Astma en op wintersport

31-01-2022 om 20:45 uur

Ik ben op mijn 20ste met astma gediagnosticeerd en 1 jaar geleden ook getest door een eucaptische hyperventilatie test met inspanningsastma gediagnosticeerd.

Gebruik hiervoor symbicort en zo nodig ventolin.
Maar ik zou graag gaan skiën en snowboarden maar ik reageer ook fel op koude en vochtige lucht.

Hoe doen jullie het en welke medicijnen nemen jullie om te snowboarden of skiën?

Groetjes,
Jens

Login of registreer om te reageren
31-01-2022 om 21:08 uur

Ik vind wintersport heerlijk en bij mij ging het meestal heel goed qua longen. De lucht is veel schoner en droger in de bergen en het is echt een ander soort kou. Voor mij is het wel het beste om eerst een nacht op hoogte te slapen voor ik me ga inspannen. Ik nam altijd mijn gewone medicatie en ik nam noodmedicatie mee op de piste maar ik kan me niet herinneren dat ik die vaak nodig gehad heb. In jouw geval kan je de ventolin meenemen en eventueel vooraf puffen voor je gaat skiën of snowboarden. Ik nam ook altijd zoutwater neusspray mee want ik kreeg heel veel bloedneuzen van de droge lucht.

Ik heb een tijdje een buff gebruikt tegen de koude lucht maar sinds ik een helm draag zit dat niet lekker meer en nu heb ik een balaclava, soort bivakmuts die je onder je helm draagt en je voor je mond kan dragen voor de koude lucht.

Laat je niet tegenhouden want wintersport is heerlijk!

Login of registreer om te reageren
31-01-2022 om 21:58 uur

Wat leuk, wintersport!

Ben je eerder in de bergen geweest? Misschien in een ander seizoen? Zo ja, dan is het hetzelfde, alleen wat kouder.
De lucht in de bergen is ijler en droger. De kou voelt ook anders dan in Nederland.

Verder eigenlijk dezelfde tips die Daantje al gaf.
Op de dag van aankomst acclimatiseren.
Medicatie hetzelfde als thuis. Dus preventief een luchtwegverwijder en die meenemen onderweg.

Uiteindelijk revalideren er ook veel mensen in Davos. De meeste mensen knappen daar in een paar weken relatief goed op.
Dus als je nu gewoon gezond bent, dan geeft wintersport vast geen extra klachten.

Veel plezier!

Login of registreer om te reageren
31-01-2022 om 22:55 uur

Hoi Jens,

Ik kan echt niet tegen vochtig en koud weer in Nederland, maar in de bergen voel ik mij veel beter. Ik reageer ook veel minder op sneeuw dan op regen. Ik zou alleen de eerste dag(en) oppassen omdat je lichaam moet wennen aan de hoogte en niet naar een skigebied gaan dat hoger ligt dan 1500m. 1500m is ideaal als je allergieën zou hebben, maar hoe hoger je gaat, hoe ijler de lucht.

Steek je ventolin in je skijas (het overleeft echt wel de vriestemperaturen) en geniet van het skiën!

Login of registreer om te reageren
01-02-2022 om 15:50 uur

Wat heerlijk zeg, lekker de sneeuw in. Doen!
Ook ik ben beter in de bergen (nadat ik gewend ben aan de hoogte). heb ook veel gewandeld in de zomer in de bergen, en in de winter aan het skieen geweest.

bovenstaand zijn mooie handige tips
En mocht het niet gaan, weet wat je dan moet doen (bv medicatie ophogen, of prednisolon of antibioticakuur mee)

Login of registreer om te reageren
04-02-2022 om 17:25 uur

Dankjewel voor alle tips en is ventolin een goede luchtwegverwijder? En is het nuttig om airosol mee te nemen?
Groetjes,
Jens

Login of registreer om te reageren
04-02-2022 om 18:31 uur

Ventolin is een goede luchtwegverwijder als die voor jou goed werkt. Hij werkt snel:D
Volgens mij heb je een redihaler met ventolin, dat is ideaal voor op vakantie, past makkelijk in je zak, geen voorzetkamer nodig en geen poeder in je mond:)

Login of registreer om te reageren
04-02-2022 om 19:17 uur

De redihaler is idd super handig om mee te nemen op de piste. Ik heb hem zelfs een tijdje speciaal daarvoor gehad. In je binnenzak blijft ie lekker op temperatuur.

Login of registreer om te reageren
04-02-2022 om 22:15 uur

De Novolizer kan ook. Die is lichter van gewicht. Net iets andere inhalatietechniek. Het is vooral wat jij prettig vindt in gebruik.

Login of registreer om te reageren
06-02-2022 om 20:37 uur
Reactie op Daantje

De redihaler is idd super handig om mee te nemen op de piste. Ik heb hem zelfs een tijdje speciaal daarvoor gehad. In je binnenzak blijft ie lekker op temperatuur.

Een Daantje,
Dankjewel voor je berichtje heb jij ook aan wintersport gedaan met je astma?
En ging dat goed?

Groetjes,
Jens

Login of registreer om te reageren
06-02-2022 om 20:38 uur
Reactie op Suus01

De Novolizer kan ook. Die is lichter van gewicht. Net iets andere inhalatietechniek. Het is vooral wat jij prettig vindt in gebruik.

Eej Suus,
Is de novolizer geen poeder inhalator? Of is het een airosol?
Groetjes,
Jens

Login of registreer om te reageren