Uitleg uitslag longfunctietest

24-09-2021 om 12:01 uur

Kunt u mij uitleggen wat deze uitslag betekent? De één zegt COPD Gold II, de ander I, ik raak hier enorm van in de war.
Indien deze gegevens nodig zijn:
Ik ben een vrouw, 57 jaar, 1.61 m. en 65 kg.

FVC = 2,75 L (83%) FEV1 = 1,95 L (75%) FEV1/FVC = 71 % Obstructie, geen reversibiliteit Diffusie DCO = 57% DCO/L = 57% VA = 4,75L (97%) verlaagde diffusie

En geeft deze een andere uitslag dan onderstaande (van eerdere datum)

LF FVC 3.6 L is 117%pred, FEV1 2.2 L is 86%pred, hetgeen 5% minder is dan vorig jaar, FEV1/FVC 63%, DLCO 55%pred, Kco 56%pred

Op internet uitzoeken is niet te doen voor een leek.
Bij voorbaat dank!

Login of registreer om te reageren
05-10-2021 om 13:34 uur

Beste KarinT,

De longfunctie wordt beoordeeld afhankelijk van uw lengte, gewicht en geslacht. De uitslagen in percentages zijn de % of de liters die U blaast t.o.v. wat normaal zou moeten zijn bij een vrouw van uw lengte, gewicht.

Na een volledige inademing moet de patiënt zo krachtig mogelijk uitademen. Dit noemt men de FEV1 oftewel de 1 seconde waarde.
De FEV1 (de lucht die U max in 1 minuut kan uitblazen). De FEV1 daalt tgv een obstructie.
=> GOLD classificatie:
o gold 1: FEV1 > of gelijk aan 80% voorspelde waarden : MILD COPD
o gold 2: FEV1 tussen 50% en 80% voorspelde waarden : MATIG COPD
o gold 3: FEV1 tussen 30% en 50% voorspelde waarden : ERNSTIG COPD
o gold 4: FEV1 < 30% voorspelde waarden of FEV1 < 50% voorspeld en chronisch

De FEV1 is 75%. Gold 2, matig copd.

FVC of de geforceerde vitale capaciteit is de totale hoeveelheid lucht die na een volledige inademing maximaal kan worden uitgeademd. U blaast 87% .

FEV1/FVC of de Tiffeneau-index is de verhouding van de twee vorige parameters, de FEV1 en de FVC. Normaal zal iemand 70 tot 80% van zijn vitale capaciteit kunnen uitademen tijdens de eerste seconde van een geforceerde uitademing; U blaast 71%

Dco/Lco: (diffusiecapaciteit van de long). Dit is het vermogen van de longen om uitwisseling van
gassen (zuurstof van de longen in het bloed, afvalstoffen van het bloed naar de long) toe te laten. Een waarde van minder dan 50% leidt steeds tot verminderde inspanningscapaciteit en hypoxie (toestand waarbij het lichaam als geheel of in een bepaald deel van het lichaam niet voorzien worden van voldoende zuurstof). Uw waarde is 57%.

Bij COPD zijn de luchtpijpen blijvend (onomkeerbaar/niet reversibel)) vernauwd zoals bij chronische bronchitis of emfyseem. De oorzaak is een abnormale ontstekingsreactie op de inademing van partikels (stof, sigarettenrook e.d.).
Bij obstructieve longaandoeningen is de Tiffeneau-index kleiner dan 70% van de normale waarde. De kleinere luchtwegen zijn immers vernauwd, waardoor je minder lucht kunt uitademen in één seconde dan verwacht (vergelijk het met ‘uitademen door een rietje’). Je zult typisch veel langer uitademen dan normaal.

In vergelijking met de vorige longfunctie is er sprake van enige/minimale achteruitgang maar dit kan van vele factoren afhankelijk zijn. Longfunctie is een momentopname, recentelijk zijn geweest, verkeerd pufjesgebruik, mindere conditie, rookgedrag etc.

Met vriendelijke groet,
Ellen Peeters, longverpleegkundige

Login of registreer om te reageren
07-10-2021 om 12:46 uur

Toch nog even een aanvulling en commentaar op de toelichting van Ellen Peeters.

Bij de beoordeling van de longfunctie wordt met meer variabelen rekening gehouden dan dat Ellen schrijft. De longfunctie wordt beoordeeld afhankelijk van leeftijd, lengte, geslacht en etnische groep.
De variabelen die Ellen vergeten is zijn onderstreept, terwijl gewicht in de berekeningen eigenlijk geen rol speelt. Het kan mogelijk een rol spelen indien iemand extreem licht of extreem zwaar is.

De etnische groep is zeker zo belangrijk als het verschil man-vrouw.

Verder schrijft Ellen dat er in vergelijking met de vorige longfunctie sprake is van enige/minimale achteruitgang.
Dat kan ik niet volgen. Gezonde, niet rokende, mensen verliezen jaarlijks pakweg zo'n 30 -50 milliliter longcapaciteit per jaar.
KarinT verliest in 1 jaar 850 ml FVC en 250 ml FEV.
De kwalificatie enige/minimale achteruitgang kan ik dan echt niet volgen.

Ik zou zeker aan de behandeld arts vragen hoe het komt dat die achteruitgang zo groot is en -belangrijker- wat eraan gedaan kan worden om de acteruitgang te stoppen resp. stevig af te remmen.

Login of registreer om te reageren
05-11-2021 om 10:58 uur

Oeps, had niet gezien dat mijn vraag beantwoord was, sorry dus voor de late reactie!!
Maar heel erg bedankt voor de uitleg Ellen.
En jouw uitleg neem ik zeker ook mee Maarten1!
Wel lastig dat zowel huisarts als longarts zeggen COPD gold 1. Ik ga jullie antwoorden uitprinten en meenemen naar de huisarts/POH (die normaal mijn longfunctietest doet, moest nu naar een (onbekende) longarts voor nacontrole na corona/ziekenhuisopname) en daar dan nog maar weer vragen hoe het nu zit. Of misschien een gesprek aanvragen met een longverpleegkundige in het ziekenhuis bedenk ik mij nu, is misschien ook nog een optie zodat ik daar nog uitgebreidere uitleg krijg.
Geeft de nodige onrust, erg lastig om mee te dealen vind ik.

Login of registreer om te reageren