Saturatiewaarden bij zuurstof verbruik

13-09-2021 om 18:24 uur

Hallo,
Ik ben 64 jaar en heb dit jaar in april corona gehad. (relatief lichte klachten) Nu nog mentale en fysieke vermoeidheid bij te veel prikkels. Maar hier gaat mijn vraag niet over. Corona was denk ik wel ik de oorzaak van het onderstaande probleem.
In rust is saturatie waarde 93/96. Tijdens de coronatherapie bij de fysio blijkt dat bij inspanning de waarde van 96 (rust) oploopt naar 97/98 en in rust weer naar 96. Ik zou (en de fysio en de huisarts) denken dat bij inspanning de waarde juist naar beneden gaat en in rust ophoog. Er zijn long en hart foto's gemaakt en daarop zijn geen afwijkingen gevonden. Donderdag as. (16-9-2021) een hartfilmpje bij de huisarts) misschien dat het wat oplevert.
Is er iemand die dezelfde ervaring heeft en/of weet wat er eventueel aan de hand kan zijn.

groetjes,
Jack21

Login of registreer om te reageren
13-09-2021 om 19:35 uur

Ja hoor het kan goed dat saturatie stijgt bij inspanning, er komt betere doorbloeding en je ademt meer en dus meer zuurstof naar binnen
Als je echt longschade hebt kan het zijn dat het bij inspanning je longen niet voldoende zuurstof opnemen en je saturatie daalt

Overigens maakt t verschil tussen 96 en 97/98 is niet zo groot hoor en 93 is ook nog prima.

Dus zou me geloof ik maar niet teveel
zorgen maken

Login of registreer om te reageren
13-09-2021 om 20:09 uur

Ik ben het wel eens met Edelweiss.
Eén van mijn longartsen zei ooit dat longartsen zich pas zorgen gaan maken als de saturatie < 90 is.
Afhankelijk van je klachten en de arts die je tegenover je hebt, wordt als afkapwaarde ook wel < 94 of
< 92 aangehouden.

De waarden die jij noemt komen op mij heel normaal over, ook bij activiteit of rust.

Hopelijk is je hartfilmpje straks ook goed.
Succes!

Login of registreer om te reageren
22-11-2021 om 18:22 uur

Excuus dat het nogal even heeft geduurd. N.a.v. mijn opmerking dat ik het ook verder wil uitzoeken ongeacht de uitkomst, een verwijzing naar de cardioloog gehad. Na het hartfilmpje en een telefonisch onderhoud met de cardioloog valt het wat het hart betreft allemaal nog wel mee. Zoals jullie al eerder aangaven. Cardioloog zij dat wanneer de saturatie niet meer oploopt dat ik dan aan het juiste adres was. Mocht ik het verder willen onderzoeken zou ik een afspraak met een longarts moeten maken.
Ik was voor de covid-19 waarden gewent van 99 / 97 dus voor mij was 94/95 als normale waarden volledig onbekend. Ik herstel verder goed en heb besloten om het hierbij te laten.
In elk geval bedankt voor jullie input het stelt me zeker gerust.

Login of registreer om te reageren