BiPAP gebruik in de thuissituatie

24-08-2021 om 18:58 uur

Mijn naam is Greet. Ik heb COPD gold4. Over een paar weken heb ik een oriënterend gesprek met de longarts over gebruik van de BiPAP ( ondersteuning bij de ademhaling ) Thuis en mn s nachts zou deze ondersteuning dan ingezet worden. Ik ken het apparaat omdat ik hiermee 2 x behandeld ben in het ziekenhuis. Ik kan er goed mee omgaan.
Maar het gebruik thuis vind ik een erg ingrijpende maatregel. Daarom hoor ik graag van anderen die de BiPAP gebruiken of deskundigen die ervaringsverhalen kennen hoe de ervaringen zijn. Hoe is het om s nachts aan het apparaat te liggen. Is het de hele nacht of een gedeelte? En belangrijk heb je er baat bij overdag? En waaraan merk je dat?
Met vriendelijke groet.

Login of registreer om te reageren
24-08-2021 om 19:46 uur

Hallo Greet, ik heb geen BiPap maar een c-pap (slaapapneu)
Nu inmiddels een jaar of 8, en daar slaap ik heel goed mee
Het heeft even geduurd, maar ik ben uiteindelijk overdag veel minder moe.
Zou niet graag meer zonder willen slapen

Login of registreer om te reageren
25-08-2021 om 06:34 uur

Slaap al jaren met een Bipap. Zou hem voor geen goud willen missen.

Login of registreer om te reageren
30-08-2021 om 18:59 uur

Dank heckler en Dominique voor de reactie.
Ik heb geen slaapapneu en weet niet of de c pap vergelijkbaar is. Ik zal het eens navragen want jouw ervaring Dominique is goed.
Aan heckler zou ik nog willen vragen wat jouw positieve ervaringen zijn. Heb je overdag meer energie? Ben je minder kortademig?

Met vriendelijke groet
Greet

Login of registreer om te reageren
31-08-2021 om 06:22 uur

Bij benauwdheid verdwijnt deze onmiddellijk bij het gebruik van de Bipap. Gemiddeld slaap ik9 tot 10 uur per nacht vrijwel ongestoord. Er wordt via de concentrator wel zuurstof toegevoegd.
Succes Greet, je zult er vast tevreden mee zijn.👍💪😀

Login of registreer om te reageren
01-09-2021 om 11:11 uur

@heckler, ben jij opgenomen geweest voordat je de bipap kreeg , om in te stellen enz?
Ik ben ook aangemeld voor non invasieve beademing, omdat ik licht stapel nu bij gebruik van O2, O2 is nu eenmaal wel nodig maar door het stapelen slaap ik slecht en sta met koppijn op en zo moe....

Login of registreer om te reageren
01-09-2021 om 13:32 uur

Ben opgenomen geweest in slaapcentrum UZA Antwerpen o.l.v. Prof. dr. Johan Verbraecken DE autoriteit op dit gebied in Europa.

Login of registreer om te reageren
01-09-2021 om 14:02 uur

Aah ok dank je wel, ik ben aangemeld in 't umcg, wacht het wel af allemaal, was dit bij jou ook ivm stapelen van co2?

Login of registreer om te reageren
01-09-2021 om 14:40 uur

Nee hoor; aanleiding was vervolg op COPD onderzoek en behandeling, waarbij slaapapneu werd geconstateerd alsmede longkanker. Gelukkig na diverse bestralingen en chemobehandeling al een fors aantal jaren weer helemaal schoon.

Login of registreer om te reageren
01-09-2021 om 22:06 uur
Reactie op heckler

Nee hoor; aanleiding was vervolg op COPD onderzoek en behandeling, waarbij slaapapneu werd geconstateerd alsmede longkanker. Gelukkig na diverse bestralingen en chemobehandeling al een fors aantal jaren weer helemaal schoon.

Gelukkig nu helemaal schoon! Dat is geweldig.
OK, ik dacht voor apneu dat het dan cpap was, maar kan dus ook bipap, weer wat geleerd, bedankt!

Login of registreer om te reageren