Astma en sporten

04-02-2022 om 17:46 uur

Hallo allen,
Ik heb een vorm van inspanningsastma maar ben een beetje bang om te sporten omdat ik niet goed weet wat ik moet doen als ik zo een aanval heb tijdens sporten
Graag zou ik wat ervaringen en tips van jullie hebben hoe jullie ermee omgaan?

Login of registreer om te reageren
04-02-2022 om 19:27 uur

Als je zorgt dat je vooraf puft met een luchtwegverwijder zoals ventolin en die ook bij je hebt, hoef je niet bang te zijn. Rustig beginnen, goede warming up en op tijd gas terug nemen als je merkt dat het toch teveel is voor je longen.

Login of registreer om te reageren
04-02-2022 om 21:57 uur

Beste Jens,

Ik begrijp heel goed dat astma-aanvallen beangstigend kunnen zijn, maar als je astma hebt, is het juist goed om te sporten. Het traint je longen waardoor je juist minder last van je astma gaat hebben. Het belangrijkste is luisteren naar je lichaam (goeie warming-up, leer je limieten aan te voelen,…) en als je een aanval hebt, proberen rustig te blijven en je medicatie te nemen. Zorg dat je je ventolin altijd meehebt, zodat je het in geval van nodig kan nemen. Als je je onzeker voelt, zou ik enkel lichte inspanningen doen in het begin. Ga joggen of fietsen of zo zodat je weer wat vertrouwen krijgt in je lichaam.

Veel succes!

Login of registreer om te reageren
04-02-2022 om 22:08 uur

Wat Daantje en Tamia zeggen.
En vooral genieten van lekker actief bezig zijn. Veel sport en bewegen, binnen jouw grenzen (!), is de beste preventie tegen (verergering van) longaandoeningen.

Als je teveel zorgen hebt kun je een longfysio raadplegen. Die kan samen met jou een verantwoord sport- en beweegschema samenstellen. En je verantwoord helpen uitdagen jouw grenzen te verleggen.

Succes en veel plezier!

Login of registreer om te reageren
06-02-2022 om 20:35 uur

Bedankt allemaal voor je berichtjes maar is ventolin niet schadelijk op lange termijn?

Login of registreer om te reageren
07-02-2022 om 08:06 uur

Nee, ventolin is niet schadelijk op langere termijn.
dat dacht men vroeger wel, hoe minder astma medicatie hoe beter. Gelukkig weten we nu meer :-)

Login of registreer om te reageren
07-02-2022 om 08:08 uur
Reactie op emsepems

Nee, ventolin is niet schadelijk op langere termijn.
dat dacht men vroeger wel, hoe minder astma medicatie hoe beter. Gelukkig weten we nu meer :-)

Want ze hebben me altijd gezegd dat Astma puffers in je longen gaan en daar ook niet verder gaan dan waar het nodig is. Klopt dit?

Login of registreer om te reageren