Bloed in slijm

11-10-2021 om 00:21 uur

Hi allemaal,

Ik heb geen hoest, maar af en toe weleens slijm in mijn keel. Dit haalde ik zojuist naar boven, tot mijn schrik zat er dit keer helderrood bloed bij!

Ik heb geen tandvlees problemen, geen neusbloeding, ik ben niet verkouden...
Is er mogelijk sprake van een longontsteking of beschadiging vam mijn longen?

Login of registreer om te reageren
11-10-2021 om 07:19 uur

Dag Kluun,
Deze vraag sturen we even niet door. Er staan nog twee vragen van je open over keelproblemen. Goed om te weten dat een antwoord van de longarts even kan duren. Die doen dit op vrijwillige basis.
Vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
11-10-2021 om 08:22 uur

Beste Kluun,

Ik heb het idee dat je je enorm veel zorgen maakt over je keel en eventuele longproblemen. Als je keel wat geïrriteerd is, is het niet onlogisch dat je slijm met wat bloed ophoest. Het bloed komt dan niet uit je longen maar uit je keel wat onschadelijk is. Uiteraard moet je, als je bloed blijft ophoesten, een arts contacteren om andere oorzaken uit te sluiten.

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
11-10-2021 om 08:25 uur
Reactie op Tamia

Beste Kluun,

Ik heb het idee dat je je enorm veel zorgen maakt over je keel en eventuele longproblemen. Als je keel wat geïrriteerd is, is het niet onlogisch dat je slijm met wat bloed ophoest. Het bloed komt dan niet uit je longen maar uit je keel wat onschadelijk is. Uiteraard moet je, als je bloed blijft ophoesten, een arts contacteren om andere oorzaken uit te sluiten.

Het beste,
Tamia

Hoi Tamia,

Ik heb geen hoest, ik heb wel altijd wat slijm. Dat trok ik als het ware omhoog en daar zat bloed bij. Keel is inderdaad van alle spanning wel wat geïrriteerd. Zou een paar keel een lepel honing helpen alles te kalmeren?

Login of registreer om te reageren
11-10-2021 om 08:37 uur

Beste Kluun,

Ja, ik zou wat huismiddelen zoals honging, warme dranken,... gebruiken om je keel te kalmeren. Hoesten is waarschijnlijk de bekenste reden waarom je keel geïrriteerd kan geraken, maar het is zeker niet de enige. Als je begint andere klachten te krijgen zoals koorts, moet je uiteraard wel medische hulp zoeken.

Login of registreer om te reageren
13-10-2021 om 09:05 uur
Reactie op kluun1985

Ik heb geen hoest, ik heb wel altijd wat slijm. Dat trok ik als het ware omhoog en daar zat bloed bij. Keel is inderdaad van alle spanning wel wat geïrriteerd. Zou een paar keel een lepel honing helpen alles te kalmeren?

Het kan inderdaad zijn dat er een klein bloedvaatje is gaan bloeden. Keel irritatie is een vicieuze cirkel waar je in terecht kan komen. Je gaat schrapen, je let er op, je voelt iets, gaat mogelijk kuchen van de spanning, schraapt je keel weer en zo verder. Slijm in je keel zou ook kunnen komen door een allergie. Melk of sinas kan ook zorgen voor teveel slijm. Heb je weleens gegorgeld met zout water? (1 theelepel keukenzout op een theeglas gekookt water, even af laten koelen) En dat ook opsnuiven door je neus. Kommetje van je handen maken, iemand daar wat zout water in laten gieten en dan opsnuiven. Boven de gootsteen, want er komt van alles uit je neusgaten druppen dan. :D Ga in ieder geval niet stomen met een handdoek over je hoofd met mentholwater, want dat irriteert je keel nog verder. Je kunt wel stomen met kamillethee. Probeer de neiging om te kuchen te onderdrukken en neem dan een slok water of slik nog maar eens. Dan zou het langzaam moeten herstellen. Bij blijvende en toenemende klachten natuurlijk wel een arts raadplegen!

Login of registreer om te reageren