Cave rip?

22-11-2021 om 12:21 uur

Hallo uit de conclusie van me longfoto kwam uit suspecte nodus van 9mm in de apex van de rechter bovenkwab. Cave rip.
Forse emfysemateuze veranderingen en basa milde bronchiectasieen met verdikte bronchuswanden.
Bijkomend gering pleuravocht beiderzijds basaal.
Gebied van matglas t.p.v. longparenchym van het dorsobasale subsegement van de rechterbovenkwab.. moet ik me hier nu zorgen over maken moet opnieuw foto over half jaar

Login of registreer om te reageren
22-11-2021 om 13:42 uur

Dat klopt maar die afspraak is uitgesteld en ik maak me best wel zorgen om dit bericht

Login of registreer om te reageren
22-11-2021 om 14:32 uur

Reactie op WendyRuikes
Dat klopt maar die afspraak is uitgesteld en ik maak me best wel zorgen om dit bericht

Misschien kan je met je huisarts bellen?
T duurt hier sowieso langer voor een arts antwoord geeft omdat die dat in zn vrije tijd doet.
Je huisarts kan je de begrippen uitleggen.

Login of registreer om te reageren
23-11-2021 om 14:12 uur

Hallo, goede vraag. RIP staat voor ruimte-innemend proces, dat kan van alles zijn, van litteken tot longkanker. Plekjes die kleiner zijn dan 1 cm moeten vervolgd worden, om te zien of er groei is. Plekjes boven de 1 cm, daar wordt meestal een PET scan van gemaakt.

u hebt het over een longfoto, maar ik denk dat er een CT-scan gemaakt is?

Normaal gesproken zou de CT-scan binnen 3-6 maanden herhaald moeten worden, tenzij de aanvrager (longarts?) wist dat er op eerdere foto's een nodus te zien was, in dat geval kun je wat langer wachten natuurlijk.

Matglas afwijkingen: Dat zijn afwijkingen waarbij de longblaasjes gevuld zijn. Meestal gaat dat om infectie, soms om longkanker. dus ook hiervoor geldt dat follow-up nodig is

Login of registreer om te reageren