Teveel bloedplaatjes en d dimeer 680 (2x in half jaar)

16-01-2022 om 16:35 uur

Hallo, sinds maart 2020 (na neg pcr en na algemene operatie onder algehele narcose ) last gehouden aan beide longen. Beider zijds. Na 2 maanden ook dagelijks kriebelende geiriteerde keel/luchtweg ( verergerd in aanloop elke dag) foster gekregen en longfunctie ok. Nu bijna 2 jaar later lijkt de pijn in longen te verergeren (vooral maar niet meer alleen na lang liggen nacht of ochtend en vooral aan linker hartzijde en als ik daar op lig). 2 maal verhoogde d dimeer van 680 geprikt en op levend bloedbeeld overschot bloedplaatjes te zien. Wat is aan te raden qua behandeling ( cg met contrast?) Ik denk zelf aan minuscule tromosen in de longvaatjes die op de scan half 2020 niet te zien waren.. als echter de trombos blijven of verergeren ben ik bang voor het hart.

hopelijk weet een van de deskundigen raad

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-01-2022 om 11:29 uur

Dit zijn meerdere vragen tegelijk. Ik zal een poging wagen. Ik ga ervanuit dat er al eens een longarts bij betrokken is geweest.
Waaruit bestaat die last precies? Pijn in de borst die houdingsafhankelijk is en irritatie hoog in de luchtwegen? Zit die pijn vast aan de ademhaling? Dat kan passen bij longembolie, trombose in de bloedvaten van de longen. Pijn die samenhangt met een longembolie zit vaak vast aan de ademhaling, dus die wordt erger bij diep in- en uitademen. Bovendien heb je niet bijna 2 jaar een longembolie. Vaak kent dat een acuut moment en verdwijnen de klachten geleidelijk.
Pijn in de borstkas die houdingsafhankelijk is komt vaak van botten of spieren, of bijvoorbeeld van een ontstoken hartzakje, wat bij Covid-19 of bij vaccinaties wel eens gezien wordt.
Fijn dat de longfunctie in elk geval in orde is.
Foster wordt vooral gebruikt bij astma en COPD. Is daar sprake van?
Bij het interpreteren van de gegevens is de leeftijd van belang. Op hogere leeftijd wordt de D-dimeer vaak ook wat hoger en dan hoeft een waarde van 680 dus niet automatisch op een ziekte te wijzen. Bovendien kan de D-dimeer ook verhoogd zijn bij infecties of tijdens de zwangerschap. Hoe hoog zijn precies de bloedplaatjes?
Kleine stolseltjes in de longen zie je niet op een scan, dus waarschijnlijk is dat niet de beste volgende stap.
Misschien toch iets voor een cardioloog. Overleg maar eens met de huisarts.

Login of registreer om te reageren
17-01-2022 om 17:04 uur

Longarts is betrokken, ik en 38. Als ik diep ademhaal voel ik het ook op mijn rug wel trekken. Longarts stelt voor ct met contrast … u zegt mini trombose zal men niet zien? Ik ben niet zo happig op ct met contrast maar moet denk ik wel iets doen…..

Login of registreer om te reageren