Saturatie zakt erg bij liggen

07-12-2021 om 18:30 uur

Ik heb astma en bronchiectasieen. Neem braaf mijn medicijnen. Loop veel met de hond en houd geregeld rust. Mijn longfunctie is gelijk aan iemand van 86. Ik ben 59. Soms ben ik doodmoe en omdat ik weet dat het aan mijn longen ligt, ga ik dan rusten omdat dat meestal helpt. Vandaag was weer zo'n dag. Ik ging liggen en checkte mijn saturatie. Liggend tussen 82 en 89 %! Daar schrok ik toch wel van. Zodra ik ga zitten of staan loopt het gelijk op naar 93 of zelfs 96. Weet u hoe dit kan? En wat ik eraan lan doen? Corona zelftest gedaan, negatief. Geen koorts. Graag wat licht in de duisternis.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-12-2021 om 12:21 uur

Beste Jasja

Bij het liggen drukt de buik op de ademhalingsspier, het diafragma. Die kan daardoor minder vrij bewegen en minder goed ademteugen halen. Verder drukt de buikinhoud bij liggen ook op de longen waardoor de saturatie zakt. Het is normaal dat de saturatie enkele punten zakt. Bij u is er wel een vrij groot verschil. Het lijkt me verstandig om dit ook een keer met uw eigen longarts te bespreken. Die weet wat u heeft en kan dit wellicht beter verklaren.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren