Uitleg over m'n ct scan

30-11-2021 om 10:43 uur

Ik zou graag uitleg willen hebben over m'n scan van afgelopen vrijdag, ik moet twee weken wachten eer de arts in t ziekenhuis het mij gaat uitleggen en dat is best lang. Ik heb al langer problemen met mijn longen en als je deze uitslag leest als een leek dan lijkt het erop dat de uitslag niet goed is...

thorax:
Lineaire verdichting craniaal in rechterbovenkwab ongewijzigd (tafelpositie -240). Verdichting meer naar caudaal (tafelpositie -201) afgenomen in grootte, max 4 mm.
Meerdere nieuwe aspecifieke noduli, o.a. centraal in rechterbovenkwab (tafelpositie -204) met een diameter van 4,2 mm en dorsaal in de linkerbovenkwab (tafelpositie -235) van 4,7 mm. Bekend verkalkt granuloompje dorsaal rechteronderkwab. Bekend emfysemateuze afwijkingen. Geen pleuravocht. Geen axillaire, hilaire of mediastinale lymfadenopathie.

Skelet:
Geen suspecte ossale laesies.

Conclusie:
Één van de bekende nodules in de rechterbovenkwab afgenomen in omvang, de ander ongewijzigd. Meerdere nieuwe aspecifieke noduli, meest passend bij pulmonale lymfeklieren. Advies: follow-up. Elders geen verdachte laesies.

Login of registreer om te reageren
01-12-2021 om 08:11 uur

Beste Cali,
We hebben je vraag doorgestuurd naar een longarts. Wij begrijpen je zorgen, maar ook de artsen op het Longforum geven aan bijzonder druk te zijn . Dus ook hier kan een antwoord (lang) op zich laten wachten.
Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
01-12-2021 om 10:13 uur

Dankjewel, ja het is overal druk dat snap ik. Ik wacht het af. Gr Claudia

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
01-12-2021 om 15:41 uur

Beste Claudia,

Begrijpelijk, maar als het goed is kreeg je de waarschuwing of je zeker wist dat je deze gegevens al wilde inzien. Je zult ten dele moeten wachten op de uitslag van de eigen longarts!

De conclusie laat echter zien dat een afwijking afneemt en er aspecifieke noduli zijn die passen bij pulmonale lymfklieren. Ook zijn alle afwijkingen onder de kleiner dan 6 mm en is er al een eerdere scan. Het wordt dus al vervolgd en dat is exact wat er wordt geadviseerd door de radioloog.
Op basis hier van is de kans op kanker bij meerdere afwijkingen in de longen onder de 6 millimeter volgens de BTS richtlijnen en Fleishner criteria laag en wordt in het algemeen geadviseerd deze te vervolgen.
In overleg met je longarts zal besproken en besloten worden of nog aanvullend follow up in de toekomst noodzakelijk is, maar dat is niet iets dat ik kan besluiten zonder alle gegevens.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
01-12-2021 om 17:51 uur

Beste meneer van Tilburg.
Deze tweede ct scan is niet aangevraagd door een longarts maar door m'n gynaecologische oncoloog de eerste scan liet twee nodis zien van <5mm, eentje daarvan is nu dus kleiner geworden en de andere onveranderd, er zijn er alleen nog twee gevonden eentje in mn linker en de andere in mn rechterkwab. Ook onder de 5mm, wat voor mij nieuw is dat er staat bekend verkalkt granuloompje want ik wist van niks dat dit r zat. Wat betekend passend hij pulmonale lymfklieren. Ik ben van plan mij intern te laten doorverwijzen naar een longarts die heeft er denk ik meer verstand van dan m'n gynaecologische oncoloog. En nee ik kan ten aller tijde mijn dossier inzien via het mijn umc portaal. Dank voor uw snelle antwoord.
Mvg Claudia

Login of registreer om te reageren
01-12-2021 om 18:53 uur

Het lijkt erop dat je je nogal zorgen maakt over je onderzoeksuitslag. Dst is heel vervelend. Misschien kun je je afspraak vervroegen? Soms kan dat, als er iemand uitvalt.

Als je een nieuwe vraag wilt stellen aan een deskundige, dan moet je daar een nieuw topic voor openen.

Een voordeel van het elektronisch patiëntendossier, is dat je bepaalde informatie thuis nog eens rustig kunt nalezen.
Een nadeel is waar jij nu tegen aan loopt. Dat je uitslagen van onderzoeken al kunt inzien, nog vóórdat je arts een toelichting kan geven. In de epd's waarmee ik te maken heb, staat er bij onderzoeksuitslagen inderdaad vooraf een waarschuwing die je weg kunt klikken. Als je ervoor kiest dergelijke onderzoeksuitslagen thuis in te zien, ruim voor de afspraak met je arts die dit met je gaat bespreken, dan loop je daarmee het risico dat je informatie leest die je niet of moeilijk kan duiden. Uiteindelijk is de informatie die je hier ziet staan professionele medische vakinformatie tussen artsen onderling. Het is de taak van de arts die de onderzoeken aanvroeg, om deze uitslagen begrijpelijk uit te leggen aan jou als patiënt. Dat gebeurt dus over twee weken.
Zelf probeer ik altijd voor ogen te houden dat je vroeger helemaal geen mogelijkheid had om deze informatie in te zien. Dan moest je sowieso wachten op de afspraak. En, als de onderzoeksuitslag acute medische zorg zou behoeven, dan was je hoogstwaarschijnlijk al gebeld.

Hopelijk valt het straks allemaal mee. Sterkte met wachten!

Login of registreer om te reageren
01-12-2021 om 19:35 uur

Oké nou ik kan u zeggen dat dit bij het umc niet het geval is, je kan zonder waarschuwingen de uitslagen zien. Maar ik ben al geholpen met deze uitleg dus opgelucht. Ik heb de afspraak nu aanstaande vrijdag telefonisch dus komt goed. Iig enorm bedankt voor het helpen. Mvg Claudia

Login of registreer om te reageren
01-12-2021 om 19:36 uur

Kijk, dat is fijn, vrijdag al.
Succes!

Login of registreer om te reageren