Benauwdheid i.s.m. pansinusitus

19-10-2021 om 06:14 uur

Goedendag,

Zie onderstaande eerdere post.
Zou er een verband kunnen zijn met mijn pansinusitus en mijn kortademigheid?

Goedendag,

Sinds enige tijd heb ik last van kortademigheid bij inspanning.
Na inspanning blijf ik een aardige tijd hijgen voordat ik weer op adem ben.

Dit is de conclusie van de radioloog n.a.v. de genomen thorax:

Staande X-thorax in 2 richtingen.
Normale configuratie van het cardiomediastinum. Hili en longvaattekening binnen de norm. Centrale bronchopathie. Scherp afgrensbare diafragmakoepels en heldere sinus pleurae. Geen pleuravocht. Intrapulmonaal geen consolidaties of suspectie noduli. Geen pneumothorax. Normale weke delen.

Conclusie
Centrale bronchopathie beiderzijds. Geen bijkomende infiltraten.

Wat betekent deze conclusie?

Citeren
Longarts Luuk WillemsLongarts Luuk Willems#1 11 oktober Meld bericht
goedendag
de centrale bronchopathie zou kunnen duiden op een luchtwegziekte waar je sneller infecties door kan krijgen. dus dat betekent vaak episodes van verkoudheid en hoesten met slijm opgeven. maar het kan ook zijn dat er geen last wordt ervaren bij een dergelijke beschrijving want het is moeilijk om zo'n luchtwegziekte op een gewone longfoto te zien.
aan de andere kant is er dus geen verklaring gevonden voor de kortademigheid op de foto. ook die vermeende bronchopathie is daar geen verklaring voor. een volgende stap in het onderzoek naar de oorzaak van uw klachten zou een onderzoek door de cardioloog kunnen zijn (slechte hartfunctie? hoge druk in de longslagader?) of een lognfunctie onderzoek (wellicht astma of copd?).
Citeren
BassoBasso#2 12 oktober Meld bericht
Goedemiddag heer Willems,

Dank voor de toelichting.

Zou de benauwdheid te maken kunnen hebben met de Pansinusitis wat eerder is vastgesteld?

''Bijna volledige opvulling sinus maxillaris rechts. Wandstandige slijmvlieszwelling met luchtvloeistofspiegel sinus maxillaris links. Volledige opvulling etmoïdale cellen en sinus frontalis beiderzijds. Wandstandige slijmvlieszwelling sinus sphenoidalis beiderzijds.
Minimale septumdeviatie naar links.
Normale luchthoudendheid van mastoïd beiderzijds.''

Conclusie
Pansinusitis.

Voor het vervolgonderzoek bij de longarts staat het volgende gepland:

- Diffusie
- NO-meting
- Spirometrie met reversibiliteitsbepaling

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
20-10-2021 om 09:15 uur

goedendag
ja dat zou zeker een rol kunnen spelen. overigens, als er vaker sinusitis optreedt kan dat ook enige aantasting van de onderste luchtwegen geven (de bronchopathie). bovenste en onderste luchtwgeen is vaak een samenspel. hier moet u met uw longarst en de longfunctie uit kunnen komen

Login of registreer om te reageren