Provocatietest

22-09-2021 om 11:13 uur

Hoi!

Gisteren een provocatietest gehad. De eerste 2 potjes voelde ik weinig. Vanaf de 3e begon ik te hoesten en vanaf daar steeds benauwder. Ik kon het niet helemaal zien maar volgens mij bij de laatste daalde de longfunctie pas met 20%. Reageren mensen zonder astma uiteindelijk ook op zo'n provocatie test? Of reageren die helemaal niet?

Diagnose aan de hand van test en klachten afgelopen jaren is : allergisch astma.

Login of registreer om te reageren
22-09-2021 om 11:58 uur

Je vraagt of mensen zonder astma op de provocatietest kunnen reageren.
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat dat kan, omdat het andersom wel af en toe voorkomt. Want er zijn mensen met (ernstig) allergisch astma die helemaal geen reactie tonen op die test.

Login of registreer om te reageren
22-09-2021 om 12:36 uur

Bij mij is de provocatietest heel lang uitgesteld, omdat mijn longen zo van slag waren dat ik te heftig zou reageren volgens de arts. Ik vermoed dat bij mensen met een luchtweginfectie zij ook zullen reageren, omdat de luchtwegen op dat moment gevoeliger zijn.
Het onderzoek gaat er vanuit dat in principe mensen zonder astma niet zullen reageren en mensen met astma wel, maar zoals Suus al schrijft zal dit andersom ook wel eens opgaan. Zoiets als de uitzondering bevestigt de regel

Login of registreer om te reageren
22-09-2021 om 13:13 uur
Reactie op Suus01

Je vraagt of mensen zonder astma op de provocatietest kunnen reageren.
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat dat kan, omdat het andersom wel af en toe voorkomt. Want er zijn mensen met (ernstig) allergisch astma die helemaal geen reactie tonen op die test.

Jeetje t blijft toch allemaal ingewikkeld. Ik dacht dat je met ernstig astma daar dan juist heel heftig op reageert en met milde klachten in mindere mate reageert.

Login of registreer om te reageren
22-09-2021 om 13:14 uur
Reactie op Juno92

Bij mij is de provocatietest heel lang uitgesteld, omdat mijn longen zo van slag waren dat ik te heftig zou reageren volgens de arts. Ik vermoed dat bij mensen met een luchtweginfectie zij ook zullen reageren, omdat de luchtwegen op dat moment gevoeliger zijn.
Het onderzoek gaat er vanuit dat in principe mensen zonder astma niet zullen reageren en mensen met astma wel, maar zoals Suus al schrijft zal dit andersom ook wel eens opgaan. Zoiets als de uitzondering bevestigt de regel

Wat heftig! Gebruik je wel medicatie?

Login of registreer om te reageren
22-09-2021 om 17:56 uur

Ja voor de provocatietest gebruikte ik ook al best wat medicatie, moest wel staken uiteraard, maar de bevestiging was duidelijk en fijn dat nu eindelijk de artsen er niet meer omheen konden.

Het doel van de provocatietest is wel kijken hoe hyperreactief je longen zijn en dit geeft vaak wel de mate van ernst aan. Toch ken ik ook een verhaal dat iemand op die test niet reageerde, maar het verhaal bleef heel duidelijk bij bepaalde prikkels. Dus die test met die specifieke prikkel uitgevoerd en toen was het resultaat overduidelijk. Dus wellicht zijn die longen dan minder reactief op algemene prikkels maar echt op specifieke prikkels.
Kortom astma is gewoon lastig en ingewikkeld🙈

Login of registreer om te reageren
23-09-2021 om 05:36 uur
Reactie op Juno92

Ja voor de provocatietest gebruikte ik ook al best wat medicatie, moest wel staken uiteraard, maar de bevestiging was duidelijk en fijn dat nu eindelijk de artsen er niet meer omheen konden.

Het doel van de provocatietest is wel kijken hoe hyperreactief je longen zijn en dit geeft vaak wel de mate van ernst aan. Toch ken ik ook een verhaal dat iemand op die test niet reageerde, maar het verhaal bleef heel duidelijk bij bepaalde prikkels. Dus die test met die specifieke prikkel uitgevoerd en toen was het resultaat overduidelijk. Dus wellicht zijn die longen dan minder reactief op algemene prikkels maar echt op specifieke prikkels.
Kortom astma is gewoon lastig en ingewikkeld🙈

Ja dat blijkt haha dat het ingewikkeld is. Mijn vraag kwam eigenlijk voort uit het feit dat ik wel gelijk reageerde maar pas later in de test onder de 20% dook. Dus ik vroeg me af wat dat dan precies zegt. Ik vond t heel vervelend die test in elk geval. Heb nu wel goed leren herkennen hoe vaak ik dus eigenlijk benauwder ben dan normaal 🙄.

Is t nu onder controle met je medicatie?

Login of registreer om te reageren
23-09-2021 om 08:43 uur

Ik weet bij mij nog dat ik wat later ineens heel heftig reageerde en hadden ze niet verwacht, omdat hij eerst gestaag ging en toen ineens plotseling veel steiler.
Ja het is echt een rottest:( maar het gaf mij ook wel inzicht inderdaad.

Helaas heb ik ernstig astma die ze niet goed onder controle krijgen met maximale medicatie. Normaal ben ik de zomer met mooi droog weer (droge lucht ook echt, van dat heerlijke statische weer) op mijn best en dat viel deze zomer best wel tegen, wie weet krijgen we een mooie herfst:)

Login of registreer om te reageren
23-09-2021 om 14:33 uur

Wat vervelend voor je... kan me er iets bij indenken want mijn moeder heeft ook ernstig astma en heel veel medicatie. Hoop dat het meevalt voor je komende herfst en winter. Dan heb ik zelf altijd meer last :(

Login of registreer om te reageren
23-09-2021 om 16:47 uur

Oh jeetje wat vervelend dat je ma ook ernstig astma heeft! Hopelijk is het bij jou veel minder ernstig en snel goed onder controle🤞🏻

Login of registreer om te reageren