Longfunctie uitslag

25-11-2021 om 17:21 uur

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik de uitslag van mijn longfunctietest gekregen.
Ik heb na mijn Corona infectie klachten overgehouden waaruit nu blijkt astma.
Ik heb dit vroeger als kind gehad ( 0-5 jaar)
En volgens de Longarts kan dat dan ineens weer erg opspelen.ik dacht dat ik door de Corona mijn conditie kwijt was.
Nu overviel de diagnose me nogal en nu ik thuis ben denk ik ineens hoe erg is het ..
ik heb nu als opstart medicatie 2x d 400-12 symbicort gekregen ( ben 12 weken zwanger)

Vind het best spannend/ eng deze diagnose zo aan het begin van mijn zwangerschap .

Mijn waardes waren:

VC Max pre L 2,67% pred 66
FEV1 pre ( L) 1,72% pred 47
FEV1/VCmax 65%
VCmax post 3,88% pred 90
FEV1 post 3,18% pred 86
FEV1/VCmax post 81

Welk stadium van astma is dit ?
Volgens de longarts best flink ..

Login of registreer om te reageren
25-11-2021 om 17:30 uur

Er zijn geen stadia van astma zoals bij copd, uit testen kan onder andere blijken dat je licht, mild of ernstig astma hebt. Maar welke naam erop staat maakt niet uit, als je astma instabiel is is het hoe dan ook uitermate vervelend.

Overleg met je longarts, gynaecoloog en verloskundige over je astma en je zwangerschap en je vragen en angsten etc. Kan me voorstellen dat dit dan extra onzekerheid geeft.
Hopelijk is je astma snel goed onder controle en ik wens je een heel mooie zwangerschap!

Login of registreer om te reageren
26-11-2021 om 13:29 uur

Hallo Nora1991

Omdat ik zelf COPD heb kan ik je weinig over astma vertellen.
Maar ik lees veel (over COPD) en kon me herinneren, dat ik toch ooit ergens een soort klasse indeling voor astma heb gezien.
'K Ben op zoek gegaan en hieronder een paar linkjes:

http://ginasthma.org/. Dit is eigenlijk de ASTMA evenknie van de richtlijnen die de GOLD organisatie uitbrengt voor COPD
https://www.spirometrie.info/nl/ginarichtlijnen.html

Zoals gezegd weet ik weinig van astma dus ik kan geen toelichting geven. Eventuele vragen kan je natuurlijk op het forum plaatsen.
Je krijgt (bijna) altijd antwoord.

Login of registreer om te reageren
26-11-2021 om 14:37 uur

Bedankt voor jullie antwoorden, daar heb ik zeker wat aan.
Wat ik mij gewoon afvroeg is of die waardes van mij erg afwijkend zijn .. het zegt mij nl niks.
Ik ben echt zoekende nog.

Login of registreer om te reageren
26-11-2021 om 16:16 uur

Ik ben geen dokter maar heb
wel astma-ervaring
Wat je vooral ziet is een groot verschil tussen de waardes vóór en na de ventolin
Dat geeft aan dat er sprake is van astma.
In jouw geval is dat best een behoorlijk groot verschil, maar je had hiervoor nog geen medicijnen tegen astma.
Nu is dat opgestart en dan is de bedoeling en verwachting dat er minder grote verschillen te zien zijn en je waardes hoger worden; beetje in de richting van de “post”.
Je zult waarschijnlijk na de puffen ventolin je wel beter gevoeld hebben al?
Hopelijk slaan de medicijnen gauw aan!!

Login of registreer om te reageren