Uitgestelde reactie op vochtige lucht

14-11-2021 om 14:26 uur

Als kind zijn er astma en diverse allergieën (huisstof, dieren, hooikoorts) bij mij vastgesteld, maar ik dacht daar grotendeels overheen te zijn gegroeid. In ieder geval was het goed onder controle met een budesonide inhalator. Vorig jaar herfst kreeg ik - inmiddels 44 - echter luchtwegklachten die ik nooit eerder had ervaren: als ik met erg vochtige lucht (mist, na een regenbui maar ook een warme douche) in aanraking was geweest, voelde ik me een dag later niet zo lekker en begon ik veel slijm te ontwikkelen. Dat ging dan vanzelf weer over na een paar dagen. De huisarts kon er niks mee en in de loop van de winter/lente is het probleem verdwenen.

Nu, een jaar later, is het probleem veel heftiger. Ik begon de herfst met een exacerbatie, die is verholpen met een stootkuur prednisolon (mijn eerste), maar ik merk nog steeds dat ik sterk reageer op vochtige lucht. Niet direct, maar met vertraging. Als het vochtig weer is (geweest), voel ik een beklemd gevoel in mijn borst, en ontwikkel ik benauwdheid en slijm. Ik gebruik daarom nu Symbicort. Bij beter weer klaren de klachten op, maar in dit seizoen is het niet zo lang achter elkaar beter weer.

Passen deze klachten bij (allergische) astma? Het lijkt wel of koude lucht een ontstekingsreactie uitlokt. Uit een bloedtest blijkt dat alle allergieën nog aanwezig zijn, voor huisstofmijt fors. Ik ben daarom nu bezig mijn huis te saneren. Ik krijg ook een longfunctietest om COPD uit te sluiten, want ik heb in het verleden gerookt, maar dat kan wel even duren aangezien de praktijk tijdelijk zonder praktijkondersteuner zit en de ziekenhuizen iets anders aan hun hoofd hebben.

En het allerbelangrijkste: is er iets aan te doen? Ik zou graag ook in de koude seizoenen willen mountainbiken e.d.

Login of registreer om te reageren
14-11-2021 om 15:55 uur

Ik heb zelf astma en enorm last van het weer ongeacht of ik binnen of buiten ben, als het heel vochtig is, het weer gaat omslaan, het mistig is en dergelijke ben ik extra benauwd. Het enige wat je kan doen is waar mogelijk medicatie tijdelijk wat ophogen zodat je minder last hebt, dit zou ik overleggen met je arts en verder je activiteiten aanpassen voor die dagen dat je extra last hebt

Login of registreer om te reageren
14-11-2021 om 16:17 uur
Reactie op Juno92

Ik heb zelf astma en enorm last van het weer ongeacht of ik binnen of buiten ben, als het heel vochtig is, het weer gaat omslaan, het mistig is en dergelijke ben ik extra benauwd. Het enige wat je kan doen is waar mogelijk medicatie tijdelijk wat ophogen zodat je minder last hebt, dit zou ik overleggen met je arts en verder je activiteiten aanpassen voor die dagen dat je extra last hebt

Ik vind jou symptomen 'normaler' voor astma, als je begrijpt wat ik bedoel. Je luchtwegen reageren vrij snel op de prikkel. Bij mij gaat het anders. Ik kan namelijk prima door de mist lopen zonder benauwd te worden. Ik voel wel dat het mijn luchtwegen irriteert. En pas later, meestal de volgende dag, komt de benauwdheid. En dat houdt wel even aan. Eigenlijk spelen de klachten voortdurend op, soms meer, soms minder. Want tja, ik kan ook niet de hele tijd binnen blijven zitten.

Ik heb geen bronchitis volgens de huisarts. Ik vind het maar vreemd...

Login of registreer om te reageren
14-11-2021 om 18:32 uur

Ik heb voorheen met luchtdruk gehad dat ik er daarna last van had kwam de longverpleegkundige achter, een reactie kan vertraagd komen, vaak komt hij snel maar lang niet altijd. Ik reageer qua weer op voorhand al dat vind ik ook vreemd🙈

En binnen blijven zitten is ook niet de oplossing inderdaad. Als je last hebt van kou, kan een sjaal als barrière wat helpen, je tempo aanpassen, wellicht heb je dan ook al klachten en doe je voor je lichaam op dat moment teveel omdat je het niet door hebt en komt het later erger tot uiting? Zomaar iets wat ik me zou kunnen indenken. Astma blijft lastig en ingewikkeld en ook (long)artsen staan vaak nog met vraagtekens

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-11-2021 om 09:27 uur

De klachten die je beschrijft passen bij astma. Vaak heb je er als kind last van en komt het weer terug naarmate je ouder wordt. Astma kan een heel wisselend beloop hebben, met periodes dat je er weinig last van heb en periodes met meer last. Griep of verkoudheid kan zo'n periode met meer last uitlokken. De klachten van astma kan verergeren door allergische prikkels, zoals huisstofmijt of boompollen, en door niet allergische prikkels. Daarvan is vochtige lucht en mist een bekende. Maar ook verandering van weer, warm/koud overgang en sporten kunnen astma klachten uitlokken. Wat je hieraan kan doen is voor een activiteit waarvan je weet dat dit extra klachten gaat geven een extra inhalatie symbicort nemen. Daarnaast ook de basis medicatie verhogen. Je kan bijvoorbeeld in de wintermaanden symbicort 2 keer per dag 2 pufjes nemen in plaats van 2 keer per dag 1.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
16-11-2021 om 11:19 uur

Wat fijn dat je astma zo lang goed onder controle was. Jammer dat het nu weer terug lijkt te komen.

Ik ben het wel eens met Nckiie.
Als je voelt dat de mist je luchtwegen irriteert, kan er best een kettingreactie van klachten volgen, waarvan je je meer of minder bewust bent. Zeker als je je agenda, leefregels en/of medicatie niet of te laat aanpast. Bij voorkeur preventief.
Iedereen heeft zijn eigen astma, Dus iedereeen reageert anders. Je klachtenpatroon kan ook per levensfase anders zijn.

Login of registreer om te reageren
16-11-2021 om 19:15 uur

Dank Dr. Van Wolferen, zeer heldere uitleg!

@Nckiie en @Suus01 ook jullie erg bedankt. Ik heb nog veel te leren over de omgang met deze aandoening, da's duidelijk!

Login of registreer om te reageren
16-11-2021 om 20:23 uur

@MallePietje het is gewoon een erg rare aandoening soms🤷🏻‍♀️ Je zal altijd blijven leren

Login of registreer om te reageren