Fasciculaties en "mieren" als restklacht na longembolie

19-08-2021 om 20:37 uur

Beste forumleden,

In oktober 2018 heb ik een viervoudige longembolie gehad in de onderste kwab van mijn rechter long. Na ongeveer ander halve maand begonnen er klachten op te spelen waar ik tot op de dag van vandaag nog last van heb, namelijk:

- fasciculatie in met name de benen, maar ook op romp en armen. Dit gaat 24x7 door en is het ene moment heftiger dan het andere moment.
- kriebels ( "mieren" ) in de onderbenen, met name de kuiten.
- 's-Morgens wakker worden met stijve / verzuurde benen wat weg trekt zodra ik ga bewegen.

Diverse onderzoeken:
- Spier en zenuw onderzoek maar geen afwijking geconstateerd
- Scan van hersenstam, hersenen en afname hersenvocht om MS of andere spierziekte uit te sluiten
- Bij de slaapkliniek geweest waar de diagnose RLS werd gesteld maar een maand later ontkracht
- Inspanningstest met bloedgastmeting omdat mogelijk toch te weinig zuurstof vervoerd zou worden door het bloed
- Met het hele dossier bij een sportarts geweest, maar ook deze herkenden het niet
- Nu weer op de wachtlijst voor de neuroloog voor verder onderzoek

Aanvullende info:

Ik sport 4 x per week (ben hardloper en hardlooptrainer) en tijdens dit sporten geen last.
Slik extra magnesium malaat wat iets verlichting brengt maar zeker geen oplossing is.
Denk zelf aan mitochondriale disfunctie

Hoor graag iemand die dit herkend en mogelijk al een stap verder is zodat ik de neuroloog op het goede spoor kan zetten.

Een gezonde en inspirerende groet,

Edwin Bril
Oss

Login of registreer om te reageren
20-08-2021 om 18:48 uur

Hallo Edwin,

Wat een zoektocht om te achterhalen wat er aan de hand is.
Op internet las ik:
Fasciculaties (kleine spiertrekkingen) ontstaan door een ontregeling van zenuwcellen in het ruggenmerg. Ongeveer éénderde van de Nederlanders heeft fasciculaties, meestal in de kuitspieren, deze ontstaan vaak na intensief sporten. Dit is een onschuldig verschijnsel. Daarnaast kunnen fasciculaties ook voorkomen in het gehele lichaam bij het benigne spierkramp-fasciculatie syndroom.
Sommige patiënten merken dat de fasciculaties erger zijn als er grotere fysieke inspanning is geweest. De fysieke inspanning te minderen of anders verdelen kan dan helpen.

Ik neem aan dat na de longembolieën het sporten langzaam is opgebouwd.
Misschien kun je kijken of een ander trainingsschema de Fasciculaties verminderd.
Ook vond ik de volgende voedings- en leefstijladviezen:
Koffie en alcohol kunnen de klachten verergeren. Drink ze dus zo weinig mogelijk. Magnesium heeft een ontspannende invloed op de spieren. Vooral noten, bananen, avocado’s, bladgroenten en donkere chocolade bevatten veel van dit mineraal. Vermijd zoveel mogelijk vermoeidheid en kou.

Ik stuur je ook nog een persoonlijk berichtje.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
22-08-2021 om 10:26 uur

Hallo Spirit,

Dank voor je reactie.

Inderdaad, de info je me aangeeft is goed te vinden op het www alleen brengt me niet naar de oplossing.
Qua voedings en leefstijl adviezen weet ik mijn weg wel te vinden. Naast hardlooptrainer ben ik ook mindfull run instructor, Energie Control Coach, Hartcoherentie Coach en Ketogeen leefstijk en voedingscoach. Allemaal doorlopen en de opleiding gevolgd in mijn zoektocht naar verlichting, oorzaak en oplossing. Dit heeft mij heel veel mooie dingen gebracht en help hier inmiddels ook anderen mee.
Het heeft mij echter niet van de klachten afgeholpen, laat staan dat de oorzaak bovenwater is gekomen.

Heb inmiddels ook je PB gelezen, waarvoor dank, en ik zal hier eens induiken.

Met groet,

Edwin

Login of registreer om te reageren
29-01-2022 om 16:56 uur

Hoi, slik je bloedverdunners ?

Ik heb in november jl een longembolie gehad. Ik kreeg bloedverdunners, Xarelto. Eerst 3 weken 2 x daags 15 mg en daarna 1 x daags 20 mg. Een bijverschijnsel kan zijn pijn in de extremiteiten. Ik ben ook stijf 's ochtends (in de benen), zelfs ook al als ik een paar minuten zit. Ze zijn nu bij mij aan het onderzoeken waar het door komt, maar ik heb via de facebookgroep Trombose en Longembolie en een aantal mensen 'ontmoet' die dit ook hadden. Ik heb ook nog een te snel werkende schildklier (normaal een te langzame, maar sinds de longembolie doet mijn schildklier teveel) en daar kunnen ook spierklachten door komen. Ik herken de fasciculatie niet. Ik voel wel sinds de longembolie onregelmatig scherpe pijnen in mijn zij (alsof er bolletjes ontploffen), maar dat zal niet hetzelfde gevoel zijn denk ik.

Sterkte in ieder geval.

mvg Nanon

Login of registreer om te reageren
25-02-2022 om 21:57 uur

Of gebruik je cholesterol medicatie?
Dit wordt eigenlijk standaard gegeven na trombose
Daar had ik zoveel problemen mee
Tot lees en spier ontstekingen toe
Nu slik ik dat niet meer
Maar ik heb wel pts in beide benen

Login of registreer om te reageren