groei en activiteit Nodus, is ingrijpen wel zo nodig?

04-01-2022 om 20:10 uur

In 2017 is met een toeval bevinding een nodus in de long gevonden.
Deze nodus is op het begin een aantal mm gekrompen. Van 7,9 mm naar 5,8 mm zoiets. Dit is met de controle stabiel gebleven.

Echter dit jaar was de nodus ineens dubbel zo groot geworden. 12 mm op de CT scan. De longarts stelde een punctie voor onder CT begeleiding wanneer de pet CT scan actief zou zijn. Dit is de uitslag van de eerste pet CT scan augustus 2021:

Medische gegevens
Nodus middenkwab, sinds 2018 was deze stabiel op 6 mm, heden gegroeid ca. 12 mm. Graag PET-CT. FDG avide? Elders afwijkingen?

Verslag
Hals: asymmetrische spieractiviteit in de hals met diffuse opname rechts, binnen de norm vallend. Geen FDG-opnemende lymfklieren in de hals en supraclaviculair beiderzijds.

Thorax - mediastinum: er is zeer geringe FDG-stapeling ter plaatse van de nodus in de middenkwab. Verder conform de bevindingen van de CT-thorax van 29/06/2021 zonder andere FDG-opnemende pulmonale afwijkingen. Normale FDG-verdeling in het mediastinum, hilaire en axillair beiderzijds. Normale pleura en pericard.

Abdomen - bekken: normale FDG-verdeling in de lever, de milt, de bijnieren en uitscheiding via de nieren en via de darmen.

Skelet: er is opvallend diffuse verhoogde opname in axiale skelet zonder focale verhoogde opname van het radiofarmacon. Geen duidelijke ossale afwijkingen op de low dose CT.

Conclusie
Zeer geringe FDG-opname ter plaatse van de groeiende nodus in de middenkwab, vooralsnog niet verdacht, controle blijft gewenst gezien de groei.
Verhoogde opname in het axiale skelet; beeld wordt vaak gezien bij hyperactieve beenmerg bij onder andere actieve infectie / inflammatie en bij hematologische aandoeningen (zijn er hier klinische verdenking op? Lab-uitslagen?). Geen andere relevante FDG-opnemende afwijkingen in het lichaam.

Hierna heeft de longarts aangegeven dat er ineens geen punctie meer kon gebeuren. Er was teveel risico. Verder maakte ze me redelijk bang aangaande een evt bestraling en moest in naar de internist voor het hyperactief beenmerg en met spoed bloedprikken, er ging werkelijk van alles door me heen. Twee dagen later belde ze me op dat ze met een MDO team wilde overleggen om het anders maar weg te halen de nodus. Het overrompelde me nogal want is dit werkelijk noodzaak? Ik lees dit niet in het verslag van de radioloog terug. De huisarts vond het ook vreemd. En de reden dat ze wilde opereren was de straling belasting en nu volg je steeds een nodus op die mogelijk in stadium 1 zit carcinoid. Ik heb gevraagd om een nieuwe scan opvolging. Deze is van december 2021:

Verslag
Hals: geen FDG-opnemende lymfklieren in het KNO-gebied en supraclaviculair beiderzijds. Fysiologische stapeling ter plaatse van de stembanden.

Thorax - mediastinum: er is geringe groei van de scherpbegrensde nodus ventraal in de middenkwab (Nu 14,8 mm; was 12 mm) met lichte toename van de metabole activiteit (SUVmax: 1,34 bij bloedpool achtergrond van 2,43 en ratio van 0,55. Waren respectievelijk 1,23; 2,93 en 0,42). Geen andere nodulaire afwijkingen in beide longvelden met normale intrapulmonale verdeling van FDG. Langgerekte stapeling in distale oesophagus, nieuw. Geen FDG-opnemende mediastinale, hilaire en axillaire lymfklieren.

Abdomen - bekken: bekende niercyste links. Normale FDG-verdeling in de lever, de milt, de bijnieren en normale uitscheiding van FDG via de nieren en via de darmen. Geen FDG-opnemende lymfklieren para-aortaal, para-iliacaal en inguïnaal. Focale stapeling in de uterus, mogelijk cyclus afhankelijk.

Musculoskeletaal: er is afname van de activiteit in het axiale skelet. Langgerekte stapelingen in de huidplooi axillair beiderzijds, conform, niet relevant.

Conclusie
1. Geringe groei en lichte toename van de metabole activiteit ter plaatse van de nodus in de middenkwab. Gezien de bevindingen op de CT (scherpbegrensd nodus) en de minimale, doch toename, van de metabole activiteit kan het beeld passen bij laaggradig carcinoïd.
2. Langgerekte stapeling in distale oesophagus; DD: oesophagitis, fysiologische stapeling. Bij klachten kan oesophagoscopie overwogen worden.
3. Afname van de metabole activiteit in het axiale skelet, mogelijk passagère bevinding.

Ik heb op de eerste plaats de hele uitslag niet gehoord. De longarts was niet in staat mij de beelden te kunnen laten zien, ik te begrijpen wat er precies speelt. Toch vond ze het nog steeds noodzakelijk om het knobbeltje te verwijderen.

Ik heb n.a.v. dit verhaal aan u een aantal vragen:

1. Is het daadwerkelijk noodzakelijk om meteen operatief in te grijpen?
2. Kun je wachten en opvolgen?
3. A Zijn er methoden om via een punctie of endoscopie bij deze nodus te komen om te bepalen vooraf of het wel een carcinoid betreft?
3. B gezien het feit een verhoogde opname is van de slokdarm, ik heb ook flink last van slik klachten, zuurbranden en misselijkheid, zou je zoiets met een endoscopie kunnen combineren?
4. Ik vind een carcinoid verdenking vreemd omdat aan het begin de nodus kleiner is geworden en nu groter, kan dat bij een carcinoid?
5. Sinds de corona vaccinatie zijn er bij mij in het lichaam meer aan cyste vormige knobbeltjes ontstaan zoals in de knie op meerdere plaatsen met behoorlijke pijn klachten als ook bij de elleboog. Kan het nog om een infectie gaan?
6. Wat raadt u mij aan?
7. Moet ik niet beter naar een academische ziekenhuis?

Ik hoop op een zo goed mogelijk advies om verder te kunnen. Alvast bedankt.

Login of registreer om te reageren
08-01-2022 om 21:40 uur

Hopelijk kan iemand deze vraag beantwoorden. Dank u

Login of registreer om te reageren
08-01-2022 om 21:52 uur

De deskundigen antwoorden op vrijwillige basis naast hun normale baan, dus vaak duurt het wel eventjes voor je antwoord hebt

Login of registreer om te reageren
10-01-2022 om 05:44 uur
Reactie op Juno92

De deskundigen antwoorden op vrijwillige basis naast hun normale baan, dus vaak duurt het wel eventjes voor je antwoord hebt

Oké, bedankt voor je reactie, ik ben nieuw dus dat weet ik verder niet.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
20-01-2022 om 11:22 uur

Deze vraag is niet zomaar te beantwoorden. Zonder de plaatjes gezien te hebben zal ik toch een poging wagen.
Als we bij toeval op een foto of een scan een nodus vinden hanteren we een protocol voor het verdere beleid. Daarin worden de risicofactoren bij die bepaalde patiënt meegenomen en de omvang en de aanblik van de nodus.
Meestal wordt afgewacht om te zien of de nodus groeit. Veel nodi zijn namelijk onschuldig en daar mag je gewoon van afblijven. Dat is vooral als er kalk in zit of als de nodus over langere tijd niet groeit.
Hier lijkt dus wel sprake te zijn van groei, en dan is nader onderzoek doorgaans wel noodzakelijk.
Afhankelijk van de lokalisatie en bijvoorbeeld ook de leeftijd en de conditie van de patiënt kun je kiezen voor een punctie of biopt onder zicht van de CT-scan, of operatief verwijderen van de nodus of bestralen zonder voorafgaande nadere diagnostiek (bij hoge verdenking op kanker bij een patiënt in een slechte algehele conditie of zeer gevorderde leeftijd), of zelfs helemaal niks meer doen.
Ik krijg zonder alle details te kennen de indruk dat hier over al deze opties goed is nagedacht. Dat neemt overigens niet altijd de ongerustheid of het ongeduld bij de patiënt weg.
Daarom kun je er ook voor kiezen om een second opinion aan te vragen.
Veel sterkte.

Login of registreer om te reageren