extra zuurstof

12-08-2021 om 09:16 uur

Hallo beste forum leden, hierbij een vraagje,ik heb copd gold en krijg extra zuurstof 1 lit p/m, nu is mijn vraag maakt dit je longen luier omdat ze minder hoeven te werken omdat er toch ook zuurstof komt, dat de ademprikkel wegvalt, hoop het zo duidelijk gemaakt te hebben,hoop op vele reacties dank jullie wel

Login of registreer om te reageren
12-08-2021 om 10:06 uur

In principe worden je longer niet lui van zuurstof, wat wel kan zijn is dat je ademhalingsprikkel veranderd, is een technisch verhaal , kan ik niet goed uitleggen, dan zou je kunnen gaan stapelen, teveel co2 in bloed krijg je dan.
Dit wordt , als het goed is, geregeld gecontroleerd middels een bloedgasprik, alleen daar kunnen ze het er uit halen,al doen sommige artsen ook een vingerprik .
Bloedgas geeft meer info.
Ik stapel ook sinds kort en mag nu niet zoveel O2 meer, dus max 1 liter en bij beweging 1,5 tot 2 kortdurend.
Wel 24/7 moet ik eraan maar minder en dan maar vaker pauzes houden, nog vaker....
Het fabeltje dat je verslaafd raakt aan O2 is niet waar, het is gewoon nodig, is geen verslaving maar een levensbehoefte!!
Sterkte en een fijne zonnige dag! Groetjes,Jolien 🍀

Login of registreer om te reageren
14-08-2021 om 04:48 uur

Bedankt voor je snelle reactie , ik heb niet 24u per dag zuurstof nodig in rust gebruik ik niets met gewoon bewegen 1 lit en bij lichte inspanning eventjes op 2 lit, de arts zegt dat met deze hoeveelheid geen probleem kan zijn voor stapelen.
Voor mij is belangrijk om te weten dat mijn longen niet "lui" worden door extra zuurstof.
Jij ook sterkte en hoop voor jou op een zonnige dag want hier is het pet weer.

Login of registreer om te reageren
14-08-2021 om 12:08 uur

Klopt dat heb je minder kans op stapelen, al gebruikte ik ook maar 1 tot 2 liter maar wel. 24/7 en stapel wel, dus nu minder en geen 2 ltr meer.
Zal bij jou minder kans maken omdat je in rust niks gebruikt nog.
Lui worden de longen er niet van en je raakt ook niet verslaafd aan O2, niet anders dan dat we allen verslaafd zijn aan O2, we kunnen niet zonder nu eenmaal of dit nu uit de lucht of medische O2 is, het is noodzakelijk.
Sterkte en ik denk dat jij ook geregeld een bloedgas moet prikken dan wordt dit goed gecontroleerd.
Hier is het volop zonnig.
Mazzel kont he? 😁
Groetjes 🦋

Login of registreer om te reageren