bert van steenis

10-08-2021 om 11:38 uur

ik heb nek hernias c4-c7 rechts met zenuwwortel beinvloeding kan dat problemen geven ivm de functie van mijn rechterlong , ik krijg nogal makkelijk long ontsteking rechts mijn fysio zegt van wel , maar anderen zeggen dat wat hij zegt nogal kort door de bocht is,heeft iemand hier ervaring mee

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-08-2021 om 15:16 uur

Bert ik heb hier geen ervaring mee maar de zenuw van het middenrif (nervus phrenicus) komt uit de ruggenmerg wortels van C3-C5 en dan vooral uit C4. De literatuur leert dat het zeer zeldzaam is en niet vaak voorkomt. In theorie zou het een probleem te kunnen geven met de aansturing van het middenrif, wij zien dat in de praktijk bijna nooit. Mocht dit spelen dan zou er mogelijk een relatie kunnen zijn volgens een aantal case reports met het middenrif.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
10-08-2021 om 17:01 uur

bedankt peter, voor mijn gevoel komt het allemaal uit mijn nek, er zijn 4 wervelbogen verwijderd ,te weten c4-c7 alleen de hernias zijn ze vergeten en die had de radioloog ook echt aangegeven in zijn verslag ,waarschijnlijk door de corona dom weg vergeten, de chirurg wist er niets van, de operatie in mei 2020 moest met spoed ivm wervelboog c5 die drukte op mijn centrale centrale zenuw stelsel,na de operatie is mijn situatie alleen maar verslechterd ,als ik maar iets doe met mijn rechter arm , iets tillen , mijn haar wassen bijvoorbeeld is het net of mijn rechterlong in een keer niets meer doet en heb ik het spaans benauwd, moet ik aan de zuurstof (die ik gelukkig nog heb voor clusterhoofdpijn) net zolang totdat ik weer normaal kan ademen, mijn zuurstof gehalte duikt omlaag tijdens die aanval, ik kan dan amper mijn ontlasting ophouden , voor mijn gevoel is mijn nek ook veel instabieler geworden. groet bert

Login of registreer om te reageren