Longontsteking

06-10-2021 om 14:58 uur

Klopt het dat je longontsteking kan krijgen als je bijvoorbeeld chocolade laat smelten in je mond en je dit vervolgens langzaam zonder echt slikken in je keel laten zakken? Ik neem aan dat er dan van stille verslikking sprake kan zijn?

En weet iemand hoe dit zit met etensresten die soms achter blijven in de keel? Stel je hebt een droge keel, en eet wat volkorenbrood. Er blijven een paar kruimels hangen. Kan dit ook tot stille verslikking en uiteindelijk longontsteking leiddn?

Login of registreer om te reageren
06-10-2021 om 17:35 uur

nee, dat kan niet
een kruimel, slok drinken of wat dan ook in je keel die je per ongeluk ín ademt (want anders kan het niet in je longen komen) zorgt voor en forse hoestbui en en hoest het er weer uit.

uitzondering zijn mensen die ziek zijn, bv verlamming. ook ouderen verslikken zich snel. Dan kan in uitzondering een longprobleem ontstaan.... maar eerlijk? Ik werk in de ouderenzorg en zie dit eigenlijk nooit.

Login of registreer om te reageren
06-10-2021 om 18:31 uur

Het lijkt er op dat je je veel zorgen maakt rondom je keel en mogelijke klachten en/of behandelingen daarvoor, klopt dat? Ik vermoed dat, omdat je in korte tijd drie topics opent over je keel. Dat mag hoor. Het lijkt me eerder vervelend voor jezelf, als het je zo bezig houdt.
Misschien heb je hier iets aan: https://www.thuisarts.nl/slikproblemen

Als je gewoon gezond bent, mag je aannemen dat slikken op een normale manier verloopt. Als je je verslikt reageer je dan je met hoesten en lijkt me de kans op een longontsteking met verslikken als oorzaak uiterst klein.
Zo niet, dan is het eerder zoals emsepems zegt. Bij een hoge leeftijd en/of een ernstige aandoening kan verslikking inderdaad eerder optreden. En is de kans op een longontsteking daardoor een fractie groter.

Sterkte en succes, hopelijk maak je je snel minder zorgen!

Login of registreer om te reageren