Copd en fentanyl

18-12-2021 om 14:12 uur

Ik heb copd3 en door rugblessure lig ik op bed. Nu gebruik ik fentalyn voor de pijn en ademen gaat steeds oppervlakkiger worden doordat ik niet kan doorhoesten vanwege erge rugpijn. de flutter of aerobika lukt ook niet. fentanyl heeft benauwdheid als bijwerking. Wie heeft goede raad voor mij?

Login of registreer om te reageren
19-12-2021 om 13:30 uur

Ik ga er maar even vanuit, dat je ook kort- en langwerkende COPD-medicatie gebruikt (kortwerkend o.a. Salbutamol/atrovent/berodual; langwerkend o.a. Spiriva/Spiolto/Trimbow etc.).
Je zult er wel aan gedacht hebben maar even voor de volledigheid:
De kortwerkende COPD-medicatie tot de maximaal toegestane hoeveelheden gebruiken.
Als je ook langwerkende COPD-medicatie gebruikt, dan eerst de kortwerkende nemen en pakweg een kwartier later de langwerkende.
Verder ga ik ervan uit, dat de COPD-medicatie door een andere arts is voorgeschreven dan de fentanyl. De bijsluiter bij Fentanyl vermeld als bijwerking “benauwdheid en bemoeilijkte ademhaling” en dat onder de bijwerkingen die “soms” (bij 10 tot 30 op de 100 mensen!) optreden. Niet een middel waar je als eerste aan denkt om voor te schrijven aan een COPD-patiënt.
Een middel als Oramorph heeft ongeveer dezelfde werking als Fentanyl maar kent die bijwerking veel minder (moeizaam ademhalen komt met Oramorph bij minder dan 1 op de 100 mensen voor).

Overleggen met je arts, zoals @Nckiie al opgemerkt heeft.
Misschien eerst je apotheker gebruiken als vraagbaak en zo nodig als kruiwagen als je arts niet erg meegaand is. De apotheker kent als geen ander de samenstelling van medicijnen en ook of een medicijn geschikt is voor de patiënt in kwestie.

Login of registreer om te reageren