bergafwaarts na longemboliën

09-08-2021 om 17:46 uur

Beste allen,

Ik ben Jenny, 44 jaar en moeder van een zoontje van 2,5 en gelukkig getrouwd. Ik heb 2 maanden na een geïnfecteerde miskraam (dit is waarschijnlijk de oorzaak) de diagnose longemboliën gekregen. Ik ging met pijn vast aan ademhaling en hoesten bij ademhaling naar de huisarts die voor de zekerheid een d-dimeer liet prikken. Deze bleek verhoogd en uiteindelijk bleek ik in beide longen longemboliën te hebben. Ik kreeg xaltero mee naar huis en de volgende dag werd ik ook benauwd erbij. Na een paar weken ben ik tijdens menstruatie veel bloed verloren en was mijn hb 6.8. In het ziekenhuis vonden ze het nog akkoord, ikzelf merk dat ik sinds dat weekeinde omlaag gegleden ben. Ik kreeg het nog benauwder, geen energie meer en hartkloppingen erbij. Sindsdien is het eigenlijk niet om over naar huis te schrijven. Ik kan geen grote inspanningen meer verrichten, het verbetert ook niet echt.Ik heb ondertussen wel ijzertabletten erbij gekregen maar ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van mensen met longemboliën. Ik was afgelopen vrijdag bij de longarts die ook niet zo blij was hoe het ging. Ik krijg over een maand een nieuwe perfusiescan en een longfunctietest. Ik heb bij inspanning vooral dat ik snel kortademig wordt, een band om mijn borst voel en als ik me erg inspan ook druk op borst en pijn op borst. Dit moet ik op dit moment dus ook niet doen, ik mag ook nog niet beginnen met weer conditie opbouwen. Het valt me allemaal zo tegen. Ik dacht: we gaan ervoor en ik ben er na een paar maanden weer maar het is dus nu maar de vraag of het helemaal overgaat en of ik er geen restverschijnselen aan overhoudt. Graag hoor ik ervaring van anderen.

Jenny

Login of registreer om te reageren
09-08-2021 om 18:08 uur

Van een laag hb kan je ook benauwd zijn en kortademig. Goed dat je nu ijzertabletten hebt.

Login of registreer om te reageren
10-08-2021 om 08:10 uur

Longembolieën duren een paar maanden voordat het lichaam ze heeft afgebroken en je er geen last meer van hebt. Probeer op je grenzen te letten en ga er niet overheen. Het is heel moeilijk, maar geef even toe aan dat het nu niet gaat. Blijf wel bewegen, maar neem meer pauzes. Als je je tempo aanpast kan je vaak dingen langer, bijvoorbeeld wandelen als je heel snel wandelt ben je ook snel buiten adem en haal je niet een grote afstand, als je je tempo aanpast zodat je het wel langer vol kan houden kan je meer meters lopen.
Dit geldt ook met bijvoorbeeld het huishouden, las pauzes in als je merkt oke ik word moe of benauwd of ik krijg pijn oid. Ga een kopje thee drinken, kijk een aflevering van een serie en ga daarna weer verder. Zo ga je steeds meer kunnen ipv alles even afmaken en daarna kapot zijn en dan langer moeten herstellen.

Het verloop is bij iedereen anders, maar het duurt vaak langer dan je verwacht en de klachten verschillen ook. Als je zoekt op longembolie bij de zoekfunctie kan je genoeg verhalen vinden. Beterschap en succes en als je twijfelt gewoon de arts bellen, ook voor nog meer vragen enzo
En hier mag je natuurlijk ook alles vragen:)

Login of registreer om te reageren