Hypertoon zoutverneveling verstoord door fijnschuim-vorming

09-09-2021 om 16:14 uur

Ik moest beginnen met vernevelen van hypertoon zout, om te kijken of dit mij van mijn ( voor de longarts onduidelijke) klachten af kon helpen.
Er ontstaat tijdens het proces ( en ook tijdens de voorgeschreven Combivent verneveling eraan voorafgaand) een dikke laag fijnschuim boven op de vloeistof. Dikte ca 0,6 cm. Gevolg is ook dat de vernevelvloeistof nooit opraakt.
Dit wordt niet begrepen, noch door de leverancier Mediq , noch door het ziekenhuis. Een longverpleegkundige uit de woonplaats heeft al meegekeken en heeft het ook geconstateerd.
Met fysiologisch zout is 1x getest, en toen ontstond geen schuimvorming.

Op internet heb ik slechts 2 andere meldingen van dit fenomeen aangetroffen ( Italiaanse website voor vragen van CF patiënten). https://www.fibrosicisticaricerca.it/domanda-e-risposta/schiuma-nellaer… en https://www.fibrosicisticaricerca.it/domanda-e-risposta/aerosol-antibio…. Maar de antwoorden helpen mij niet.

Login of registreer om te reageren
09-09-2021 om 16:38 uur

Herkenbaar, thuis en in het ziekenhuis, bij Combivent. Ik heb het vermoeden dat dit vooral speelt bij nieuwe setjes. Inderdaad, je kunt "uren" vernevelen zonder dat de vloeistof op lijkt te gaan.
Verpleegkunden spreken me er dan op aan dat ik nog lang niet klaar ben met vernevelen. De leverancier van de vernevelapparatuur herkende het ook niet toen ik belde.
Dus ik ben ook benieuwd naar het antwoord van de deskundige.

Login of registreer om te reageren
09-09-2021 om 17:19 uur
Reactie op Suus01

Herkenbaar, thuis en in het ziekenhuis, bij Combivent. Ik heb het vermoeden dat dit vooral speelt bij nieuwe setjes. Inderdaad, je kunt "uren" vernevelen zonder dat de vloeistof op lijkt te gaan.
Verpleegkunden spreken me er dan op aan dat ik nog lang niet klaar ben met vernevelen. De leverancier van de vernevelapparatuur herende het ook niet toen ik belde.
Dus ik ben ook benieuwd naar het antwoord van de deskundige.

Suus, dank voor je reactie en ik vind het heel fijn dat ik niet alleen sta met dit probleem. Vooral de eerste keren was het een probleem, omdat in de instructie stond dat ik moest doorgaan tot de vloeistof begon te ‘sputteren’. Op dit moment vernevel ik niet meer, omdat ik eerst wil weten of het eigenlijk wel zin heeft. Bij mij is het cupje na afloop vaak zwaarder dan bij de start . Ik had graag dat het ziekenhuis de zout-concentratie van de overgebleven vloeistof controleerde.

Login of registreer om te reageren
09-09-2021 om 19:54 uur

Beste Mathilde,

Ik vernevel dagelijks en heb in het begin een paar keer het probleem gehad dat de aerosolvloeistof schuimde. In het begin spoelde ik mijn aerosol soms uit in een badje met zeepsop zoals ook voorgeschreven. Nu kook ik hem systematisch uit en sindsdien heb ik dat probleem niet meer. Het was zeker niet dat ik mijn aerosol niet afspoelde, maar als je lucht door vloeistof blaast, schuimt het uiteraard snel. Hoop dat je binnenkort toch veilig kan beginnen vernevelen.

Login of registreer om te reageren
10-09-2021 om 02:30 uur

Ik herken dit probleem ook, vaak had ik het idee dat er teveel lucht bij kwam oid of de accu begon op te raken waardoor er niet genoeg kracht was om goed te vernevelen. In het ziekenhuis heb ik dit nog nooit gehad, maar dan komt de lucht uit de muur en kreeg elke dag een schoon setje.
Het is heel vervelend en zeker als je niet weet wat de oorzaak is. Uiteindelijk heb ik altijd met de leverancier gezocht naar een oplossing en vaak kreeg ik een nieuw setje en soms een nieuw vernevelapparaat als het met een nieuwe accu niet ging. Ik heb de wineb go dus vandaar een accu

Login of registreer om te reageren
11-09-2021 om 08:31 uur

Hallo Mathilde,

Misschien veroorzaakt het gebruik van "sopjes" verwarring.
De AeroChamber, hulpstuk om pufjes te inhaleren. Moet na het sopje niet afgespoeld worden. Alleen drogen, liggend op een schone (thee)doek.

Het medicijnbakje en mondstuk waarmee je medicijnen met het vernevelapparaat vernevelt moet na het sopje WEL afgespoeld worden en daarna drogen.
Uitkoken in zijn geheel (medicijnbakje en mondstuk in elkaar gezet) hoeft maar 1x per week.

Ik vernevel met Atrovent en daarna met hypertoon zout.

Zelf heb ik wel eens problemen met een slang van het vernevelapparaat gehad waar steeds knikjes in kwamen. Jaren geen last van gehad.
Allerlei aanwijzingen gekregen, die dit zouden voorkomen. Die hielpen niet.
Bij de derde nieuwe slang ging het weer prima, geen last van knikjes meer gehad.

Groetjes Spirit.

Login of registreer om te reageren
11-09-2021 om 12:54 uur

Nooit last van gehad... En ik heb sinds mijn 17e (ben nu 45) heel wat vernevelaars versleten.
Wat ik wel altijd heb gedaan, is vernevelset afwassen met een sopje, daarna schoonspoelen met kraanwater, en daarna uitkoken voor het volgende gebruik.

Login of registreer om te reageren
11-09-2021 om 21:23 uur

@Tamia en @Nckiie, jullie hebben dus ook last van schuimvorming. Klopt het dat hiervoor nog niemand een verklaring heeft (kunnen) geven? Dat er schuimvorming ontstaat, wordt door de deskundigen voor onmogelijk gehouden. ( diverse Longverpleegkundigen).
Ik heb gemerkt dat er geen schuim ontstaat als ik vernevel met 0,9% zout (= fysiologisch zout). Om het schuim te vermijden spoel ik nu alleen onder heet stromend water en gebruik geen sop meer, maar bij 6% zout ontstaat er nog steeds een dikke laag schuim. Door het schuim raakt de vernevelvloeistof niet op. Dit was ook de ervaring van @Suus. De ene keer krijg ik schuim met hele kleine belletjes, dat lijkt op geklopt kippen-eiwit, de andere keer zijn de schuimbelletjes grover. Hoe fijner het schuim, des te meer vloeistof blijf over. Ik eindig soms zelfs met meer vloeistof dan waarmee ik begon.
@Spirit: jouw uitleg over het reinigen begrijp ik niet helemaal. Ik heb een Innospire de Luxe van Philips, die waarschijnlijk anders gebouwd is.

Een andere praktische vraag heb ik nog: kunnen jullie slikken tijdens het vernevelen? Dat lukt mij niet, ik moet diverse keren stoppen omdat ik teveel speeksel heb dat ik niet kan doorslikken met het mondstuk in mijn mond.

Ik hoop dat er een deskundige reageert die wel een echte verklaring heeft.

Login of registreer om te reageren
11-09-2021 om 21:28 uur

@sanshine, ik had jou nog geen reactie gestuurd. Natuurlijk ben ik ook blij met reacties van mensen die dit verschijnsel niet kennen. Ik heb pas 1x uitgekookt, maar daarna had ik nog steeds last van schuim. Ik voelde mij de eerste dagen dat ik vernevelde niet goed. Misschien gebeurde er toen iets in de longen, waardoor die sterke schuimvorming ontstond.

Login of registreer om te reageren
12-09-2021 om 13:30 uur

@MathildeD1 zelf heb ik de oorzaak gevonden. Als de luchtslang niet helemaal goed op het vernevelsetje zat waardoor er te weinig druk was, als het vernevelsetje niet goed gesloten zat al leek het wel zo of als de accu slecht werkte waardoor de druk blijkbaar ook te weinig was. Hierdoor ontstond bij mij schuimvorming. Heb de lvk er nooit over gesproken, altijd meteen mediq gebeld in mij geval en overlegd. Het was altijd verklaarbaar nadat ik veel had gepuzzeld en soms duurde het even.

Ik heb geen slik problemen tijdens het vernevelen en eerder een te droge mond dan teveel speeksel.

En over het schoonmaken, je vernevelsetje moet na elk gebruik in een sopje en daarna met water afspoelen en aan de lucht laten drogen. Een voorzetkamer spoel je niet na, na gebruik van een sopje denk dat Spirit dit bedoelde

Login of registreer om te reageren
13-09-2021 om 07:45 uur

Dankjewel NckIIe, dat was wat ik bedoelde.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren