb meestal echt heel lang last als dit gebeurt is, het gaat niet zomaar in een paar minuten weer weg. Dit gebeurt ook als ik tijdelijke luchtwegverwijderaars gebruik zoals Ventolin. Ik heb 2 keer daag ook rolenium die ik altijd neem. Heeft iemand de gouden tip zodat ik zonder dit ongemak kan sporten?

Groetjes!

Login of registreer om te reageren
09-02-2022 om 20:01 uur

Misschien kan je een longfysio bij je in de buurt zoeken met een oefenzaal zodat die je kan helpen om een start te maken met sporten op een manier waarop het wel goed gaat. Heel goed dat je voor je gaat sporten je ventolin neemt.

Login of registreer om te reageren
09-02-2022 om 20:45 uur

Deze vraag is al vaak gesteld, kijk maar eens bij de zoekfunctie.

* Wat belangrijk is is voor je gaat sporten een warming up doen
* ga sporten in weersomstandigheden waar je goed tegen kunt. Veel astma patienten hebben bv last van mist of kou.
* eerst rustig lopen, gaat dat goed dan eerst 1 min wat sneller, gaat dat goed dan 2 min... zo uitbreiden
Geldt ook voor fietsen of n andere sport.
*zoek hulp als t niet lukt: een sportcentrum kan je helpen ( aangeven dat je astma hebt), maar je kan ook kiezen voor advies bij de fysiotherapeut.

Goed dat je wilt bewegen/sporten. Succes!

Login of registreer om te reageren
09-02-2022 om 21:49 uur

Wat goed dat je meer wilt gaan sporten. Sport en beweging is de beste preventie tegen (verergering van) longklachten. Dus zeker de moeite waard!

Ik ben het eens met de vorige schrijvers. Met (inspannings)astma kun je normaal gesproken prima sporten of bewegen. Er zijn ook topsporters met (inspannings)astma. En in longrevalidatietrajecten sport je sowieso dagelijks. Soms zelfs twee keer per dag.

Misschien kun je beginnen met Nederland in beweging. Of allerlei thuisoefeningen. Denk aan squats, opdrukken tegen het aanrecht, touwtje springen, hoepelen, ...
Dan kun je alles zo aanpassen aan wat wel haalbaar is. Veel van dergelijke oefeningen kun je ook doen als je even moet wachten op bijvoorbeeld de waterkoker, of een douche die nog niet warm genoeg is, of tijdens een reclameblokje. Genoeg mogelijkheden. Het hoeft echt niet gelijk een uur of zo te zijn.
Het voordeel van wat losse oefeningen tussendoor, is dat je zo goed als zeker binnen je grenzen blijft, en ondertussen toch je beweging pakt.

Veel plezier!

Login of registreer om te reageren