Welke antibiotica is het beste?

17-11-2021 om 23:25 uur

Goedendag,

Ik heb een vrij gedetailleerde vraag waarvan ik hoop dat er hier een longarts is die mij daar mee kan helpen.

Een tijdje geleden is er een sputum onderzoek gedaan omdat ik meermaals per dag groen slijm ophoest. Er bleek een bacterie in mijn longen aanwezig te zijn (Staffylokken Aureus). Ik heb daar toen Doxycyline voor gekregen. Hoe wel het er eerst op leek dat de kuur zijn vruchten afwierp bleek al snel na de kuur dat toch nog niet alle bacterien verdwenen waren, want het ophoesten van slijm kwam weer snel terug.

Nu is er afgelopen week weer een sputum test gedaan waaruit bleek dat dezelfde bacterie er nog steeds zit. De huisarts stelde eerst voor om doxycline te geven, maar kwam er toen achter dat ik deze al had gehad een paar maanden terug. Daarop besloot de huisarts amoxicilline/clavulaanzuur voor te schrijven. Nou had ik echter online gelezen dat de staffykokken aureus bacterie ik de meeste gevallen resistent is geworden voor breedspectrum pencilline antibiotica waaronder amoxicilinne.

Nu had ik ook nog gekeken naar de brief van de arts die het sputum op kweek had gezet. Deze had een aantal antibiotica bijgevoegd waar de bacterie gevoelig voor was. Amoxiclinne/Clavulaanzuur stond hier niet tussen. Flucloxacilline en tetracyline bijvoorbeeld wel.

Mijn vraag is dus of ik amxicilinne/clavulaanzuur kan gebruiken tegen staffylokken aureus, of dat het beter is te vragen aan mijn huisarts om over te stappen op een van de antibiocica die de de arts van sputumkweek voorstelde? Ik heb namelijk geen zin om voor de tweede keer een antibiotica kuur te gebruiken zonder effect…

Hopelijk is er een arts/deskundige met een antwoord, of iemand anders met ervaring van deze bacterie!

Mvg

N.b. Ik heb overigens ook astma

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-11-2021 om 08:51 uur

We vinden die Staphylococcus aureus vaker in het sputum, vooral bij mensen met een chronische longaandoening.
Als er een reden is om die te behandelen, vooral bij tekenen van een infectie, zijn antibiotica geïndiceerd. Doxycycline is niet het ideale middel tegen Staph. aureus, omdat die relatief vaak resistent is.
In Nederland is de Staph. aureus doorgaan wel goed gevoelig voor amoxicilline + clavulaanzuur, dus dat is een goede keus. Amoxi/clav is een breed-spectrum antibioticum dat veel meer bacteriën dekt die in de luchtwegen kunnen voorkomen. Nadeel is dat er wat meer bijwerkingen kunnen zijn zoals allergie of diarree.
Flucloxacilline heeft een smaller spectrum en is vooral goed voor infecties door die Staph. aureus. Dat kan dus ook een prima keus zijn in dit geval. Ik gebruik het vooral als er vaker een indicatie is voor een kuur antibiotica of als er langer behandeld moet worden. Dan heeft fluclox het voordeel van een smaller spectrum en wat minder bijwerkingen, hoewel je ook daar allergisch voor kunt zijn.
Kortom, voor beide opties is wat te zeggen.

Login of registreer om te reageren
21-11-2021 om 21:14 uur

Hartelijk dank voor uw uitgebreide antwoord!

Login of registreer om te reageren