neusspray verhogen

30-09-2021 om 07:52 uur

deze week heb ik met de huisarts overlegd dat ik de neusspray ga verhogen ivm sinusitis (ook anitibiotica gekregen en de astma pufjes omhoog)
is er nog iemand die dit wel eens doet? Ik heb er nog nooit van gehoord....

ik gebruik de flixonase nasules, 2x daags 1 ampul. Van de kno mag ik dit verhogen met 2x dgs 2 ampullen wanneer 2x1 niet werkt. Maar om dit ook tijdelijk te doen, is dat ook gebruikelijk?
Natuurlijk vraag ik t over een maand mijn longarts, maar ben benieuwd of er meer mensen dit doen, en hoe lang doe je dit dan?

Login of registreer om te reageren
30-09-2021 om 10:20 uur

Met puffers kan dat beleid ook, tijdelijk opdoseren. Dus vind het wel logisch klinken.
Zou er wel op durven vertrouwen. Met de corticopuffer (en eigenlijk alles wat ik heb) doseer ik twee weken op en bij geen of onvoldoende effect overleg ik. Zoiets zou ik dan hiermee ook aanhouden.

Succes!

Login of registreer om te reageren
30-09-2021 om 10:53 uur

precies dat zegt het boerenverstand van mijn huisarts en van mij ook, maar de longarts geeft bij sinusitis er altijd pred bij.
en eerlijk, ik heb nog nooit gehoord dat er mensen de neusspray gingen verhogen bij tijdelijke klachten.....

(ik verhoog altijd 10 dgn de pufjes, 10 dgn doe ik nu met de neuscortico ook, gewoon omdat het logisch klinkt ;-) )

Login of registreer om te reageren
30-09-2021 om 13:30 uur

Ja mijn neusspray is normaal 2dd1 Dymista en moet hem bij beginnende klachten verhogen naar 2dd2 per neusgat tot ik denk van het is nu voldoende geweest, ik doe niet standaard zoveel dagen want soms heeft het gewoon een aantal weken nodig.
Met de flixonase ook gehad dat ik meerdere keren per dag een ampul per neusgat moest, weet de dosering niet meer dit was in 2019 dat ik het gebruikte voor het laatst.
Dit is bij mij allemaal op advies van de kno-arts en de longarts heeft het weer overgenomen aangezien kno niks meer kan doen verder.
Het is gewoon exact als met je puffers. Mijn kno-arts zei: je hebt eigenlijk ook gewoon astma in je neus. Als je het zo bekijkt is het super logisch dus om het ook tijdelijk te verhogen:)

Login of registreer om te reageren
30-09-2021 om 15:59 uur

Een verkoudheid begint niet in je longen doorgaans dus die moet je ook aanpakken in je bovenste luchtwegen. Niet alleen je long puffers ophogen maar ook de neusspray/nasules. Ik ga ook wel eens tijdelijk over van dymista naar nasules.

Ik doe ook niet standaard een x aantal dagen. Laatst merkte ik na drie weken pas effect van mijn opgehoogde medicatie. Ik kijk een beetje hoe het gaat, elke situatie is toch weer anders.

Login of registreer om te reageren
30-09-2021 om 16:05 uur

Die twee weken die ik aanhou is op advies van de artsen. Omdat ik met bijna alles al standaard op de hoogste dosering zit.

Login of registreer om te reageren
30-09-2021 om 16:39 uur

Herkenbaar hoor Suus, dit is ook het enige waar ik mee kan spelen, maar het zijn wel altijd zeker 2 weken dat het opgehoogd is. Momenteel heb ik het al 3 weken op maximaal.
Wel merk ik dat ik niet 2x achter elkaar sprayen dan loopt het mijn neus weer uit. Dus pak er wel even een aantal minuten tussen en zou liever 4x per dag sprayen maar dat moet ik nog met de arts overleggen of dat ook mogelijk is:)

Login of registreer om te reageren
30-09-2021 om 19:52 uur
Reactie op Suus01

Die twee weken die ik aanhou is op advies van de artsen.

dat is ook de reden waarom ik dat doe, op advies van de artsen
en daarbij denkt men bij mij dat als het na 10 dagen niet beter wordt er vaak andere medicatie nodig is (prednisolon)
t is wel zo dat als t wel opknapt ik soms gewoon nog even doorga met verhogen totdat de klachten volledig weg zijn, ook op advies van de arts. Maar dan moet er wel een duidelijke stijgende lijn zijn

Nckii, dat is een mooi antwoord van je arts, over de neusspray. ik denk ook zo :-)
Daantje, ik was niet verkouden, sla dat hoofdstuk vaak over ;-)

Login of registreer om te reageren
01-10-2021 om 07:38 uur
Reactie op Juno92

Wel merk ik dat ik niet 2x achter elkaar sprayen dan loopt het mijn neus weer uit. Dus pak er wel even een aantal minuten tussen en zou liever 4x per dag sprayen maar dat moet ik nog met de arts overleggen of dat ook mogelijk is:)

hier ook :-) dus 1 ampul, en daarna de puffs, en daarna nog n ampul.
had al wel wat schimmel/zere keel door de vele pufjes en neuscortico, maar nu wel stevig. dus kuurtje dactarin erbij.

wat ben ik dankbaar dat er zoveel goede medicatie is!

Login of registreer om te reageren
04-10-2021 om 21:23 uur

Ook ik krijg bij sinusitis altijd antibiotica en verhoog daar mijn alvesco en dymista bij. Ook start ik vaak weer met zoutspoelingen (met een rhinohorn) en start met xylometazoline (gewoon van de drogist).
Ook met de gedachte dat dymista de slijmvlieszwelling en de hyperreactiviteit doet afnemen.

Beterschap!

Login of registreer om te reageren
06-10-2021 om 07:31 uur

Ik gebruik dymista en moest hem van de kno vrijdag verhogen naar 3x op een dag.

Login of registreer om te reageren