hoge dosis symbicort en geen conditie kunnen opbouwen

06-12-2021 om 11:04 uur

Hello,

Onze dochter staat voorlopig al vier weken op 3*2 symbicort 360 mg na vier weken prednison te moeten nemen.
Het lukt haar niet om haar conditie terug op peil te krijgen.
Volgens de huisarts is één van de redenen dat door de symbicort haar hartslag hoog blijft waardoor het heel moeilijk is om conditie te kunnen opbouwen. Ze kan sporten maar zodra ze veel sprintjes moet trekken, is ze bekaf. 30 min voetbal spelen en ze moet stoppen.
Is dat herkenbaar?

groetjes,

Login of registreer om te reageren
06-12-2021 om 12:06 uur

Ja, heel herkenbaar. Al komt de hoge hartslag niet alleen van de medicatie maar ook omdat ik nog niet fit ben. Ik probeer conditie op te bouwen met lagere intensiteit beweging zoals wandelen en fietsen omdat mijn hartslag dan in een zone is voor conditie opbouw. Mijn fysio wilde wel dat ik het zou bespreken met mijn longarts.

Login of registreer om te reageren
06-12-2021 om 12:13 uur

Dat is vervelend, zo ziek asl je dochter is geweest. En dan nu geen conditie kunnen opbouwen.

Voor een longaanval waarvoor prednisolon en/of antibiotica nodig was, mag je sowieso acht weken herstel uittrekken, vanaf de slechtste dag. Dan voeg je iedere week wat toe. In het geval van je dochter bijvoorbeeld halve dagen school, hele dagen school, huiswerk, afspreken met vrienden, .... Afijn, de dingen die in het leven van je dochter relevant zijn. Misschien is op dit gebied nog wat te halen?

Gaat je dochter ook naar een longfysio? Zo niet, fan kan die misschien nog iets betekenen, met een heel verantwoorde opbouw van spierkracht en conditie.

Gaat je dochter naar een longverpleegkundige? En heeft ze een astma-actieplan? Zo niet, dan zijn dat nog opties. In een astma-actieplan kun je ook de vuistregels voor herstel toevoegen.

Beterschap voor je dochter en hopelijk kan ze snel weer sporten zoals ze graag wil.

Login of registreer om te reageren