verspilling

15-08-2021 om 12:32 uur

Zojuist heb ik mijn haperende astmapuf weer op gang gekregen - lijkt wel een gebedzondereind. Tot eind deze maand, dan moet ik hem afdanken, want dan is-ie drie maanden uit de verpakking en dan gaat de werking achteruit en 'dus' moet ie weg. Wat een verspilling, eigenlijk.

Login of registreer om te reageren
17-08-2021 om 07:46 uur

Heb ik dat verkeerd begrepen dan? 27 mei met deze puf begonnen - 2x per dag 1 puf, ik dacht dat-ie dan gedurende 3 maanden gebruikt kan worden en dan weg moet. Niet?

Bij mijn eerdere pufs lukte het om m dan ook leeg te hebben, maar ik heb er sinds dezelfde tijd een Nexthaler bij die ik gebruik als ik op mijn werk moet puffen, 3x per week 's ochtends, en als noodpuf - als het heel vochtig weer is.

Login of registreer om te reageren
17-08-2021 om 10:43 uur

Gaat het om Foster? Drie maanden twee keer per dag een puf zou je hem op moeten krijgen met 120 pufs erin. Als je tegelijkertijd ook de nexthaler gebruikt misschien net niet maar doorgaans gebruik je ook niet twee puffers tegelijk.

Login of registreer om te reageren
17-08-2021 om 12:18 uur

Soms kan je verspilling niet echt voorkomen en als je een puffer met 200 pufjes hebt en dagelijks 2x puft dan kom je net niet aan de 200 en heb je de veiligheidsmarge die ik altijd in calculeer. Ik stop op 10% voordat mijn puffer leeg is.

Login of registreer om te reageren
17-08-2021 om 15:06 uur

Soms ontkom je er ook niet aan. Ik gebruik atimos voor voor het sporten maar dat is drie keer per week en een puffer is ook maar drie maanden houdbaar.

Login of registreer om te reageren
17-08-2021 om 16:39 uur
Reactie op Daantje

Gaat het om Foster? Drie maanden twee keer per dag een puf zou je hem op moeten krijgen met 120 pufs erin. Als je tegelijkertijd ook de nexthaler gebruikt misschien net niet maar doorgaans gebruik je ook niet twee puffers tegelijk.

Ik heb 'helaas' een Foster met 180 doses. Via de praktijkondersteuner astma bij de huisarts, die even niet aan de Nexthaler had gedacht. Inmiddels bij de apotheek laten noteren dat ik een Foster met 120 doses wil, om verspilling tegen te gaan.

P.S. Bedankt voor het meedenken.

Login of registreer om te reageren
17-08-2021 om 17:20 uur
Reactie op Daantje

Soms ontkom je er ook niet aan. Ik gebruik atimos voor voor het sporten maar dat is drie keer per week en een puffer is ook maar drie maanden houdbaar.

Ik gebruik al jaren noodmedicatie tot de vervaldatum. Blijkbaar moet ik de bijsluiter beter lezen, want het is de eerste keer dat ik hoor dat ze maar 3 maand open mogen zijn. Ik heb er altijd verschillende parallel in gebruik zodat ik er altijd één bij mij heb.

Login of registreer om te reageren
17-08-2021 om 17:27 uur

Ook ik gooi regelmatig medicatie weg, omdat het óver de datum' is. Echt jammer, maar het is niet anders.

Login of registreer om te reageren
17-08-2021 om 17:37 uur
Reactie op Tamia

Ik gebruik al jaren noodmedicatie tot de vervaldatum. Blijkbaar moet ik de bijsluiter beter lezen, want het is de eerste keer dat ik hoor dat ze maar 3 maand open mogen zijn. Ik heb er altijd verschillende parallel in gebruik zodat ik er altijd één bij mij heb.

Bij de meeste kan dat gelukkig ook. Anders zit er meestal een sticker op het doosje waar je de datum op kan schrijven dat je hem open maakt.

Sinds een paar jaar moeten alle puffers een CFK vrij draaggas hebben en daardoor zijn sommige minder lang houdbaar geworden.

Login of registreer om te reageren
26-09-2021 om 10:47 uur

Inmiddels ben ik helemaal over op de Nexthaler, die na opening 6 maanden houdbaar is. Veel minder gedoe dan aerosol met voorzetkamer, en voorzover ik kan nagaan (mate van benauwd, 'inwerktijd' bij een noodstop) reageer ik er net zo goed op.

Over een paar dagen is deze leeg, en ik heb de nieuwe al in huis.

Login of registreer om te reageren