Is er nog meer uit te halen?

13-11-2021 om 11:09 uur

Sinds jongs af aan heb ik last van luchtwegklachten. Dit is een tijdje weg geweest, maar op mijn 14e kreeg ik de diagnose astma en sindsdien gebruik ik pufjes. Tot mijn 20e ging dit redelijk stabiel, maar sindien heb ik vrijwel ieder jaar een heftige exacerbatie en ervaar ik ook tussendoor last. 's Ochtends heb ik last van slijm en moet ik echt op gang komen voordat ik me goed voel, zelfs bij kleine stukjes (20 min) fietsen ben ik snel buiten adem/benauwd en kom ik moe aan op mijn werk. Ik ben nu 24 en zou me graag beter voelen. Daarom ben ik via de praktijkondersteuner doorverwezen naar de longarts. In het ziekenhuis heb ik een longfunctietest geblazen en een longfoto laten maken. Bij de daaropvolgende afspraak kreeg ik echter te horen dat beide testen niet op bijzonderheden wezen. Mogelijke verklaringen hiervoor zouden zijn een wisselende longfunctie, hyperventilatie (hier heb ik in ademtherapie vorig jaar ook al aan gewerkt en merk daar geen verschil in) of een slechte conditie. Dat laatste lijkt mij niet het geval aangezien ik sinds de diagnose minstens 3x per week sport (wandelen/zwemmen), waarvan 1 keer per week een uur intensief dansen. Daarnaast fiets ik iedere dag naar mijn werk. Ik mag nu wat meer variƫren in de pufjes die ik neem, maar ik vraag me af of dit voldoende gaat helpen.

Zijn er meer mensen met een wisselende longfunctie en wat helpt jullie om hierin zo goed mogelijk te functioneren? Nog andere tips die ik kan proberen? Zoals ik eerder al schreef ik ben nog jong en hoop gewoon nog steeds dat er meer mogelijk is :)

Login of registreer om te reageren
13-11-2021 om 12:09 uur

Misschien doe je t al, maar je zou een pufje kunnen nemen voor je op de fiets stapt of andere inspanning doet. Dan kan je misschien voorkomen dat je benauwd en moe wordt van de inspanning.
Wisselende Longfunctie hoort echt bij astma. Als je lager zit helpt een luchtwegverwijder
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
14-11-2021 om 14:22 uur

Edelweiss gaf al goed advies.

Heb je een piekflowmeter? Zo ja, dan kun je die een poosje bijhouden en aan de hand daarvan kijken of en waar er verbetering te halen is met je pufjes.
Ken je alle prikkels waar je op reageert? Anders kan dat de moeite waard zijn om te weten waar en wanneer je met je pufjes of je dagindeling iets kan aanpassen.

Succes!

Login of registreer om te reageren