Lage saturatie s'nachts - Beantwoord -

11-12-2021 om 20:06 uur

Goedenavond ik ben MAriska 35 jaar oud , en snurk heel erg heb in januari een slaaponderzoek gehad kwam helaas niks uit, nu heb ik sinds een paar maanden een Apple Watch die mijn saturatie meet , en snachts zakt hij naar de 87% en word altijd moe wakker en ben gedurende de hele dag door moe, bloeddruk is goed overdag saturatie ook 98%, al meerdere keren naar de huisarts geweest omdat ik zo moe ben, bloedonderzoek gehad alles perfect , is er iets wat ik zelf kan doen om de saturatie zelf omhoog te houden snachts? Kussen omhoog ofzo , ben een beetje ten einde raad mvg Mariska

Login of registreer om te reageren
11-12-2021 om 20:15 uur

Je moet eens kijken wat de normaal waarden zijn voor je Apple watch voor saturatie. Garmin hanteert voor de horloges boven de 90 als normaal omdat je huid op je pols dikker is. In dat opzicht is 87% ineens veel minder laag.

Login of registreer om te reageren
11-12-2021 om 23:46 uur

Hoi Mariska,

Het kan uiteraard zijn dat je saturatie ‚s nachts zakt, maar smartwatches zijn over het algemeen niet echt accuraat in het meten van je saturatie. Als ik mijn garmin vergelijk met professionele saturatiemeters, dan komen niet eens de trends overeen. Apple watch heeft volgens reviews een gelijkaardig probleem.

Als je moe blijft, zou ik terug medische hulp zoeken.

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
12-12-2021 om 16:50 uur

Ik zou niet op de saturatiemeter van je apple watch vertrouwen, ik heb gekeken ernaar en het is absoluut niet betrouwbaar, de waardes zijn vaak veel lager dan op een betrouwbare meter aan de vinger. Je horloge moet ook precies goed zitten en strak genoeg willen de waardes kloppen, daarbij kan beweging al invloed hebben.

Dat slaaponderzoek wat je hebt gehad is wel betrouwbaar en fijn dat er niks uit kwam, maar vervelend dat je nu niet weet wat er aan de hand is. Tijdens het slaaponderzoek wordt ook je saturatie gemeten (althans bij de meeste onderzoeken) en je ademhaling en ademstops etc en als je dit altijd zo hebt dan was het er toen vermoed ik ook uitgekomen. Daarom zou ik meer op dat onderzoek vertrouwen dan je apple watch.

Als je slaapt kan je niet veel beïnvloeden, je saturatie is zittend hoger dan liggend, maar zittend slapen doe ik vanwege benauwdheid (kan niet plat liggen) en niet vanwege mijn saturatie en ik wens enorm om weer plat te kunnen slapen. Een kussen onder je matras kan wel helpen tegen benauwdheid.
Heb je ook last van benauwdheid? Heb je een longaandoening?
Heb je last van je bovenste luchtwegen? Zo ja dan zou je je neus kunnen spoelen met bijvoorbeeld de nasofree, zo houd je je neus makkelijker open en kan je beter door je neus ademen, dit zou ook kunnen helpen tegen het snurken. Soms helpt een kussen onder het matras ook, maar lang niet altijd, vaak is het een bepaalde houding. Mijn ook ging op didgeridoo cursus om van zijn snurkprobleem af te komen (geen idee of het heeft geholpen, daarna nooit meer met hem in een tent geslapen🤣).
Bij mij merk ik zodra ik neusverkouden ben dat ik snurk en hoe erger het is hoe erger het toeneemt en daardoor spoel ik mijn neus dus met lauwwarm 0,9% zoutwateroplossing met de nasofree en hiermee spoel je het snot weg en gaat je neus meer open.
Je kan ook eens vragen of kno mee kan kijken waarom je snurkt als de reden nog niet bekend is.

Dat je moe bent kan verder veel oorzaken hebben, heel goed dat er bloedonderzoek is gedaan om dingen uit te sluiten. Pijn, benauwdheid, over je grenzen gaan, stress en dergelijke kunnen al zorgen voor niet uitgerust wakker worden. Vermoeidheid is een heel lastige klacht waar heel vaak niet een direct antwoord op te vinden is en vaak is het een combinatie van factoren.

Wat je zelf in de gaten kan houden is bijvoorbeeld hoe je slaapt, slaap je wel goed en door of niet? Lig je veel te malen? Heb je stress en zo ja kan je daarmee aan de slag als in naar een therapeut of gewoon met een goede vriend/vriendin/familielid erover praten? Neem je bepaalde producten die je slaap beïnvloeden? Misschien helpt kamillethee wel om beter te slapen bijvoorbeeld en word je hierdoor uitgeruster wakker. Ik heb verhalen gehoord van mensen die helemaal zijn gestopt met alcohol drinken en niet verslaafd waren, maar hierdoor beter gingen slapen na een half jaar pas dat wel en daardoor minder moe waren overdag. Zo zijn er heel veel dingen.

Wel goed dat je naar je huisarts gaat en dingen laat onderzoeken! Nooit zomaar alles maar gooien op het zal wel meevallen of niks zijn, maar soms is het ook dingen uitsluiten en met “simpele” tips aan de gang gaan.

Hopelijk heb je hier wat aan. Moe zijn is echt heel vervelend en helaas is er geen pilletje voor, je bent niet de enige gelukkig en helaas. Ik ben ook constant moe en heb veel slaap nodig en veel hier op het forum.
Als je nog vragen hebt of aanvulling wil mag je eventueel ook een pb sturen of gewoon hier reageren. We willen elkaar helpen en ik hoop dat je er wat aan hebt of eventueel iemand anders:)
Sorry voor het lange verhaal😅

Login of registreer om te reageren
13-12-2021 om 11:40 uur

Beste Mariska,

Wij hebben zelf geen ervaring met de Apple Watch. Mooi dat anderen wel ervaringen en tips kunnen delen. Aansluitend hierop nog wat informatie: als je een saturatiemeter wilt gaan gebruiken, of zoals bij jou al het geval is gebruikt, is het raadzaam om het gebruik en de noodzaak hiervan met de arts te overleggen. De metingen moeten goed uitgelezen worden. Nagellak/kunstnagels of koude vingers of vaak een onregelmatige hartslag bijvoorbeeld kunnen het lastig maken de uitslag goed te beoordelen.
Het is fijn dat er niets uit het slaaponderzoek is gekomen, maar dat lost jouw vermoeidheidsprobleem helaas niet op.
Longarts van Wolferen heeft deze week een vraag beantwoord over een lage saturatie bij liggen Saturatie zakt erg bij liggen — Longforum en daar een uitleg bij gegeven.
Als de klachten blijven is het advies dit (toch weer) met de huisarts of evt. longarts te bespreken. Sterkte gewenst.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
28-10-2023 om 18:04 uur

eet salmiak voor het slapen of zoethout(thee) (echte) en check b12 en foliumzuur 

skip histamine eten

pas op bij hoge bloeddruk(salmiak)

Zoethout ondersteunt een comfortabele ademhaling, omdat het een positief effect op de longen en de keel heeft.

Login of registreer om te reageren
04-11-2023 om 09:28 uur

Hi Mariska, ik gebruik de Fitbit smartwatch en deze geeft alleen een gemiddelde SpO2 waarde van de afgelopen nacht. Sinds kort heb ik de O2 ring van Wellue, deze meet de hele nacht door de hartslag, SpO2 en het aantal bewegingen. Deze ring gebruik ik nu soms ook tijdens het wandelen om mijn saturatie te meten. Onlangs kwam ik er met een saturatiemeter achter dat mijn saturatie erg zakt (84-88%) tijdens het wandelen met zuurstof 2l/min. Nu gebruik de Wellue O2 ring voor accurate metingen soms tijdens het slapen en wandelen, en tijdens de oefensessies bij de Fysio. Het enige nadeel is dat de ring wel erg duur is, maar het geeft mij wel rust daarom voor mij de moeite waard. 

https://nl.getwellue.com/pagina%27s/o2ring-zuurstofmonitor?currency=EUR

Login of registreer om te reageren