Nieuwe patient. In het ziekenhuis met een zware longontsteking

27-11-2021 om 14:52 uur

Goedemiddag allemaal.

Ik ben nieuw hier op het forum, ik ben 6 dagen geleden opgenomen in het ziekenhuis met een flinke longontsteking.
Ik ben 13 dagen geleden bevallen met een keizersnede.
Ik lijk wat op te knappen inmiddels, alleen de nachten zijn een drama voor me. Ik slaap niet tot weinig omdat ik paniekaanvallen heb, en dat put me uit. Ik heb dan ook moeite met opstaan en om in het ritme te komen. Beetje bij beetje ga ik me gelukkig wel wat beter voelen en de waardes bevestigen dit ook wel. Maar wat voor mij nu het grootste probleem is, is het zuurstof. Dat kapje de hele dag op, trickerd mij tot angstaanvallen. Maar ook dat het niet goed gaat komen. Ik heb een aantal dagen op 5liter gezeten, tot het van de week helemaal mis ging in de avond. Overdags is er een drain ingebracht bij me en savonds werd ik ziek, kreeg koorts en benauwd, zo erg dat ik uiteindelijk 15liter zuurstof heb gekregen.
Deze is gisteren afgebouwd naar 12liter. Maar is het normaal dat dit zo langzaam afgebouwd wordt? Of zijn er hier tips voor zodat het afbouwen sneller gaat oid?
Ook heb ik wat slijm afgegeven wat op de kweek gezet zou worden in de hoop dat ze kunnen zien wat de veroorzaker is, dit is maandag op kweek gezet maar nog niks van gehoord, iemand enig idee hoe lang dit normaal duurt?
Ik wil er alles aan doen om zsm weer terug naar mijn huis te mogen, om te kunnen zijn bij mijn gezin en mijn pasgeboren meisje. Maar 5 stappen zetten nu is nog teveel, ik ben een beetje bang dat dit niet meer goed gaat komen, ondanks wat de artsen hier zeggen. Ik hoop op een herkenningsverhaal van iemand.

Alvast bedankt!
Groetjes Renate

Login of registreer om te reageren
27-11-2021 om 15:18 uur

Ben geen arts en het kan soms even duren voordat je antwoord krijgt hier, omdat de artsen dit vrijwillig naast hun baan doen.
Stel deze vragen aan de verpleging en de artsen die aan je bed komen. Ze kunnen je alles goed uitleggen. Leg ook uit of schrijf het op wat het met je doet en over die angstaanvallen, misschien kan een psycholoog aan je bed komen en kan dit je even helpen door er over te praten.

Een kweek duurt vaak wel even weet ik uit ervaring.
En zuurstof afbouwen doen ze op basis van je waardes en klachten, wees vooral eerlijk over hoe je je voelt ook al wil je zsm naar huis. Tips: luister goed naar je lichaam, rust goed, ga niks overhaasten. Je lichaam heeft een eerst een bevalling gehad wat pittig is, nu een flinke ontsteking dus je lichaam is keihard aan het vechten en dat kost veel tijd en energie.

Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar geef je er even over. Je kan ook nog om fysio vragen die je kan helpen met ademhalingsoefeningen zodat je wellicht rustiger kan blijven als je weer flink benauwd wordt bijvoorbeeld. Ook weten zij wat je wel en niet kan doen gezien je situatie en kan je samen kijken wat wel al gaat en wat nog niet gaat en hoe je dat kan bereiken, want een keizersnede brengt natuurlijk ook beperkingen met zich mee.

Heel veel beterschap en nog gefeliciteerd en hopelijk kan je snel een stuk gezonder naar huis en genieten van je kindje

Login of registreer om te reageren
27-11-2021 om 19:46 uur

Ik ben geen deskundige, maar ik wil je wel even een hart onder de riem steken.
Als eerste gefeliciteerd met je dochter!
Als tweede héél veel beterschap. Zo ziek nu en dat met nog gierende hormonen na je zwangerschap.
Een kleine geruststelling misschien: zonder gekke andere dingen ga ik er vanuit dat je hiervan herstelt. Dat kan lang duren. Denk in eerste instantie maar rustig aan een half jaar. Als je dan terugkijkt, zie je vast veel verbetering ten opzichte van nu.

Veel sterkte en hou je taai!

Login of registreer om te reageren
29-11-2021 om 09:41 uur

Bedankt beiden voor jullie reactie en bemoedigende woorden.

Login of registreer om te reageren