hoe ga ik nu om met grote groepen/corona?

15-10-2021 om 07:42 uur

Hoi allen,
Nu de meeste mensen gevaccineerd zijn zijn er veel regels weer opgeheven in nederland, ook de anderhalve meter. Ik vind het moeilijk om hier mee om te gaan.
Heb bv vanavond een feestje (nee ik ga niet want ik ben ziek;-) ) waar veel mensen bij elkaar komen in een huis/tuin. en ga (hoop dat ik dan weer fit genoeg ben) over een dikke week met vrienden op de drukste boot afvaart van vlieland naar harlingen, en overweeg in mijn uppie een boot eerder te nemen, een afvaart die veel rustiger is ....

Hoe ga jij hier mee om, zoek je nog steeds de veiligste optie?

Login of registreer om te reageren
15-10-2021 om 08:53 uur

Dit is denk ik wel één van mijn grootste angsten en twijfels op dit moment. Zeker nu ik nog dexamethason slik, ligt mijn afweer plat en is het advies toch om zo min mogelijk onder de mensen te komen. 'Gelukkig' ben ik nu nog te ziek om het contact echt te missen.

Ik heb ergens ook het geluk dat een van mijn twee dichtste vriendinnen een transplantatie orgaan heeft en daardoor zware afweer probleem en altijd al super voorzichtig was. Daarom sta ik er met de vrienden en roeien niet zo alleen voor.

Maar ik sta ook voor dilemma's. Hoe kan ik straks weer veilig aan het werk? Er hoeft geen afstand meer gehouden te worden, de kantine is weer volledig in gebruik. Op mijn werkplek mag ik niet eten. Een mondkapje tijdens het eten werkt niet maar kan ik met mijn benauwdheid ook niet goed dragen. Mijn fysio heeft me voorlopig afgeraden om te komen sporten in de zaal, iets dat ze nog nooit eerder gedaan heeft. Gelukkig is roeien buiten maar op zaterdag in de kantine koffie drinken durf ik niet.

Ik heb samen met mijn vriendin wel altijd gestaan voor ventilatie. We gingen op vakantie alleen uiteten buiten of in een ruimte waar een deur of het dak open was, als we koffie drinken met zijn drieën bij de roeivereniging met de deur open. Op de boot naar Terschelling hebben we buiten gezeten.

Feestjes zou ik voorlopig niet heen durven. Ik probeer mijn kring maar weer een beetje te beperken en vooral bewustzijn bij te brengen. Handen wassen als je binnen komt, als je enigszins twijfelt of je niet fit ben, kom niet, roosters en de deur zoveel mogelijk open, zo veel mogelijk buiten zijn. Als mijn visite weg is maak ik alles wat ze aangeraakt hebben schoon. Ik zie er ook wel tegenop als ik straks hopelijk huishoudelijke hulp krijg want zo iemand komt natuurlijk op meerdere adressen en komt overal in je huis.

Het blijft een lastig dilemma. Zeker nu ik niet eens corona heb maar waarschijnlijk RS of een ander virus.

Login of registreer om te reageren
15-10-2021 om 09:38 uur

Grote bijeenkomsten en feesten werden mij voor corona al afgeraden dus eigenlijk ga ik alleen naar heel speciale dingen zoals een bruiloft oid. Verder zou ik dan info vragen hoe het feest eruit ziet, is het buiten, hoeveel mensen komen er en hoe groot is de ruimte?

Daarbij denk ik soms ook wel, je kan het niet allemaal tegenhouden. Hoe voorzichtig je ook bent je kan van alles oplopen. Laatst werd bij mij het vermoeden van een buikgriep uitgesproken, maar ik ken niemand met een buikgriep in mijn omgeving en überhaupt heb ik het niet gehoord, dus hoe kom ik er dan aan? Dus als ik zo een virus kan krijgen wat uit de lucht valt wat heeft het dan voor zin om alles te proberen ontlopen.
Vrienden en familie die verkouden zijn komen niet binnen zeker niet in het griepseizoen en dat was voor corona al zo.

Qua OV vind ik het lastig, dat wordt me sowieso afgeraden ook al voor corona. Naar de eilanden heb je geen keuze. Op de heenweg zaten we gewoon aan 4-zitstafeltje met zijn tweetjes en op de terugweg had de bemanning gezegd dat we ergens apart mochten zitten in een soort hokje met 2 bankjes en een tafeltje wat ik heel fijn vond, want dan hoefde ik geen monkapje op. Overigens mocht toen maar een x-aantal mensen met per vaartocht mee. Ik zou als je de mogelijkheid hebt dan ook een boot eerder pakken zodat het minder druk is. Wij gingen met de auto dus hadden sowieso beperktere opties en de tijd die we wilden ging ineens niet door vanwege overboekingen.

Dus ja ik zoek als het kan wel de veiligste optie maar ben er ergens ook wel een beetje klaar mee en je kan het overal oplopen zelfs als je alles zo veilig mogelijk doet. Dus het moet wel leuk blijven. En ik weeg dan ook wel af wat belangrijker is voor mij. Een boot eerder pakken is een logischere keuze dan elk feest maar afslaan. En qua feesten kies ik ze energietechnisch ook wel uit welke echt belangrijk zijn voor mij

Login of registreer om te reageren
15-10-2021 om 10:06 uur

Het wordt nu moeilijker , nu alle regels er ong af zijn, al hielden er toch al steeds minder mensen zich er aan...
Ik heb zelf een tijd terug een bruiloft gehad, wat energie betreft is een ander verhaal maar wat corona betreft: dit was buiten en durfde ik kortdurend aan, uiteraard geen handen schudden en uitkijken met toiletbezoek, vaak handen wassen.

Wanneer je fit genoeg bent, zeker gaan emsepems! Met evt mondkapje of een boot eerder.

Verder probeer ik nu hetzelfde te leven zoals met andere virussen, na vaccinaties hoop ik toch minder ziek te worden mocht ik het oplopen, met influenza blijf ik ook op m'n hoede maar ik ga wel uit eten(als dit al mogelijk is kwa gezondheid) ook binnen, alleen bekijk ik wel waar, liefst ruime restaurants met invalide toiletten, worden minder gebruikt dus minder risico en handiger voor mij ook.
Afstand houden is amper nog mogelijk, ik probeer het wel, maar al die anderen niet...drukke winkels kom ik niet, ook geen grote massa's maar wel geniet wel van de kleine uitjes!

Succes en sterkte, hoop dat je snel opknapt lieve Ems! 😘

Login of registreer om te reageren
15-10-2021 om 12:37 uur

En sowieso altijd een FFP2 masker, dat beschermt ook jezelf en niet alleen die ander...
Tempo aanpassen met bewegen omdat ademen iets zwaarder gaat, maar ik kan een ffp2 wel verdragen gelukkig

Login of registreer om te reageren
15-10-2021 om 13:19 uur

Ik hoef het hier vast niet te vertellen maar ik vond ze op de boot super lief en meelevend. Ik kan geen twee uur een mondkapje dragen maar toen ze vroegen of ik er een op wilde zetten (wat ik heel goed vind dat ze dat vragen als het verplicht is), was het direct prima als ik mijn verklaring liet zien of zei dat ik het niet kon. Ik mocht ook gewoon eerder naar beneden naar mijn fiets omdat ik slecht trap kan lopen. Allemaal geen probleem.

Achteraf dan wel de twijfel of ik dan daar iets opgepikt zal hebben, dat dan weer wel...

Login of registreer om te reageren
15-10-2021 om 18:53 uur

Bang om infecties op te lopen ben ik nauwelijks. Voorkomen kan ik het niet, leert de praktijk. Hoe consequent ik de regels, die de artsen mij adviseren, soms ook opvolg.
En ik leef ook nog. Ik kan niet mijn hele leven inrichten op het voorkomen van mogelijke infecties. Het leven is niet maakbaar precies zoals ik wens.

Ik weet dat ik na sommige activiteiten vrijwel altijd een infectie heb. Dan vraag ik me af of ik voor die specifieke activiteit een infectie over heb. Of en hoe voorzichtig ik ben heeft eigenlijk eerder te maken met of ik voel of ik iets aan reserves heb om een infectie te doorstaan.

In jouw geval met deze vakantie, zou ik dus afwegen of de vakantie meer energie geeft dan dat het je kost. En of je opnieuw een infectie kunt doorstaan. Welke consequenties heeft een infectie (werk, immunokuur, ...). Heb je dat ervoor over, als het zo uitpakt?
Twijfels? Waar kun je energie besparen en/of je zorgen verminderen? Een boot eerder, halverwege een dag me-time, je eigen fiets meenemen, extra handen wassen, .... Afijn, omdenken kun jij als geen ander!
Als je weet waarom je iets wel of niet doet, dan kun je ook de consequenties dragen.

Login of registreer om te reageren
15-10-2021 om 20:16 uur

Grote groepen na corona, hoewel na corona, het is er nog steeds en de besmettingen nemen toe.......

Hoewel ik 2x gevaccineerd ben en ik over een QR code beschik, ga ik in geen geval ergens naar binnen waar veel mensen bij elkaar zijn. Dus geen restaurants, bioscoop, theater, geen vriwjilligerswerk bij de ijsbaan, de verjaardag van de kleindochter komen wij apart. Het is niet anders.
.
Ik heb geen immuniteit opgebouwd na de 2 vaccinaties en ik krijg nog steeds immunotherapie (Rituximab), onderdeel van de behandeling van NonHodgkinLymfoom. Mijn astma is over het algemeen rustig en goed onder controle. Als het gaat ontsporen verhoog ik de Alvesco tijdelijk, zoals nu.

Ik moet dus blijven oppassen voorlopig. Een half jaar na de laatste immunokuur (eind dit jaar) is volgens mijn hematoloog mijn eigen immuunsysteem weer op orde, en dan hoop ik alsnog 2 of 3 vaccinaties te krijgen. Donderdag moet ik naar haar toe voor controle, en dan stel ik die vraag.
Vanmiddag ben ik voor het eerst sinds april 2019 met het OV gegaan, van Winterswijk naar Vorden. Overdag, dan is de trein zo goed als leeg, dus dat durfde ik wel.
Ik kijk ook naar de omstandigheden. In de spits zou ik het nooit gedaan hebben.
Met buitenactiviteiten heb ik geen probleem, maar grote groepen (demonstraties bijvoorbeeld) vermijd ik.

Login of registreer om te reageren
15-10-2021 om 20:19 uur

Ik vind het vooral jammer dat de anderhalve meter maatregel is opgedoekt. Boodschappen doen is nu een dingetje......
Ems, ik zou ook een boot eerder nemen als ik jou was!

Login of registreer om te reageren
15-10-2021 om 23:52 uur

@Suus01 mooi verwoord! Denk dat ik er grotendeels ook wel zo in sta en dank voor de goede verwoording, nu weet ik het zelf beter uit te leggen aan anderen hoe ik mijn keuzes maak!

@"Oma Akke" ja ik vind het ook erg jammer van die 1,5 meter maatregel. Ik ga liever naar een restaurant waar iedereen op afstand zit dan nu met een QR-code soms hutje mutje dus dat zoek ik ook wel uit. Ik geniet enorm van uiteten gaan😅 dus als mijn gezondheid het toelaat wil ik dat graag doen, maar ga wel naar bekende plaatsen en het liefst doordeweeks zodat het rustiger is.
Qua jouw gezondheid snap ik helemaal dat je bijna geen risico kan en wil nemen. Ik hoop dat je volgende vaccinaties aanslaan😘

Login of registreer om te reageren
16-10-2021 om 08:32 uur

Bedankt voor al jullie reacties! Het is fijn om te weten dat, nu nederland nu weer open is en iedereen om me heen van alles organiseert en doet, vaak binnen, het fijn is dat mijn voorzichtigheid bij jullie herkenbaar is. En ik niet overdrijf. (en ik geloof dat dat is waar mijn topic hier om draaide ;-) )

Angst is een slechte raadgever, daar ben ik dan ook niet zo van. Zoek liever oplossingen.
ik las hier al enkele zoals ffp2 masker, grote groepen niet opzoeken (boot eerder), boodschappen thuis bezorgen (of rustig moment), invalidetoiletten, geen ov....

Idd kun je virussen niet weren, ze zijn er altijd en overal. Maar alert zijn of maatregelen nemen, zeker met het coronavirus, vind ik voor mij wijs.

Login of registreer om te reageren