Power Breathe

18-08-2021 om 10:12 uur

Goedemiddag,
Ik heb een vraagje. Ik ben COPD gold III patient. Longinhoud 43%. Niet bekend met exacerbaties. Gebruik medicatie Spiriva en Seretide. In het dagelijks leven op snelle vermoeheid na goed te leven met deze ziekte. Heb vier keer in de week aan Zumba gedaan maar door corona niet meer in de sportschool geweest. December 2020 corona gekregen zonder luchtwegklachten maar er hebben zich wel restklachten ontwikkeld waardoor ik bij de fysio een training volg. Ik ben niet meer onder behandeling van een longarts. Na drie jaar op rij stabiel , zijn de periodieke controles overgegaan naar de huisarts. Pas geleden nog een longfuntietest gedaan met een ietswat achteruitgang. De nu 43%
Nu heb ik sinds kort de Power Breathe medi plus aangeschaft om zo mijn longinhoud te kunnen verbeteren.
Bij navraag aan de huisarts of ik deze kon gebruiken moest ze mij het antwoord schuldig blijven.Vandaar mijn vraag aan u. Kan ik deze gezien mijn situatie gebruiken zonder schade aan te richten?

Met hartelijke groet,
Angelique Splinter

Login of registreer om te reageren
18-08-2021 om 11:38 uur

Zoiets moet je in samenspraak met de fysio gebruiken want als je hem niet goed instelt werkt het niet of averechts. Ik heb ermee getraind bij mijn revalidatie.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-08-2021 om 06:30 uur

Beste Angelique

De power breathe is een hulpmiddel om de ademhalingsspieren te trainen. Ademhalingsspier training is vaak een onderdeel van de longfysiotherapie programma. Het gebruik van het apparaat kan verder geen kwaad. Maar wil je echt ademhalingsspierkracht opbouwen dan moet je dat onder begeleiding doen van een long fysiotherapeut. Je ademhalingsspieren zijn niet de sterkste spieren van je lichaam. Er zit een gevaar in dat je je ademhalingsspieren al snel overbelast. Onder begeleiding spierkracht opbouwen is daarom het beste. Je kan door ademhalingsspiertraining niet je longinhoud verbeteren, wel het gebruik van die longinhoud. Na training zal dan ook niet de longinhoud verbeteren maar wel je uithoudingsvermogen. Dit wordt getest met inspanningstesten zoals de 6 min looptest of een fietstest.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
21-08-2021 om 17:27 uur
Reactie op Longarts Serge van Wolferen

Beste Angelique

De power breathe is een hulpmiddel om de ademhalingsspieren te trainen. Ademhalingsspier training is vaak een onderdeel van de longfysiotherapie programma. Het gebruik van het apparaat kan verder geen kwaad. Maar wil je echt ademhalingsspierkracht opbouwen dan moet je dat onder begeleiding doen van een long fysiotherapeut. Je ademhalingsspieren zijn niet de sterkste spieren van je lichaam. Er zit een gevaar in dat je je ademhalingsspieren al snel overbelast. Onder begeleiding spierkracht opbouwen is daarom het beste. Je kan door ademhalingsspiertraining niet je longinhoud verbeteren, wel het gebruik van die longinhoud. Na training zal dan ook niet de longinhoud verbeteren maar wel je uithoudingsvermogen. Dit wordt getest met inspanningstesten zoals de 6 min looptest of een fietstest.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Goedeavond,

Dank u wel voor uw reactie. Ik zal dit met mijn fysio therapeut bespreken. Zij is onder andere ook therapeut voor COPD patiƫnten. Ik ga er van uit dat zij dit wel weet.

Met hartelijke groet ,
Angelique Splinter

Login of registreer om te reageren
21-08-2021 om 17:28 uur
Reactie op Daantje

Zoiets moet je in samenspraak met de fysio gebruiken want als je hem niet goed instelt werkt het niet of averechts. Ik heb ermee getraind bij mijn revalidatie.

Dank je wel Daantje, ik ga dit maandag inderdaad opnemen met mijn fysiotherapeut.

Hartelijke groet,
Angelique

Login of registreer om te reageren