Rijstkorrel in luchtpijp!!!

20-10-2021 om 18:09 uur

Voor het eerst een schepje rijst durven eten na 4 weken. Voor mijn gevoel, goed gekauwd en geslikt, maar na het eten alsnog gevoel dat er iets in mijn keel vastzit.

Ik vrees mijn luchtpijp! Ik begon gelijk toen ik het voelde angstig cola te drinken, maar nu heb ik dus die eten mijn luchtpijp ingedronken?

Ik moest niet kuchen, want zodra ik het voelde in mijn luchtpijp ging ik drinken.

Help!

Login of registreer om te reageren
20-10-2021 om 20:57 uur

Denk je niet dat je een flinke hoestbui zou hebben gehad als het daadwerkelijk in je luchtpijp zat? Ook al drink je daarna? Want het drinken komt echt niet in je luchtpijp terecht en je slikt het eten zo ook niet je luchtpijp in. Als het voor de opening zat dan heb je het nu je slokdarm in gekregen en is het gewoon in je maag belandt. Als het daadwerkelijk in je luchtpijp zat had cola niet geholpen en had je echt enorm moeten hoesten. Ik wil je klachten niet bagatelliseren, maar heb dit zelf wel eens gehad en hoestte enorm en hoestte het er zo weer uit. Daarna wel wat water gedronken tegen de irritatie van mijn keel van het harde hoesten.

Je klachten zijn echt heel vervelend en je angst lijkt alleen maar groter te worden als ik je verhalen zo lees. Is het niet handig om iemand te zoeken hoe je hier mentaal mee om kan gaan. Ik zeg niet dat het tussen je oren zit, ik weet niet wat het is en ik ben geen arts. Maar zoveel angst is niet goed en gezond en je mentale gezondheid is ook heel belangrijk. Ook met echte lichamelijke klachten kan een psycholoog bijvoorbeeld helpen door bepaalde tools te geven hoe om te gaan met of tips en tricks voor bepaalde situaties.
Zelf loop ik op aanraden van de longarts bij de psycholoog en niet omdat hij mijn klachten niet geloofd en vindt dat het tussen mijn oren zit, maar omdat ik in een paar jaar tijd heel ziek ben geworden en me te helpen alles te verwerken op een gezonde manier.
Wellicht is EMDR wat voor je, aangezien het allemaal klinkt als een traumatische ervaring. Ik hoop dat je echt weer snel rustig kan eten zonder angst.

Succes en hopelijk krijg je wat rust en slaap je goed

Login of registreer om te reageren
21-10-2021 om 12:15 uur

hoi Sana

Wat een enorm drama voor je! Wat angstig en stressvol deze situatie. Ik kan me indenken dat je in paniek bent vanwege deze akelige ervaringen.

Zonder jouw gevoel te bagatelliseren wil ik zeggen dat je echt niet bang hoeft te zijn dat je iets je luchtpijp in-drinkt. Gewoon omdat dat anatomisch gezien niet kan.
Uiteraard kan elk mens zich verslikken. Maar dan is de reactie van het lichaam automatisch dat je gaat hoesten. Zoals nickie ook beschreef.
Het zeldzame dat een kind op zn kop gehouden moet worden of met een speciale greep het brokstuk eruit geduwd moet, dan gaat het altijd om grote stukken die blokkeren. Niet een rijstkorrel of stukje brood of slokje water.

Maar je bent niet gerustgesteld, dat snap ik.

Een verwijzing naar een logopediste (t kan misschien zelfs zonder verwijsbriefje? Even navragen!) lijkt me zinvol. Die kan je weer leren “normaal” te slikken en wellicht wat van je angst wegnemen.
En daarnaast wellicht ook psychologische hulp.

Hoe angstiger je bent, hoe krampachtiger je wordt en hoe eerder je je verslikt. Tis een kringetje...

Gauw een logopedist zoeken lijkt me nu!

Veel sterkte!!

Login of registreer om te reageren
21-10-2021 om 12:40 uur
Reactie op kluun1985

Voor het eerst een schepje rijst durven eten na 4 weken. Voor mijn gevoel, goed gekauwd en geslikt, maar na het eten alsnog gevoel dat er iets in mijn keel vastzit.

Ik vrees mijn luchtpijp! Ik begon gelijk toen ik het voelde angstig cola te drinken, maar nu heb ik dus die eten mijn luchtpijp ingedronken?

Ik moest niet kuchen, want zodra ik het voelde in mijn luchtpijp ging ik drinken.

Help!

Beste Kluun, je vraagt nu al wekenlang onze hulp omdat je iets voelt in je keel. Je stelde in de verschillende topics je vragen, daar geven wij vervolgens antwoord op en dan reageer je niet meer. Maar je opent dan weer een nieuw topic met een nieuwe vraag. Wat jij hebt is slikangst. Als er niets gevonden is in je keel, dan is er lichamelijk niets aan de hand. Zodra er maar iets in je luchtpijp schiet, krijg je een hoestreflex. En als je zo geobsedeerd bent w.b. eten en drinken, verkrampt de boel alleen maar. En als je al zo nerveus bent, lijkt droge rijst me nu niet een eerste optie. Ga naar je huisarts en leg hem/haar je probleem voor. En vraag een verwijzing. Sterkte!

Login of registreer om te reageren
21-10-2021 om 14:09 uur

Goede aanvulling van Thirza

Eet dik vloeibare dingen, vla, joghurt,
Smoothies, etc, dat kan niet misgaan. Als dat goed gaat kan je weer naar drogere producten. Maar rijst en brood etc irriteren je keel eerder en dan verkramp je idd waardoor t helemaal niet meer lukt.

Vraag nu qua eten niet zoveel van jezelf en eet datgene wat t makkelijkst gaat. En als je weer meer vertrouwen hebt, dan een volgend stapje

Succes

Login of registreer om te reageren
22-10-2021 om 19:09 uur
Reactie op Thirza
Reactie op kluun1985
Voor het eerst een schepje rijst durven eten na 4 weken. Voor mijn gevoel, goed gekauwd en geslikt, maar na het eten alsnog gevoel dat er iets in mijn keel vastzit.

Ik vrees mijn luchtpijp! Ik begon gelijk toen ik het voelde angstig cola te drinken, maar nu heb ik dus die eten mijn luchtpijp ingedronken?

Ik moest niet kuchen, want zodra ik het voelde in mijn luchtpijp ging ik drinken.

Help!

Beste Kluun, je vraagt nu al wekenlang onze hulp omdat je iets voelt in je keel. Je stelde in de verschillende topics je vragen, daar geven wij vervolgens antwoord op en dan reageer je niet meer. Maar je opent dan weer een nieuw topic met een nieuwe vraag. Wat jij hebt is slikangst. Als er niets gevonden is in je keel, dan is er lichamelijk niets aan de hand. Zodra er maar iets in je luchtpijp schiet, krijg je een hoestreflex. En als je zo geobsedeerd bent w.b. eten en drinken, verkrampt de boel alleen maar. En als je al zo nerveus bent, lijkt droge rijst me nu niet een eerste optie. Ga naar je huisarts en leg hem/haar je probleem voor. En vraag een verwijzing. Sterkte!

Maar stel ik slik een groot stuk donut/brood/pizza/wrap door zonder echt te kauwen. Kan daarvan de keel / slokdarm wijder worden of scheuren?

Login of registreer om te reageren
22-10-2021 om 19:09 uur
Reactie op Edelweiss

Goede aanvulling van Thirza

Eet dik vloeibare dingen, vla, joghurt,
Smoothies, etc, dat kan niet misgaan. Als dat goed gaat kan je weer naar drogere producten. Maar rijst en brood etc irriteren je keel eerder en dan verkramp je idd waardoor t helemaal niet meer lukt.

Vraag nu qua eten niet zoveel van jezelf en eet datgene wat t makkelijkst gaat. En als je weer meer vertrouwen hebt, dan een volgend stapje

Succes

Ja, maar stel ik neem een te grote lepel vla en slik die door? Kan er dan iets in mijn keel verschuiven of scheuren?

Login of registreer om te reageren
22-10-2021 om 19:34 uur

bij je beide vragen is het antwoord: Nee! er kan niet iets in je keel verschuiven of scheuren door brood wrap vla of id.

Login of registreer om te reageren