Advies gevraagd

15-09-2021 om 12:29 uur

Even een vraag: ik gebruik 4x 250 mg flixotide en 2 x spiriva respimat per dag. Salbutamol naar behoefte. Nu pak ik elke verkoudheid van mijn kinderen mee en moet ik weer aan de prednison. Heb nu zelfs een longontsteking.
Ik wil graag mijn standaard dosering ophogen maar ik heb geen idee wat veel is. Ik krijg steeds tegenstrijdige berichten van de huisarts, longarts en apotheek. Ik wil gewoon niet elke verkoudheid die de kids mee naar huis nemen weer zo ziek worden.
Heeft iemand een tip? Kun je ergens een overzicht van medicijnen vinden, voor en nadelen en wat een hoge of lage dosering is? Ik moet binnenkort weer naar de longarts en zou graag steviger in mijn schoenen staan..
Heel erg bedankt voor het meedenken.

Login of registreer om te reageren
15-09-2021 om 15:34 uur

Als je ook bij een longarts loopt zou ik op zijn/haar advies afgaan. Ik heb hoge doseringen en de apotheek schrikt altijd, overlegt eventueel met de longarts en gaan vaak akkoord met wat de longarts voorschrijft. De longarts weet het meeste af van longziekten. Huisartsen zien vaak mensen die minder ziek zijn en schrijven lagere doseringen voor dan longartsen met voor mij als voorbeeld: de huisarts schrijft bij een exacerbatie 30mg prednison voor maximaal en de longarts minimaal 40mg.

Ik zou je vragen opsparen voor de longarts en overleggen en daar ook vragen of je naar de longverpleegkundige kan waar je ook met al je vragen veel laagdrempeliger terecht kan

Login of registreer om te reageren
15-09-2021 om 15:59 uur

Met wat @Nckiie schrijft ben ik het wel eens.
Als je vertrouwen hebt in je longarts, dan zou ik zijn doseringen als eerste aanhouden. En ook vragen binnen welke bandbreedte je zelf je medicatie mag ophogen en afbouwen.
De nadelen van langdurig hoge doseringen corticosteroiden kunnen op lange termijn fors zijn. Dat wil je straks ook niet tegenkomen vermoed ik.

Als je meer informatie wilt over medicijnen, kun je de app van het farmaceutisch kompas downloaden. Of op hun website kijken. Daar kan je in ieder geval de verschillende dossissen opzoeken en dat bespreken met je longarts.

Succes!

Login of registreer om te reageren
15-09-2021 om 16:18 uur

Hallo

Schrijf inderdaad al je vragen op. Dat is altijd een goede tip en zeg als je binnenkomt bij de longarts dat je een lijstje met vragen hebt, dan kan de arts daar rekening mee houden.

Is er wel eens naar de werking van jouw immuunsystem gekeken?

Het is bij vaker longontstekingen beter om het sputum te kweken, zodat je gericht een antibioticum kunt krijgen. Soms starten ze dan eerst een breed spectrum, totdat de kweekuitslag er is.
Zorg ook voor het zo goed mogelijk schoonhouden van je Sinussen dmv spoelen met zout water en je longen dmv Huffen, en ophoesten slijm.

Sterkte
Jippie

Login of registreer om te reageren
19-09-2021 om 11:28 uur

Dank jullie wel voor de tips! Ik ga me erin verdiepen!

Login of registreer om te reageren