Griepprik en covid vaccinatie

12-12-2021 om 14:51 uur

Ik heb mijn hele leven al astmatische bronchitis en krijg ook al jaren een griepprik.
Ik ben in 2008 behandeld voor kanker (chemo, bestralingen, operatie, immuuntherapie) en sindsdien veel minder last van benauwdheid.
In 2018 een lichte griep gehad met maanden nasleep (benauwd, hoesten). Dat jaar voor het laatst pufjes gehad.
Ik kreeg dit jaar geen oproep voor de griepprik en nu blijkt dat ik daar, volgens de huisarts, niet meer voor in aanmerking kom omdat de laatste problemen in 2018 waren (ik heb de griepprik nu zelf betaald)
Ook heb ik gewoon de covid vaccinatie gehaald volgens oproep op leeftijd (ik ben van 1968 dus ik heb Janssen gehad)

Het voelt niet goed. Ik weet zelf, dat als het fout gaat, dat het dan ook flink fout gaat bij mij...
Klopt deze actie van mijn huisarts?

Login of registreer om te reageren
14-12-2021 om 09:31 uur

Beste Yvette,

Mensen met astma kunnen de griepprik krijgen (ze vallen in de risicogroep), maar dan dienen ze wel pufjes te gebruiken i.v.m. de astma.

Op de site van het RIVM staat een overzicht voor wie de griepprik gratis is: https://www.rivm.nl/griep-griepprik/griepprik/voor-wie-is-griepprik.

Hierbij nog de link naar de herziening van de indicatiestelling 2021 griepvaccinatie van de Gezondheidsraad: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=d9a1af15-afb7-4286-a69….

Op pagina 23 staat o.a.: Deze aanbeveling sluit aan bij de praktijkhandleiding griepvaccinatie van het Nederlands Huisartsen Genootschap voor astmapatiënten. Daarin wordt gesteld dat de indicatie voor griepvaccinatie bij iedere patiënt regelmatig opnieuw dient te worden overwogen. De ernst van de astma dient voor de huisarts leidend te zijn. Om de huisarts daarbij enige richting te geven is gekozen voor een tweedeling: astma zonder en astma met onderhoudsmedicatie met inhalatiecorticosteroïden.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
02-01-2022 om 14:08 uur

Ik wil hier even op inhaken: ik val onder de noemer astma met onderhoudsmedicatie met inhalatiecorticosteroïden, maar ik krijg geen oproep voor de griepprik en was met het corona vaccin pas aan de beurt toen mijn jaartal aan de beurt was.

Login of registreer om te reageren
02-01-2022 om 15:42 uur
Reactie op Tamsyn

Ik wil hier even op inhaken: ik val onder de noemer astma met onderhoudsmedicatie met inhalatiecorticosteroïden, maar ik krijg geen oproep voor de griepprik en was met het corona vaccin pas aan de beurt toen mijn jaartal aan de beurt was.

Ze zijn met jaartallen al best ver. Gisteren was 1991 al toe aan een afspraak maken. Ik las het op Ad.nl

Sterkte.

Login of registreer om te reageren
09-01-2022 om 12:44 uur
Reactie op jippie46
Reactie op Tamsyn
Ik wil hier even op inhaken: ik val onder de noemer astma met onderhoudsmedicatie met inhalatiecorticosteroïden, maar ik krijg geen oproep voor de griepprik en was met het corona vaccin pas aan de beurt toen mijn jaartal aan de beurt was.

Ze zijn met jaartallen al best ver. Gisteren was 1991 al toe aan een afspraak maken. Ik las het op Ad.nl

Sterkte.

Ik had het hier over de griepprik en de eerste 2 Corona vaccins, niet over de booster ;) Die booster heb ik vandaag gehad. :)

Login of registreer om te reageren