D Dimeer

01-11-2021 om 11:04 uur

Goedemiddag,

Is een D Dimeer van 0.80 hoog?
Kan het D Dimeer snel veranderen?
Wijkt deze waarde alleen af bij trombose?
Zijn er ook andere waarden naast D Dimeer wat belangrijk is om naar te kijken bij trombose?

Even kort ik heb zere benen alsof er strakke sokken om zitten, extreem moe, mijn D Dimeer was verhoogd geloof licht verhoogd. CRP was 15 licht verhoogd. Ik heb nooit koorts en ook nooit verhoogde waarden. Mijn internist begrijpt dat, maar loop bij andere artsen tegen veel onbegrip aan als ik zeg ik heb nooit koorts of hoge ontstekingswaarden. Niet bij een abces, niet bij longontsteking...dan kijken ze alsof ik van een andere planeet kom. Heel vervelend. Wat is nu wijsheid belangrijk...

Mijn dank ik groot voor het lezen en beantwoorden.

Met vriendelijke groet

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-11-2021 om 10:45 uur

De dokter prikt bloed om een D-dimeer te laten bepalen bij verdenking op een thrombose of longembolie.
Bij de verdenking thrombo-embolie is prikken van de CRP zinloos. Wel als je aan een andere oorzaak van de klachten denkt. Het begint namelijk altijd met de klinische verdenking dus de aard van de klachten, eventuele afwijkingen bij lichamelijk onderzoek en de aanwezigheid van risicofactoren, zoals eerdere thrombo-embolieën, kanker of pilgebruik.
Zere benen en het gevoel alsof er strakke sokken om zitten is niet zeer verdacht voor een thrombosebeen. een thrombosebeen is vaak eenzijdig, met een warme en glanzende huid en typische pijn die je met het lichamelijk onderzoek kunt opwekken.
Als die verdenking er inderdaad is betekent een verhoogde D-dimeer steun voor de diagnose thrombo-embolie. Een normale waarde (<0,5, of in andere laboratoria < 500) sluit een thrombo-embolie vrijwel uit.
Tegenwoordig kijken we ook even naar de leeftijd van de patiënt. Voor iemand van 80 jaar oud kan een D-dimeer van 0,8 nog normaal zijn.
Bij longembolie zien we trouwens soms waardes van meer dan 100 (of 10.000 met de andere eenheden), dus 0,8 is niet heel hoog, hooguit licht verhoogd.
D-dimeren kunnen ook verhoogd zijn bij infecties of tijdens de zwangerschap, dus een verhoogde D-dimeer is geen diagnose maar een aanleiding voor verder onderzoek.
De ene patiënt lijkt inderdaad eerder koorts te hebben dan de andere, maar een CRP van 15 sluit een flinke infectie eigenlijk altijd wel uit.

Login of registreer om te reageren