Copd en invalidenparkeerkaart

09-10-2021 om 18:52 uur

Ik heb copd stadium4 met emfyseem en nog 29%longfunctie, zijn er hier of weten er hier mensen of je dan een invalide parkeerkaart kan krijgen omdat langere stukken lopen dan een 100 meter niet meer gaat ? Graag een reactie wie hier ervaring mee geeft
Alvast bedankt
Gr. Michel

Login of registreer om te reageren
09-10-2021 om 21:30 uur

Tip: verzamel info van een fysio oid als bewijs wat je kan lopen met eventuele hulpmiddelen. Zeker bij copd wil een brief van een longarts ook nog wel eens helpen met de longfunctie, heb ik gezien bij een kennis. Het criteria is niet meer dan 100 meter kunnen lopen met hulpmiddelen, de ene keuringsarts is de andere niet en soms moet je het bewijzen door samen te lopen en anderen geloven je op je woord. Dit geldt wel voor de bestuurderskaart, voor een passagierskaart moet je volledig rolstoelgebonden zijn of dement oid.

En de link van suus is zeker een goede en kijk ook bij je eigen gemeente.

Login of registreer om te reageren
10-10-2021 om 09:05 uur

en een tip van mijn revalidatie: ga uit van je slechte dagen bij invullen van het formulier (wij longpatienten gaan vaak voor de goede momenten, gelukkig, maar bij dingen aanvragen is dat niet slim)

Login of registreer om te reageren
10-10-2021 om 09:15 uur

Vooral jezelf niet beter voor gaan doen, ik zelf heb daar nogal een handje van nl..
De 1e keer moest ik buiten lopen met een keuringsarts, kreeg wel de bestuurders kaart.
De 2e keer, verlenging, heb ik van tevoren aangegeven dit niet meer te doen, ik ervaarde het als moeten bewijzen hoe slecht ik wel niet ben, ik vind met alle info van artsen dit deel mensonterend eerlijk gezegd.
Gelukkig was deze keuringsarts daar volkomen mee eens, zeker na de info vd longarts en het feit dat vooruitgang nooit komt bij copd, wel achteruitgang.
Ik heb trouwens nu wel een passagierskaart, een Europese, en ben niet volledig rolstoel afhankelijk of dement gelukkig trouwens @Nicky denk dat het erg ligt aan welke gemeente en welke arts, dat blijf ik ook vd WMO oneerlijk vinden, er zit per gemeente verschillen in, alsof 't wat uitmaakt waar je ziek bent.
Succes en hoop dat het lukt voor je!

Login of registreer om te reageren
10-10-2021 om 10:24 uur

@goudvisje bij mij is beide keren door 2 keuringsartsen gezegd dat je echt volledig rolstoelgebonden moet zijn of mensen moeten je niet kunnen achter laten terwijl ze parkeren omdat je bijvoorbeeld dementie hebt. Maar het ligt inderdaad heel erg aan de artsen. Per gemeente zou het niet uit moeten maken de regels zijn Europees en niet verschillend per gemeente, dat is bij de WMO wel zo ja en dat hangt erg af van de gemeente hoe moeilijk of makkelijk ze zijn helaas.

Login of registreer om te reageren
10-10-2021 om 10:32 uur

nckii heeft gelijk, het is net hoe de wmo ingevuld wordt door de gemeente, en hoe rijk de gemeente is.
Hier in t noorden zijn een paar gemeentes die 'arm' zijn, en daar krijg je met veel heel veel moeite een kaart (of andere aanpassing) er zijn hier ook rijkere gemeentes en daar is t niet zo moeilijk... raar maar waar :-(

Login of registreer om te reageren
10-10-2021 om 10:37 uur

Precies wat ik al schreef, ligt teveel aan de gemeente en de arts, is niet eerlijk! wmo is ook nooit eerlijk geweest, er heeft altijd verschil gezeten per gemeente, ook wat je vroeger moest betalen voor evt scoot enz... Dit mag wel eens duidelijk worden en gelijk getrokken.
Ik kreeg dit keer direct de passagierskaart zonder enige moeite, en ook hier een gemeente met schulden...dit soort dingen geeft zoveel onduidelijkheid, wat niet zou moeten!
Parkeerkaart gaat hier via het wmo

Login of registreer om te reageren
10-10-2021 om 14:44 uur

Ik heb ook beide kaarten, uh waar ging het ook alweer over🙈. Flauw grapje, sorry. Ik ben niet rolstoelafhankelijk en ik heb ook geen dementie.

Invalideparkeerkaarten gaan hier via de ISD, de kaart is in mijn gemeente 150€ en twee dorpen verder maar 55€ of nog goedkoper😳

Ik heb hem 1 keer aangevraagd en verlengen gaat zonder bezoek arts.

Verder heb je bijv in Amsterdam als enige een speciale kaart nodig, en zijn de regels voor het gebruik van de kaart per gemeente verschillend.

Al eens een bekeuring gekregen, omdat je een paar dorpen verder wel parkeerkosten moest betalen.

Bij het aanvragen inderdaad uitgaan van je slechtste dagen, de dagen dat je hem waarschijnlijk ook gebruikt en ja, als ze zeggen, we moeten hier de trap op naar mijn kamer (een soort trucje van keuringsartsen) dan kun je beter aangeven, sorry dit gaat niet lukken. Kunnen we ergens beneden zitten. Loopt de arts snel voor je uit, doe het op jouw tempo.

Ik zou zeggen sterkte met aanvragen.

Login of registreer om te reageren
10-10-2021 om 17:50 uur

heeft de keuringsarts toegang tot dossiers( ziekenhuis longarts/cardioloog) en huisarts? Als dit zo is lijkt mij dat verstrekking van de parkeerkaart toch geen probleem moet zijn.

Login of registreer om te reageren