3 jaar gestopt en alleen bergafwaarts

09-08-2021 om 16:47 uur

Goede lotgenoten, mijn naam is Frans Timmermans 40 jaar en al sinds mijn 32/33 gediagnosticeerd met COPD. Tot een jaar of 3-4 geleden wist ik amper wat het was tot ik dus 3-4 jaar geleden terug naar de HA ben gegaan wegens benauwdheidsklachten. Toen kreeg ik wederom copd als diagnose maar met uitleg wat het ook inhield, dat was daarvoor nooit gebeurt. Nou ja op advies van de HA gestopt met roken en aan de elektrische sigaret en in rap tempo afgebouwd na 0 mg nicotine en na een paar maanden helemaal gestopt maar sindsdien worden de klachten enkel maar erger. Zo erg dat ik vandaag weer naar de ondersteuner ben gegaan voor spirometrie, die is van 71% naar 59% gegaan in 18 maanden. Ben tevens al 3 jaar flink aan het sporten geslagen om mn conditie juist te verbeteren, nou niet is dus minder waar. Ook heb ik al dikke 2 jaar last van erg hoesten en een brandende pijn aan de longen. Op de laatste foto van ongeveer 2 jaar geleden was niks te zien, heb nu gevraagd om een nieuwe foto en liefst een scan maar wacht op antw van mijn HA. Iemand hier met vergelijkbare klachten en wellicht een oplossing of tips ? Is toch te gek dat je je leven 180 graden omgooid en daarna naar enkel achteruit gaat 😏. Fijne avond allemaal

Login of registreer om te reageren
10-08-2021 om 08:56 uur

Welkom Frans, wat ellendig dat je alleen maar achteruit holt, ik herken het verhaal in grote lijnen wel, copd is ook een progressieve ziekte, bedenk dat wel..
Ook ik ben gestopt met roken , ik kreeg de diagnose met 37 jr al had ik al jaren klachten, toen werd zo jong nog niet gedacht aan copd, alles werd in het begin cara genoemd zonder verder onderzoek.
Veel proberen te bewegen,ik ging gewoon door met alles alleen gezonder, toch ging ik achteruit, na het stoppen ging ik kortdurend vooruit daarna door een ontsteking holde het weer achteruit.
Het hoeft niet, bij sommige blijft het een tijd stabiel maar het is niet onbekend dat achteruitgang ook gebeurt.
Heb je oefeningen om goed te hoesten of evt fluimucil?
Een goed gesprek met je arts met evt een scan, kan altijd natuurlijk. Ze zien daar ook de mate van emfyseem op, ik kreeg toen een HD scan, misschien kun je daar naar vragen?
Ik wens je sterkte en succes , stoppen met roken is een goede keuze geweest want anders was het nog veel sneller gegaan.
Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
14-08-2021 om 12:10 uur

@fhtimmermans had je iets aan mijn antwoord? Hoe gaat het nu... Het is zo stil nadat je een vraag had.... Niks verplicht maar oprechte interesse van mijn kant...

Login of registreer om te reageren
17-11-2022 om 13:57 uur
Reactie op goudvisje

@fhtimmermans had je iets aan mijn antwoord? Hoe gaat het nu... Het is zo stil nadat je een vraag had.... Niks verplicht maar oprechte interesse van mijn kant...

Hey, op de een of andere manier krijg ik geen enkele melding van inkomende berichten. Het gaat een stuk beter met me, maar sinds ik anders heb leren ademen. Ben begonnen met een cursus Buteyko van Dick Kuiper. Is echt een eye opener, groot deel van de klachten welke ik ervoer kwamen voornnamelijk door chronisch hyperventileren.

gr Frans

Login of registreer om te reageren